Hergisting op fles - veel te warm

Gestart door jhazenberg, 01-09-2022 19:01 u

Vorige topic - Volgende topic

jhazenberg

Na een goede brouwdag en een 20 liter in het gistvat 3 weken in de klimaatkast op 20C was het afgelopen zondag tijd om alles in de fles te doen.
flessen gevuld en weer terug de klimaatkast in.

Nu komt het.
De temp voeler van de stc1000 bleek buiten de kast et liggen het gevolg is dat de warmtemat 21 1/2 vol aangestaan en de temperatuur was dan ook 40C.

Ik ben benieuwd hoe dit biertje straks gaat smaken.

Goldin

Welke gist heb je gebruikt? En hoe lang is het zo warm geweest?

Er is een kans dat de gist het niet overleeft op die temperatuur. Je zult dan geen koolzuur ontwikkeling krijgen.

Jacques

Citaat van: jhazenberg op 01-09-2022  19:01 uNa een goede brouwdag en een 20 liter in het gistvat 3 weken in de klimaatkast op 20C was het afgelopen zondag tijd om alles in de fles te doen.
flessen gevuld en weer terug de klimaatkast in.

Nu komt het.
De temp voeler van de stc1000 bleek buiten de kast et liggen het gevolg is dat de warmtemat 21 1/2 vol aangestaan en de temperatuur was dan ook 40C.

Ik ben benieuwd hoe dit biertje straks gaat smaken.

Ik neem aan dat het bier geen dagen bij 40°C heeft gestaan.
Bovengist gaat pas dood bij temperaturen boven de 40°C. Daarom denk ik dat het allemaal goed gaat komen. Wel kan het zijn dat er meer hogere alcoholen gevormd worden dan normaal. Dit is afhankelijk van de gist die je gebruikt hebt. Als dit het geval is dan merk je dat aan een wat vollere smaak maar ook door een een slechte schuimhoudbaarheid...

jhazenberg

Citaat van: Goldin op 01-09-2022  19:52 uWelke gist heb je gebruikt? En hoe lang is het zo warm geweest?

Er is een kans dat de gist het niet overleeft op die temperatuur. Je zult dan geen koolzuur ontwikkeling krijgen.

Als gist heb ik Fermentist S-33 gebruikt en denk dat het max 1/2 dag op de 40C is geweest

jhazenberg

Citaat van: Jacques op 01-09-2022  23:05 uIk neem aan dat het bier geen dagen bij 40°C heeft gestaan.
Bovengist gaat pas dood bij temperaturen boven de 40°C. Daarom denk ik dat het allemaal goed gaat komen. Wel kan het zijn dat er meer hogere alcoholen gevormd worden dan normaal. Dit is afhankelijk van de gist die je gebruikt hebt. Als dit het geval is dan merk je dat aan een wat vollere smaak maar ook door een een slechte schuimhoudbaarheid...

We gaan het zien nog 1 week wachten dan staat het bier 2 weken in de kast en dan kunnen we een flesje opentrekken om te proberen.

Wolter

Het hangt er een beetje vanaf wanneer de temperatuur zo hoog is geworden. Als dit tijdens de eerste dagen van de hoofdvergisting nog niet het geval was zijn het grootste deel van de aroma's en smaken al ontstaan en kan het best zijn dat het bier relatief weinig off flavours zal hebben..

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.