HOP van in de tuin

Gestart door bello, 01-09-2022 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

bello

Hallo,

Ik heb hop staan in de tuin maar ken de naam niet, komt uit tuincentrum jaren geleden en zaait zich spontaan uit.
De alfa en beta zijn dus niet bekend , is dat soms te meten?

tdp

Daar hebben we als hobbybrouwers niet de juiste apparatuur voor, helaas.

Waarschijnlijk is het Nordbrau (Northern Brewer) hop. Je kan de waarden daarop een beetje gokken, dat is wat ik met mijn eigen hoppen ook op die wijze doe.

Fractus

En als het zaait, klinkt het alsof bevruchte hopbellen hebt. Bevruchte hopbellen schijnen niet geschikt te zijn voor brouwen

tdp

Citaat van: Fractus op 01-09-2022  14:57 uEn als het zaait, klinkt het alsof bevruchte hopbellen hebt. Bevruchte hopbellen schijnen niet geschikt te zijn voor brouwen

Ik brouw er al jaren mee, ook commercieel gekochte hop die bevrucht is. Ik heb nog geen negatieve effecten waargenomen...

Fractus

Waarom dan al die verhalen over bevruchte bellen? Is dat dan een legende? Ik weet eigenlijk zelf ook niet waar het vandaan komt

joenedu

Dat dacht ik ook altijd, je krijgt dan wel een wrange bitterheid.

CiteerHet is een tweehuizige plant : er bestaan mannelijke en vrouwelijke hopplanten. Alleen de onbevruchte bloemen van de vrouwelijke planten zijn geschikt om te brouwen. Als bloemen bevrucht zijn, dan wordt er zaad gevormd dat een onaangename, harde bitterheid veroorzaakt. Het zaad is nadelig voor aroma en bitterstoffen die gebruikt worden in het brouwproces.
Bron.

Ook op de site van de bier brouwer staat dit.

Edit: dat maakt natuurlijk niet dat je er niet mee kunt brouwen.

brouwerwaldonk

Citaat van: Fractus op 01-09-2022  15:39 uWaarom dan al die verhalen over bevruchte bellen? Is dat dan een legende? Ik weet eigenlijk zelf ook niet waar het vandaan komt
Bevruchte hopbellen bevatten zaden, en die zaden bevatten olie, als die zaden meekoken komt de olie in het wort wat nefast is voor de schuimstabiliteit

tdp

Het zal vast wat uitmaken, maar ik heb niet het idee dat ik het terug proef in mijn bieren, of dat het de schuimstabiliteit aantast. En ik brouw zoveel mogelijk met eigen hop.

Jan de Graaff

Ik voel een vergelijkend onderzoek opkomen?!?  >:D

bello

Volgens mij geeft elke hopbel zaad, elke plant wil zich toch voortplanten.
Maar voor mij is voor lambiek, dus ik zal die toch twee jaar moeten laten liggen.
Maar hoe zie je dat hij plukrijp is ?

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 01-09-2022  16:24 uBevruchte hopbellen bevatten zaden, en die zaden bevatten olie, als die zaden meekoken komt de olie in het wort wat nefast is voor de schuimstabiliteit

Een klein beetje olie in je wort is geen probleem. Sterker nog: de gist heeft vetzuren nodig voor de opbouw van celmembranen. Je krijgt dus wat gezondere gistcellen door een beetje olie.

Het wordt een ander verhaal na de vergisting. De vetzuren worden niet meer verbruikt door de gist. Dan is een beetje olie wel funest voor je schuimhoudbaarheid.

Bij commerciĆ«le hopteelt is hopzaad  niet gewenst omdat dit de opbrengst van de hop drukt.

bello

Blijft moeilijk ook om te weten wat er in zit van alfa en beta of is dat na twee jaar niet van belang?

EBC

Zaad in hop is geen enkel probleem. Zaad geeft pas olie af wanneer het geperst wordt.
Zaad geeft wel extra gewicht en dus minder alfazuur per kg, daarom liever niet. Maar voor de kwaliteit van je bier heeft zaad geen enkel effect. Er zijn diverse onderzoeken gedaan die dit bevestigen. En nee, Engels bier heeft niet minder schuim vanwege zaad in de hops. Engels bier heeft net zoveel schuim als Belgisch bier.

hansHalberstadt

Citaat van: EBC op 02-09-2022  22:13 uZaad in hop is geen enkel probleem. Zaad geeft pas olie af wanneer het geperst wordt.
Zaad geeft wel extra gewicht en dus minder alfazuur per kg, daarom liever niet.
Dat lijkt mij een goede redenatie. blijkbaar als met zoveel zingen er zaken rond door de wereld die zich zelf in stand houden omdat niemand precies weet hoe de discussie ontstaan is. Wat je dan ziet is dat mensen proberen redenaties te bedenken om de gedachte aan te vullen met wat zij denken om het kloppend te maken.  Op die manier heb je dus een mechanisme om dat soort redenaties in stand te houden. Ik heb wel ooit gelezen dan voor de Engelse bieren hop met zaad geen probleem is omdat die toch al niet moeten schuimen, maar geen idee waar die redenatie ooit ontstaan is en waarom.

bello

En voor lambiek moet het niet schuimen, maar mag niet bitter zijn. Ik denk dat ik het toch niet ga gebruiken als ik niet weet hoe bitter hij is.

Jacques

Citaat van: bello op 03-09-2022  14:20 uIk denk dat ik het toch niet ga gebruiken als ik niet weet hoe bitter hij is.

Dat er geen cijfertje aan het alfazuurgehalte gehangen kan worden wil nog niet zeggen dat je de hop niet kunt gebruiken. In verleden toen er nog geen analyseapparatuur bestond wist men het alfazuurgehalte ook niet en toch werd er gebrouwen met hop...

bello

Ja klopt , maar ik weet niet hoe het te gebruiken in hoeveelheid, voor lambiek

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 03-09-2022  16:00 uIn verleden toen er nog geen analyseapparatuur bestond wist men het alfazuurgehalte ook niet en toch werd er gebrouwen met hop...

Onze mond heeft immers ook een mooie isoalphazuur detector. Dus die kun je ook gebruiken om de bitterheid van je bier te vergelijken met een bier met bekende bitterheid (en soortgelijk recept). m.a.w proeven en evt 2x hetzelfde bier maken en 2e bier hop aanpassen om het verschil met het eerste bier te corrigeren en dan mengen is ook een optie.

bello

Ja kan ik proberen, maar bij lambiek proef je niet echt bitter.

Fractus

Je kunt een hopbel nemen met bekend alfazuur en hier een 'hopthee' van maken, oftewel laten trekken in wat heet water. Doe hetzelfde met je eigen hop en je kunt een beetje inschatten hoe bitten de hop is?

bello

Bedankt voor de info.

bello

Ik zal dan wel twee jaar moeten wachten totdat hij dezelfde veroudering heeft.

brouwerwaldonk

Citaat van: Fractus op 04-09-2022  18:33 uJe kunt een hopbel nemen met bekend alfazuur en hier een 'hopthee' van maken, oftewel laten trekken in wat heet water. Doe hetzelfde met je eigen hop en je kunt een beetje inschatten hoe bitten de hop is?
Al 20 jaar maak ik bier met hop uit de tuin. Na het oogsten van de hop brouw ik met een hoeveelheid hop zoals ik het vorige jaar deed. Na het bottelen van dat bier proef ik na 1 week wat de bitterheid mij verteld en pas ik het aan naar boven of beneden voor de volgende brouwsels van dat jaar.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-09-2022  15:35 uAl 20 jaar maak ik bier met hop uit de tuin. Na het oogsten van de hop brouw ik met een hoeveelheid hop zoals ik het vorige jaar deed. Na het bottelen van dat bier proef ik na 1 week wat de bitterheid mij verteld en pas ik het aan naar boven of beneden voor de volgende brouwsels van dat jaar.
Brouw je dan een soort standaard bier waarvan je weet hoe het moet smaken? Op zich natuurlijk een prima methode om je eigen geur en smaak in te zetten als IBU meter en het mooie is ook dat het gerelateerd is aan wat in de praktijk van belang is namelijk hoe het bier smaakt.

bello

Hoe zie je eigenlijk wanneer hij plukrijp is?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.