Wat kan ik met deze mouten brouwen?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 01-09-2022 10:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Ik denk dat deze post hier hoort..

Dag allemaal,

Laatst heb ik een hobbybrouwerij en toebehoren overgenomen, waaronder het volgende:

9,0 kg dutch pale ale
1,9 kg whiteswaen classic
2,2 kg vienna mout
2,7 kg goldswaen brown
1,0 kg cookie mout
823 g black swaen chocolate W
369 g goldswaen Hell

Hop, vacuum verpakt:
- Southern Passion 100 g pellets

Gist:
- Brewferm top 2 zakjes
- Kveik lallemand 1 zakje
- Andere zakjes, maar veelal over dato..

Tot op heden heb ik alleen nog maar met moutpakketten gebrouwen, maar met deze mouten moet ik toch een aardig biertje kunnen brouwen lijkt me? Want ik heb al lopen zoeken of er een site bestaat waar je op basis van invoer van mouten een recept kan krijgen..maar dat viel me een beetje tegen..en aangezien ik nog nooit iets met losse ingrediënten heb gemaakt en wel een "lekker" biertje wil maken vraag ik jullie hulp. Wie kan er een recept voor mij maken adhv deze gegevens? Wat hop en/of gist bijkopen is geen probleem. Verder ben ik geen fan van bittere bieren of IPA's, hoppig (aroma) mag wel.

Als je in de regio Amsterdam woont kom ik je persoonlijk een beugelflesje (75cl) brengen met het resultaat  smile .

Groet,

Lech

tdp

Zomaar een schot voor de boeg:

SG 1.050 / 1.060
90% Dutch Pale Ale
10% WhiteSwaen Classic

Bitterhopgift van 20 IBU (60 meekoken)
10 IBU op 15 minuten
De rest bij vlamuit of in de whirlpool

Qua gist: Kveik kan prima, en wanneer die andere zakjes maar iets over datum zijn, is dat waarschijnlijk ook nog geen probleem.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: tdp op 01-09-2022  10:46 uZomaar een schot voor de boeg:

SG 1.050 / 1.060
90% Dutch Pale Ale
10% WhiteSwaen Classic

Bitterhopgift van 20 IBU (60 meekoken)
10 IBU op 15 minuten
De rest bij vlamuit of in de whirlpool

Qua gist: Kveik kan prima, en wanneer die andere zakjes maar iets over datum zijn, is dat waarschijnlijk ook nog geen probleem.

En wat voor biertje zou er dan ongeveer uit moeten komen?

tdp

Een Pale ale. Wanneer je de moutstort 60/40 Pale/Tarwe doet, gaat het meer richting een American Wheat Ale.

Het is, wanneer ik de beschrijving lees, een mooie hopsoort die je prima voor dit soort bieren kunt gebruiken. Niet te moeilijk over doen, temeer omdat dit je eerste 'eigen recept' is.

Lech_hobbybrouwer89

Iemand anders nog suggesties? Ik koop liever wat mout en hop extra dan dat ik een pale ale/ipa brouw smile . Zijn er trouwens websites waar je aan de hand van je beschikbare mouten een recept kan krijgen? Of moet ik gewoon lekker Brewfather/Brewfriend gebruiken?

Wolter

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 03-09-2022  22:48 uIemand anders nog suggesties? Ik koop liever wat mout en hop extra dan dat ik een pale ale/ipa brouw smile . Zijn er trouwens websites waar je aan de ha d van je beschikbare mouten een recept kan krijgen? Of moet ik gewoon lekker brewfather/brewfriend gebruiken?

Wat voor stijl bier vind jij lekker?  Als je dat weet zou ik op basis daarvan één of meerdere recepten van het bewezen recepten gedeelte (zoekfunctie is je vriend) op dit forum gaan bekijken en er dat 1 van gebruiken of een recept maken met inspiratie uit de voorbeelden.
Als je dat inhoudelijk tips bij nodig hebt of hulp bij het maken van afwegingen dan is het voor ons makkelijker die vragen concreet te beantwoorden..

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 01-09-2022  10:03 u9,0 kg dutch pale ale
1,9 kg whiteswaen classic
2,2 kg vienna mout
2,7 kg goldswaen brown
1,0 kg cookie mout
823 g black swaen chocolate W
369 g goldswaen Hell

Met deze mouten zijn heel veel verschillende bieren te brouwen. Ligt ook aan het aantal liters dat je brouwt.
Je kunt licht gekleurd bier als heel donker bier mee brouwen en alles wat er tussen zit...

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 01-09-2022  10:03 uHop, vacuum verpakt:
- Southern Passion 100 g pellets
Hop zul je moeten bijkopen voor een grotere variatie in hopsmaken.

Citaat van: tdp op 01-09-2022  10:46 uen wanneer die andere zakjes maar iets over datum zijn, is dat waarschijnlijk ook nog geen probleem.
Sluit ik mij bij aan. Gist in originele verpakking kan lang bewaard worden.

Edwin brouwt

Lech, word lid van de gezelligste brouwclub van Amsterdam, de Bierkaai!
https://debierkaai.net

Daar zitten minstens 50 brouwers die je van tips kunnen voorzien en we hebben 1x in de maand een leuke ledenavond waar je dit soort vragen kunt stellen.

Wanneer je uitgaat van de 2 gisten zou ik zeggen:
- een Amerikaanse pale ale met de kveik gist (pale ale mout, whiteswaen, beetje vienna en wat aroma hop)
- een skuumkoppe achtige dunkel Weizen met de Brewferm gist (pale ale, whiteswaen, vienna en een beetje choco. Alleen 60 min hopgift).

Kun je daar mee verder?

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Jacques op 05-09-2022  12:02 uMet deze mouten zijn heel veel verschillende bieren te brouwen. Ligt ook aan het aantal liters dat je brouwt.
Je kunt licht gekleurd bier als heel donker bier mee brouwen en alles wat er tussen zit...
Hop zul je moeten bijkopen voor een grotere variatie in hopsmaken.
Sluit ik mij bij aan. Gist in originele verpakking kan lang bewaard worden.

Ja ik heb dus iets meer verschillende soorten gist (bewaard in de koelkast):
Kveik voss Lallemand, goede houdbaarheid (1x11gr)
2 zakjes Brewferm Top, goede houdbaarheid (2x6gr) van pakket golden beverius -->Kveik voor gebruikt
4 zakjes Safale BE-13 3 houdbaar tot 12/2021 en 1 tot 08/2021 (4x11,5gr)
1 zakje Safale US-05, goede houdbaarheid (1x11,5gr)
1 zakje Safale T-58, 02/2022 (1x11,5gr)
2 zakjes Safale F-2 05/2022 (2x20gr)
2 zakjes Continental Ale (2x6gr) (van pakket voor Gabriel, Kveik voor gebruikt) goede houdbaarheid
3 zakjes New World Yeast (3x8gr) (van pakket voor Prearis quadrupel) goede houdbaarheid

Die van 2022 durf ik nog wel aan, maar die goed zijn tot 2021 kan ik denk ik beter gebruiken voor gistvoeding in 't wort tijdens de kook, zoals Jacques al ergens geschreven heeft..

Maargoed, ik vind het niet erg om mouten/hop bij te kopen, alleen zonde om het weg te gooien..vandaar was dus mijn vraag wat zou ik ermee kunnen maken, bieren die ik lekker vind:
- blond
- zwaar blond
- weizen
- saison
- tripel
- dubbel
- stout
- porter

Wat ik liever niet wil:
- IPA, bitter en gewoon niet lekker..een hopfenweisse kan ik dan wel weer waarderen..
- Bittere bieren á la Pilsner Urquel (IBU 40)

Maar ik hoopte dus dat iemand zou zeggen "als je dit recept neemt, iets van dit en dat bijkoopt dan krijg je een mooi biertje" ^-^  tuurlijk is het mooi dat je door zelf te experimenteren een geheel "eigen" biertje krijgt, maar ik denk dat na de blikken en de pakketten nu zelf met bestaande recepten brouwen een mooie volgende stap is en dat ik daarna (als ik de mouten/hoppen/gisten wat meer ken) hier weer variaties op zal maken.

Zelf was ik ook aan het kijken naar een van de Texels bieren (Brewferm top is hun huisgist en er kan wat pale ale, vienna en whiteswaen classic doorheen) -->Alleen dan caramunich II/kristalsuiker en Styrian Goldings Hop bijkopen. En die ene Southern Passion als aromahop gebruiken 10min voor einde kook, zoiets?

Misschien moest ik maar eens lid worden van de Bierkaai, ik kan wel wat tips/hulp gebruiken. Uiteraard is alle advies hier ook welkom!

Alvast bedankt!

Groet, Lech

Jacques

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 05-09-2022  22:17 uDie van 2022 durf ik nog wel aan, maar die goed zijn tot 2021 kan ik denk ik beter gebruiken voor gistvoeding

Tests hebben laten zien dat gedroogde gist die 3 jaar over de datum was zonder probleem gebruikt kan worden.

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 05-09-2022  22:17 uMaargoed, ik vind het niet erg om mouten/hop bij te kopen, alleen zonde om het weg te gooien..vandaar was dus mijn vraag wat zou ik ermee kunnen maken, bieren die ik lekker vind:
- blond
- zwaar blond
- weizen
- saison
- tripel
- dubbel
- stout
- porter

Kan allemaal met de mouten die je hebt. Bedenkt dat recepten niet heilig zijn. Een klein beetje meer of minder van een bepaalde moutsoort heeft minder invloed op de smaak van je bier dan soms gedacht wordt.

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 05-09-2022  22:17 uWat ik liever niet wil:
- IPA, bitter en gewoon niet lekker..een hopfenweisse kan ik dan wel weer waarderen..
- Bittere bieren á la Pilsner Urquel (IBU 40)

Bitterheid regel je met de hop en het moment van de hopgift. Daar kun je dus met spelen.

Mijn advies is Brewfather te gebruiken. Daarmee kun je de bitterheid van je bier uitrekenen.

Edwin brouwt

Je zou er een prima porter mee kunnen maken:
https://share.brewfather.app/eT9ytnRHju7ywb

Dan gebruik je pale, brown en chocolate mout.
Ik zou 'm dan vergisten met de kveik op een wat lagere temperatuur (voor een kveik), tot 25°C.
Je zou de southern hop kun je prima gebruiken, ga tot ongeveer 30 ibu. Ik vind zelf een. "Amerikaanse" porter altijd heel lekker: een beetje fruitig en niet teveel Brits gist profiel.

Ik weet niet wat cookie mout is, maar je zou iets van een cara erbij moeten hebben met een kleur van rond de 120-150ebc.

Kun je hier wat mee?

Een inderdaad: start brewfather 's op, fijne software met ook veel recepten van andere brouwers.

Jacques

Citaat van: Edwin brouwt op 06-09-2022  19:05 uIk weet niet wat cookie mout is

Biscuitmout

Een mout die je in porter zou kunnen gebruiken. Veel van de mouten kun je in verschillende bierstijlen gebruiken.... Dat is maakt de vraagstelling ook lastig om te beantwoorden. Er kan veel, als brouwer moet je een idee hebben welke richting je op wilt.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: Edwin brouwt op 06-09-2022  19:05 uJe zou er een prima porter mee kunnen maken:
https://share.brewfather.app/eT9ytnRHju7ywb

Dan gebruik je pale, brown en chocolate mout.
Ik zou 'm dan vergisten met de kveik op een wat lagere temperatuur (voor een kveik), tot 25°C.
Je zou de southern hop kun je prima gebruiken, ga tot ongeveer 30 ibu. Ik vind zelf een. "Amerikaanse" porter altijd heel lekker: een beetje fruitig en niet teveel Brits gist profiel.

Leuke toevoeging!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.