Suiker nog toevoegen tijdens nagisting of niet?

Gestart door Patrick72, 29-08-2022 22:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Patrick72

Goedenavond, ik ben net nieuw op dit forum, brouw nog niet zo lang en kan jullie hulp goed gebruiken. Ik heb onderstaand recept gebrouwen en staat nu te gisten
Duvel
van:   de Koperen Tsjettel
klasse:   C
stijl:   Sterke Blonde
Recept gegevens

batchgrootte:   10 l.
kooktijd:   90 min.
alcoholpercentage:   7.8 %
begin-SG:   1075
eind-SG:   1016
EBC (kleur):   0.0
EBU (bitterheid):   0.0
Ingrediënten

ingrediënt   hoeveelheid   kooktijd   waarde   bijzonderheden
Pilsmout (3 EBC)    2.6 kg.       3 EBC   Leverancier: Dingemans
Spelt   200 g.           
Tarwemout (4 EBC)    100 g.       4 EBC   
Suiker   360 g.           
Northern Brewer   11 g.   90 min.   8.5 α   Bloemen 
Saaz hop   8 g.   60 min.   3.5 α   Bloemen 
Northern Brewer   4 g.   15 min.   6.5 α   Bloemen 
Saaz hop   8 g.   15 min.   3.5 α   Bloemen 
Iers Mos (Irish Moss)   2 g.   15 min.       
Koriander   2 g.   15 min.       
Kardemon   4 pitjes   15 min.       
Wyeast 3787 trappist high gravity   1           Leverancier: Wyeast
Maischwater   9 liter           Leverancier: Kraan
Spoelwater   4.5 liter           Leverancier: Kraan
Bottelsuiker   6gr/liter           
Maischschema

45 °C   52 °C   62 °C   72 °C   78 °C
1 min.   22 min.   30 min.   20 min.   1 min.

Mijn begin SG was 1078. Na een ruime week hoofdvergisting een SG van 1022. Er was nog activiteit, dus laat nog even doorgisten.

Ik heb alleen de 360 g suiker nog niet toegevoegd. Ik las dat je dit het beste tijdens de navergisting kan doen.

Nu begin ik te twijfelen of ik dit alsnog moet toevoegen, aangezien de SG al aardig in de buurt komt van de eind-SG in dit recept.

Dank voor jullie advies.

Patrick - de beginner

Eriks

Al het suiker wat je erbij doet wordt alcohol. Dus je round sg zal er precies hetzelfde worden
Het gaat er meer om of je begin af het gewenste was, en of je dit nog verder wilt verhogen

Het is overigens beter om voortaan tegen het einde van de kook je suiker toe te voegen, dan is alles mooi ontsmet

hansHalberstadt

Van 1078 naar 1022 is vrijwel volgens het boekje. geeft ca 7.8% alcohol. Als je nu nog 370 g suiker toevoegt en dat gist uit dan kom je op ca 1019 en 9.9% alcohol. Beide inclusief een half procentje extra voor de bottelsuiker.

ThijsThijs

Hoi Patrick,

Zo lang je met nagisting niet de gisting op de fles zelf bedoelt, is dit in principe oke. Als je de suiker later toevoegt vergist er over het algemeen een groter deel van je suikers, omdat dit makkelijker behapbaar voor het gist zou zijn. Zelf doe ik het vaak niet omdat het meer gedoe is en ik het het verschil niet waard vind, dus voeg ik de suiker direct bij de hoofdvergisting toe.

Wat mij wel opvalt is dat je begin SG al erg hoog is. Zonder de 360 gram suiker is die al hoger dan het recept zegt. Je bier zit nu al op zo'n 7.6% alcohol en zal met de bottelsuiker van 6g/l op zo'n 7,9% uitkomen. Misschien dat je meer water hebt weg gekookt dan je had verwacht?

Naar mijn mening zou ik het toevoegen van het suiker bij de nagisting weglaten, anders kom je uit op een eindpercentage van bijna 10%, misschien wel meer als je niet daadwerkelijk 10 liter hebt.
Het zal dan meer body hebben dan je zou verwachten en wat minder doordrinkbaar zijn als het originele recept, maar met 10% alcohol lijkt het mij ook niet heel doordrinkbaar meer.

thepsych

Je hebt een hoog sg voor 3k g mout zonder de suiker. Hoeveel liter zit er in het vergistingsvat? als dat 10 liter is dan lijkt grofweg je algehele opbrengst aan suikers 90% en dat lijkt me best hoog.als je ook nog de suiker toevoegt dan wordt je sg 1087 en als alles vergist is tot een sg van 1022 heb je 8.5% alcohol.
ik denk verder dat je nu zeker de suiker, opgelost in water, ik zou het ook even aan de kook brengen en weer af laten koelen, nu zou kunnen toevoegen.
Ben wel benieuwd naar je liters en  wat het recept zegt over hoeveel alcohol er in moet zitten( ik zie nu dat dit 7.8 zou moeten zijn)

Jacques

Citaat van: Eriks op 29-08-2022  22:48 uAl het suiker wat je erbij doet wordt alcohol
Suiker is inderdaad 100% vergistbaar. Maar dat betekent niet dat er alleen alcohol gevormd wordt. Ook bij de vergisting van kristalsuiker worden vergistingsnevenproducten aangemaakt. Veel van die producten zijn smaakactief. Anders gezegd: je krijgt meer smaakstoffen dan alleen alcohol. De smaakstoffen die aangemaakt worden is afhankelijk van de gebruikte gist.

Citaat van: Eriks op 29-08-2022  22:48 uHet is overigens beter om voortaan tegen het einde van de kook je suiker toe te voegen, dan is alles mooi ontsmet

Als je de suiker oplost in water en en even kookt is er geen enkel risico op infectie. Overigens is kristalsuiker geen infectiebron door de hoge osmotische waarde.

Patrick72

Citaat van: Eriks op 29-08-2022  22:48 uAl het suiker wat je erbij doet wordt alcohol. Dus je round sg zal er precies hetzelfde worden
Het gaat er meer om of je begin af het gewenste was, en of je dit nog verder wilt verhogen

Het is overigens beter om voortaan tegen het einde van de kook je suiker toe te voegen, dan is alles mooi ontsmet
Dank voor jouw advies!!!

Patrick72

Citaat van: hansHalberstadt op 29-08-2022  22:50 uVan 1078 naar 1022 is vrijwel volgens het boekje. geeft ca 7.8% alcohol. Als je nu nog 370 g suiker toevoegt en dat gist uit dan kom je op ca 1019 en 9.9% alcohol. Beide inclusief een half procentje extra voor de bottelsuiker.

Dat wordt een beetje veel denk ik  :nut: Dank voor je reactie!!!!

Patrick72

Citaat van: ThijsThijs op 29-08-2022  22:54 uHoi Patrick,

Zo lang je met nagisting niet de gisting op de fles zelf bedoelt, is dit in principe oke. Als je de suiker later toevoegt vergist er over het algemeen een groter deel van je suikers, omdat dit makkelijker behapbaar voor het gist zou zijn. Zelf doe ik het vaak niet omdat het meer gedoe is en ik het het verschil niet waard vind, dus voeg ik de suiker direct bij de hoofdvergisting toe.

Wat mij wel opvalt is dat je begin SG al erg hoog is. Zonder de 360 gram suiker is die al hoger dan het recept zegt. Je bier zit nu al op zo'n 7.6% alcohol en zal met de bottelsuiker van 6g/l op zo'n 7,9% uitkomen. Misschien dat je meer water hebt weg gekookt dan je had verwacht?

Naar mijn mening zou ik het toevoegen van het suiker bij de nagisting weglaten, anders kom je uit op een eindpercentage van bijna 10%, misschien wel meer als je niet daadwerkelijk 10 liter hebt.
Het zal dan meer body hebben dan je zou verwachten en wat minder doordrinkbaar zijn als het originele recept, maar met 10% alcohol lijkt het mij ook niet heel doordrinkbaar meer.
Dank voor jouw reactie. Klopt dat ik inderdaad maar 7 liter over heb. Volgens mij had ik ook meer spoelwater moeten / kunnen gebruiken. SG na maischen was 1055.

ThijsThijs

Citaat van: Patrick72 op 30-08-2022  14:28 uDank voor jouw reactie. Klopt dat ik inderdaad maar 7 liter over heb. Volgens mij had ik ook meer spoelwater moeten / kunnen gebruiken. SG na maischen was 1055.

Daar lijkt het wel op inderdaad, maar geen zorgen. Ook als je bier niet zo wordt als je origineel had verwacht, betekent het niet dat het geen lekker bier gaat zijn.

Patrick72

Citaat van: ThijsThijs op 30-08-2022  14:53 uDaar lijkt het wel op inderdaad, maar geen zorgen. Ook als je bier niet zo wordt als je origineel had verwacht, betekent het niet dat het geen lekker bier gaat zijn.
Ik heb al even geproefd en ben niet ontevreden  :proost:

Patrick72

Citaat van: Jacques op 29-08-2022  23:21 uSuiker is inderdaad 100% vergistbaar. Maar dat betekent niet dat er alleen alcohol gevormd wordt. Ook bij de vergisting van kristalsuiker worden vergistingsnevenproducten aangemaakt. Veel van die producten zijn smaakactief. Anders gezegd: je krijgt meer smaakstoffen dan alleen alcohol. De smaakstoffen die aangemaakt worden is afhankelijk van de gebruikte gist.

Als je de suiker oplost in water en en even kookt is er geen enkel risico op infectie. Overigens is kristalsuiker geen infectiebron door de hoge osmotische waarde.

Beste Jacques, ook hartelijk dank voor jouw input. Echt heel fijn dit allemaal!!! Ik heb besloten geen extra suiker meer toe te voegen.

Patrick72

Citaat van: thepsych op 29-08-2022  22:55 uJe hebt een hoog sg voor 3k g mout zonder de suiker. Hoeveel liter zit er in het vergistingsvat? als dat 10 liter is dan lijkt grofweg je algehele opbrengst aan suikers 90% en dat lijkt me best hoog.als je ook nog de suiker toevoegt dan wordt je sg 1087 en als alles vergist is tot een sg van 1022 heb je 8.5% alcohol.
ik denk verder dat je nu zeker de suiker, opgelost in water, ik zou het ook even aan de kook brengen en weer af laten koelen, nu zou kunnen toevoegen.
Ben wel benieuwd naar je liters en  wat het recept zegt over hoeveel alcohol er in moet zitten( ik zie nu dat dit 7.8 zou moeten zijn)
Super bedankt voor jouw hulp. Heb besloten geen suiker meer toe te voegen aangezien bij de smaaktest ik best tevreden was. Klopt dat de opbrengst maar 7 liter is. Scherp van je.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.