Gist in fles

Gestart door Jan.vidal, 27-08-2022 13:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Jan.vidal

Dit is misschien een rare vraag maar ik heb precies een hoog gist depot onderaan mijn fles.
Kan dit kwaad en wat kan dit betekenen.
Ik heb gewerkt met carbonation drops.
Het staat nog maar 1 week in de fles op kamertemperatuur en dan 2 dagen in ijskast als het langer op kamertemperatuur staat gaat het gistdepot dan minder zijn.
20220827_133132.jpg

Wolter

Het jongbier was waaschijnlijk redelijk troebel toen je het ging bottelen. Dit zakt naar de bodem van de fles samen met evt gist resten die ontstaan door de hergisting op fles.. die laag kan nog een beetje inklinken maar zal niet minder worden door temperatuurinvloeden..
Volgende keer kan het een optie zijn om het bier tussentijd over te hevelen en goed te lageren voor je gaat afvullen. Ook het overhevelen naar bottelvat voor bottelen zorgt dat je van het meeste depot af bent tijdens het bottelen.

Jan.vidal

Citaat van: Wolter op 27-08-2022  14:56 uHet jongbier was waaschijnlijk redelijk troebel toen je het ging bottelen. Dit zakt naar de bodem van de fles samen met evt gist resten die ontstaan door de hergisting op fles.. die laag kan nog een beetje inklinken maar zal niet minder worden door temperatuurinvloeden..
Volgende keer kan het een optie zijn om het bier tussentijd over te hevelen en goed te lageren voor je gaat afvullen. Ook het overhevelen naar bottelvat voor bottelen zorgt dat je van het meeste depot af bent tijdens het bottelen.
ik heb overgeheveld naar een bottelvat en ik heb hem net open gedaan en het was een gusher...

Wolter

Citaat van: Jan.vidal op 27-08-2022  15:39 uik heb overgeheveld naar een bottelvat en ik heb hem net open gedaan en het was een gusher...

In dat geval is er waarschijnlijk iets mis met het bier (infectie) of heb je echt te vroeg gebotteld met nog teveel restsuikers in het bier..

Jan.vidal

Citaat van: Wolter op 27-08-2022  16:01 uIn dat geval is er waarschijnljk iets mis met het bier (infectie) of heb je echt te vroeg gebotteld met nog teveel restsuikers in het bier..
Mijn begin sg was 1.070 en mijn begin sg was 1.014 ik heb 3 weken gewacht voor te bottelen en ik heb 3 pakjes Fermentis s-33 en als er een infectie is mag ik het bier dan nog drinken want qua smaak valt het goed mee.

Jacques

Citaat van: Jan.vidal op 27-08-2022  16:11 u... en als er een infectie is mag ik het bier dan nog drinken want qua smaak valt het goed mee.

Geïnfecteerd bier is niet ziekmakend. In het verleden werd (geïnfecteerd) bier gedronken omdat je daarvan niet ziek werd. Water daarentegen was niet te vertrouwen...

Jan.vidal

Citaat van: Wolter op 27-08-2022  16:01 uIn dat geval is er waarschijnlijk iets mis met het bier (infectie) of heb je echt te vroeg gebotteld met nog teveel restsuikers in het bier..
zou het kunnen zijn dat ik niet goed heb schoongemaakt want ik heb dreft gebruikt zonder kleurstof en parfum maar daarna heb ik bijvoorbeeld geen PBW Five Star maar wel star san sanitazer?
Zou ik dan misschien beter PBW Five Star aanschaffen of zou het daardoor niet kunnen komen?

Eriks

Dreft is een ontvetter, ideaal voor de vaat. Maar niet om enkel je flesjes te ontsmetten. Je hebt zeker nog iets anders nodig. Five star ken ik niet, weet niet of dat voldoende werkt.
Ik zet me flesjes in de vaatwasser op de heetste stand, en daarna spoel ik er oxi doorheen. Gaat tot nu toe al 3 jaar goed zonder infecties

Wolter

Wat Eriks ook al aangeeft is Dreft onvoldoende. Zelf reinig ik de flessen grondig en gaan ze een keer de vaatwasser in. Ik bewaar ze op zijn kop in afgesloten kratten.
Als ik ga bottelen Reinig ik eerst met een oxi oplossing en daarna nog eens met starsan voor de uiteindelijke ontsmetting.
Vergeet ook de doppen niet even in een starsan badje te leggen..

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Wolter op 28-08-2022  11:09 uVergeet ook de doppen niet even in een starsan badje te leggen.
In het verleden desinfecteerde ik de doppen ook.
Nu gaan ze rechtstreeks vanuit de zak op de fles.
Ik heb nog geen verschil ontdekt.
Naar mijn idee groeite er niets op een kale dop, net zo als er niets groeit in droog suiker.
In mijn visie is het desinfecteren van doppen een overbodige handeling.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jan.vidal op 27-08-2022  13:48 uDit is misschien een rare vraag maar ik heb precies een hoog gist depot onderaan mijn fles.
Kan dit kwaad en wat kan dit betekenen.
Ik heb gewerkt met carbonation drops.
Het staat nog maar 1 week in de fles op kamertemperatuur en dan 2 dagen in ijskast als het langer op kamertemperatuur staat gaat het gistdepot dan minder zijn.
20220827_133132.jpg
Dat is geen gist, die dikke laag is trub het is bezinksel van na het maischen en bezinksel van na het koken. Dat is allemaal in uw gistvat terecht gekomen en uiteindelijk in uw flessen.
Eigenlijk moet je beter filteren en hevelen zodat je helder bier kan laten gisten. Na het gisten en het lageren is uw jongbier dan helder en heb je geen zichtbaar gistdepot in uw flessen

Wolter

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-09-2022  09:25 uIn het verleden desinfecteerde ik de doppen ook.
Naar mijn idee groeite er niets op een kale dop, net zo als er niets groeit in droog suiker.

Zolang het goed gaat is dit ook een juiste werkwijze.. Ik ben altijd voor  alle verschillende waarheden en inzichten zolang het maar tot het gewenste resultaat leidt.  smile

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 01-09-2022  09:25 uIn het verleden desinfecteerde ik de doppen ook.

Zo'n 10 jaar geleden ben ik gestopt met het desinfecteren van kroonkurken omdat het mij opviel dat heel veel professionele brouwerijen dit niet doen...
Kwaad kan het niet.

CeesM

Citaat van: Jacques op 01-09-2022  22:05 uZo'n 10 jaar geleden ben ik gestopt met het desinfecteren van kroonkurken omdat het mij opviel dat heel veel professionele brouwerijen dit niet doen...
Kwaad kan het niet.
Ik doe mijn kroonkurken altijd in een bak starsan of zoiets. Bij het ontsmetten van de flesjes hou ik er toch wat van over. Mijn idee is dat het voorkomen beter is dan genezen. Je weet tenslotte niet waar je vingers tijdens het bottelen is ingekomen.😉

Jacques

Citaat van: CeesM op 02-09-2022  17:41 uIk doe mijn kroonkurken altijd in een bak starsan of zoiets. Bij het ontsmetten van de flesjes hou ik er toch wat van over. Mijn idee is dat het voorkomen beter is dan genezen. Je weet tenslotte niet waar je vingers tijdens het bottelen is ingekomen.😉

Dat weet wel... Mijn handen worden vooraf gewassen, maar daarmee zijn de kroonkurken niet gedesinfecteerd...

Als je kroonkurken droog bewaard kunnen micro-organismen zich niet vermenigvuldigen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.