Bottelen uit conical fermenter en helderheid van bier

Gestart door thepsych, 25-08-2022 19:50 u

Vorige topic - Volgende topic

thepsych

Hallo, ik heb een grainfather conical fermenter waarop ik ook een koeling heb gemaakt met het extra te kopen pompje en slangetjes in combinatie met peltierelementen(experiment is nog niet publicatie waardig). Ik lees telkens dat je vanuit de fermenter kunt bottelen waarvoor ik dan ook een pressure set gekocht heb om bovenuit te bottelen. Problematisch is dat ik geen zicht heb op de helderheid van het bier. Ik wil het liever niet open maken om dat te beoordelen. Onder aftappen geeft ook geen goed beeld want onderin zit natuurlijk altijd nog de meeste zwevende gist.Ik probeer het helder worden te verbeteren /versnellen door te koelen naar bv 15 graden(lager lukt nu niet met de hoge buitentemp) maar ik vrees dat door het koelen het bier in beweging komt en de gist dus niet goed neerslaat. Nu ga ik telkens toch maar bottelen en maak een onderscheid tussen bier wat bovenin zit (met minder gist)en wat in het midden of bij de conus zit.
Hoe gaan jullie om met bottelen uit een vat waar je niet kunt zien hoe het met het bier is?

Heliox

Ik heb geen succes met de GF CCT en ipa cold crashing. Altijd sediment onderin de flesjes.

Misschien als ik het 2 week laat staan bij 3 graad dat het wel beter gaat.  Maar dat durf ik niet aan ivm gistdepot en autolyse.

Maakt niet uit of ik onderin de GF CCT aftap of boven via de GF transfer pressure kit.

Er komt een BriteTank, en vanuit daar ga ik straks verder experimenteren.

Leon058

Ik heb ook een GF CCT maar met de glycolkoeler. Ik bottel rechtstreeks uit dat vat vanuit de onderkant (geen pressure transfer). Ik heb altijd sediment maar in het beste geval is dat maar een fijn laagje van minder dan een milimeter. Het helpt ook om tussentijds gist af te tappen. Als het nog (een beetje) gist zie ik daar weinig problemen in vwb zuurstof. Een en ander hangt ook erg af van hoe goed de gist bezinkt. Mijn bier is altijd zo goed als uitgegist na 1 week, waarna het nog 1 á 2 weken wat koeler staat voordat ik bottel. Ik bottel nooit als ik op eind SG zit maar wacht altijd een paar dagen om de zaak te laten bezinken zo goed als mogelijk.

Als je echt helder bier wilt zou je nog kunnen denken aan klaren met gelatine bijvoorbeeld. Of je gaat over op kegs, dan heb je ook veel minder gist. Hergisting op fles levert ook altijd meer gist in de fles op.

thepsych

Citaat van: Leon058 op 26-08-2022  09:51 uIk heb ook een GF CCT maar met de glycolkoeler. Ik bottel rechtstreeks uit dat vat vanuit de onderkant (geen pressure transfer). Ik heb altijd sediment maar in het beste geval is dat maar een fijn laagje van minder dan een milimeter. Het helpt ook om tussentijds gist af te tappen. Als het nog (een beetje) gist zie ik daar weinig problemen in vwb zuurstof. Een en ander hangt ook erg af van hoe goed de gist bezinkt. Mijn bier is altijd zo goed als uitgegist na 1 week, waarna het nog 1 á 2 weken wat koeler staat voordat ik bottel. Ik bottel nooit als ik op eind SG zit maar wacht altijd een paar dagen om de zaak te laten bezinken zo goed als mogelijk.

Als je echt helder bier wilt zou je nog kunnen denken aan klaren met gelatine bijvoorbeeld. Of je gaat over op kegs, dan heb je ook veel minder gist. Hergisting op fles levert ook altijd meer gist in de fles op.

1 MM GIST IS BEST VEEL IN EEN FLESJE, LIJK ME NIET GOED WB AUTOLYSE. Ik ga eens proberen het bier na de vergisting goed te koelen bv een graad of tien en dan neit meer koelen, niets doen, temperatuur loopt dan op maar als ik niks doe zou het toch zo goed mogelijk moeten bezinken. En dan toch van bovenaf bottelen en de bovenste flesjes makeren als met weinig gist. Helmaal optimaal is het niet maar hevelen heeft niet mijn voorkeur.

Een brite tank betekent dat je er van uit gaat niet meer te bottelen op fles denk ik en dat wil ik wel blijven doen

Alexander_H

Citeer1 MM GIST IS BEST VEEL IN EEN FLESJE, LIJK ME NIET GOED WB AUTOLYSE
Dat ligt er ook aan hoe lang je er over doet om op te drinken natuurlijk, maar dat valt wel mee hoor.
Ik bottel altijd uit mijn conisch vat, maar heb er een hevel armpje aan de binnenkant in zitten, bier komt er redelijk helder uit, en een beetje gist heb ik wel nodig voor hergisting op de fles. als je het bier in de koelkast koelt een paar dagen slaat dat toch netjes neer.
Ik verplaats mijn vat voor bottelen, maar laat het daarna minimaal een uur staan voor ik er aan begin.

Jacques

Citaat van: Alexander_H op 27-08-2022  08:18 uDat ligt er ook aan hoe lang je er over doet om op te drinken natuurlijk, maar dat valt wel mee hoor.

Hoe minder gist in de fles des te beter het is. Autolyse treedt veel sneller op dan vaak gedacht wordt. Al na 2 à 3 weken kun je een gistachtige/zwavelachtige smaak krijgen en een verminderde body en schuimhoudheid door autolyse.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.