Hoeveel gram hopbellen toevoegen?

Gestart door Lech_hobbybrouwer89, 25-08-2022 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Lech_hobbybrouwer89

Dag allemaal,

Van het weekend ga ik weer eens brouwen, deze keer de "Blow Me Away Honey Blond", van Brewolution (tot nu toe wel de (voor mij) fijnste moutpakket-merken.Ik ga hier alleen 2 aanpassingen op maken:

- Vergisten met de Kveik gist van Lallemand Voss (Ook 't Golden Beverius moutpakket van Brewferm mee gedaan, lekker biertje geworden!)
- De laatste paar minuten van het koken wil ik nog wat hopbellen toevoegen (en dan komen we aan op het topic-punt)

Nu hebben mijn schoonouders een muurtje vol met hopbloemen die ik wil gaan toevoegen aan mijn brouwsel. Aangezien we geen idee hebben wat voor soort het is, wil ik deze gaan gebruiken als aroma-hop (dus einde kook toevoegen). Ik zal uitkomen op een litertje of 23-24 bier. Aangezien ik 'm niet té sterk gehopt wil hebben, dacht ik aan hoeveelheid van 70-80 gram hopbellen die je 5minuten voor einde kook toevoegt. Mijn twee vragen aan de medebrouwers hier:

- 5 min voor einde kook voldoende voor een beetje effect?
- 70-80 gram ook genoeg voor een beetje effect?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,

Lech

Wolter

Het is moeilijk om dit aan te geven en volledig afhankelijk van wat jullie doel is. Normaal gesproken als ik zelf een recept maak met verse hop gebruik ik ongeveer 4 tot 5 keer zoveel als gedroogde hopbellen om een hetzelfde effect te hebben.

Bij het zomaar uitproberen van een onbekende hop zou ik wel terughoudend zijn en eerst wat hopthee van deze hop maken om een beetje een idee te krijgen wat deze hop doet..

Als jullie van plan zijn op op het korte termijn te gaan brouwen is het overigens wel goed om te weten dat de meeste hop nog niet helemaal klaar is en nog enkele weken nodig heeft om geoogst te worden.

brouwerwaldonk

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 25-08-2022  09:34 uDag allemaal,

Van het weekend ga ik weer eens brouwen, deze keer de "Blow Me Away Honey Blond", van Brewolution (tot nu toe wel de (voor mij) fijnste moutpakket-merken.Ik ga hier alleen 2 aanpassingen op maken:

- Vergisten met de Kveik gist van Lallemand Voss (Ook 't Golden Beverius moutpakket van Brewferm mee gedaan, lekker biertje geworden!)
- De laatste paar minuten van het koken wil ik nog wat hopbellen toevoegen (en dan komen we aan op het topic-punt)

- 5 min voor einde kook voldoende voor een beetje effect?
- 70-80 gram ook genoeg voor een beetje effect?

Ik hoor graag van jullie!

Groet,
Lech
Is die hop gedroogd of niet. Bij niet gedroogde zal die hoeveelheid niet enkel aroma maar ook bitterheid aan het bier geven.
Bij gedroogde hopbellen zul je meer bitterheid meekrijgen.

hansHalberstadt

Citaat van: Wolter op 25-08-2022  10:34 ugoed om te weten dat de meeste hop nog niet helemaal klaar is en nog enkele weken nodig heeft om geoogst te worden.
Als ze nog niet rijp zijn dan zijn ze zacht ipv papierachtig en smaak en geur is dan grasachtig en de bitterheid blijft ook ver achter omdat de bitterstoffen nog deels gevormd moeten worden op het einde. Bij mij zijn ze normaal gesproken de 2e week van september pas goed.

Lech_hobbybrouwer89

Citaat van: hansHalberstadt op 25-08-2022  10:42 uAls ze nog niet rijp zijn dan zijn ze zacht ipv papierachtig en smaak en geur is dan grasachtig en de bitterheid blijft ook ver achter omdat de bitterstoffen nog deels gevormd moeten worden op het einde. Bij mij zijn ze normaal gesproken de 2e week van september pas goed.

Deze zijn al aardig papierachtig, staan vol in de zon en hebben al lupinebolletjes . Waarschijnlijk is het een hop vanuit de buurt (Noord-Duitsland) die hier gebruikt is in de bierindustrie (ik denk als bitterhop). De tip van net opgevolgd om er thee van te trekken, man dat is me toch bitter (hop/waterratio zwaar in het nadeel voor het water)! En aroma valt me eigenlijk heel erg tegen. En aangezien ik geen bitterfan ben (vind Urquell al oorsmeer) denk ik dat ik het lekker laat hangen smile .

hansHalberstadt

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 25-08-2022  12:04 uDeze zijn al aardig papierachtig, staan vol in de zon en hebben al lupinebolletjes
Probeer het nog eens over een week of 2. De geur en smaak zijn zich waarschijnlijk nog aan het ontwikkelen. De meeste mensen zijn geneigd te vroeg te plukken. Pas als er aan een aantal bellen bruine randjes beginnen te komen zijn ze goed.
Ik heb die fout ook gemaakt door te vroeg te plukken.

brouwerwaldonk

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 25-08-2022  12:04 uDe tip van net opgevolgd om er thee van te trekken, man dat is me toch bitter (hop/waterratio zwaar in het nadeel voor het water)! En aroma valt me eigenlijk heel erg tegen. En aangezien ik geen bitterfan ben (vind Urquell al oorsmeer) denk ik dat ik het lekker laat hangen smile .
Hoelang heb de hop laten koken?

Lech_hobbybrouwer89

Ik heb het water uit de waterkoker over de bellen gedaan en daar een soortement van theetje uit getrokken. Dus niet in een pannetje het langdurig aan de kook gehouden. Na een minuut of 4 eens een beetje geproefd, maar daar vond ik weinig aan :o . Vooral de aroma viel me tegen. Dus misschien nog langer wachten, maar dan ben ik hier (Duitsland) niet meer, dus ik laat het denk ik voor wat het is. Ik ben verder geen IPA of bitter (Urquell) fan, dus ik denk dat ik m'n brouwsel er eerder mee verpest dan verbeter. Voor de aardigheid wat foto's toegevoegd.

Het is (dat snap ik ook wel) natuurlijk ook van veel factoren afhankelijk:

- Hoeveelheid water
- Hoeveelheid hop
- Hoelang je het laat trekken/koken

Zo eenvoudig als "even wat hop toevoegen einde kook voor een aardig aroma" is het niet..Maar ik was vooral benieuwd waar je kan vinden hoeveel gram hop(bellen) je moet toevoegen voor een aroma-effect en hoelang voor vlamuit je dat dan zou moeten doen (of misschien dry-hoppen?).

In ieder geval een interessant onderwerp met de aankomende oogsttijd voor ons  smile .
20220826_105221.jpg
20220826_105336.jpg
20220826_105143.jpg 

Wolter

Citaat van: Lech_hobbybrouwer89 op 26-08-2022  13:28 uIk heb het water uit de waterkoker over de bellen gedaan en daar een soortement van theetje uit getrokken. Dus niet in een pannetje het langdurig aan de kook gehouden. Na een minuut of 4 eens een beetje geproefd, maar daar vond ik weinig aan :o . Vooral de aroma viel me tegen. Dus misschien nog langer wachten, maar dan ben ik hier (Duitsland) niet meer, dus ik laat het denk ik voor wat het is. Ik ben verder geen IPA of bitter (Urquell) fan, dus ik denk dat ik m'n brouwsel er eerder mee verpest dan verbeter. Voor de aardigheid wat foto's toegevoegd.

Het is (dat snap ik ook wel) natuurlijk ook van veel factoren afhankelijk:

- Hoeveelheid water
- Hoeveelheid hop
- Hoelang je het laat trekken/koken

Zo eenvoudig als "even wat hop toevoegen einde kook voor een aardig aroma" is het niet..Maar ik was vooral benieuwd waar je kan vinden hoeveel gram hop(bellen) je moet toevoegen voor een aroma-effect en hoelang voor vlamuit je dat dan zou moeten doen (of misschien dry-hoppen?).

In ieder geval een interessant onderwerp met de aankomende oogsttijd voor ons  smile .

Die hopthee is vaak wel heftiger dan hoe het in het bier overkomt maar wel een graadmeter.
Wat je echt ook nog zou kunnen doen is een klein deel van jullie brouwsel apart koken met de verse bellen en dit dan in bv in een mandfles of ander vat vergisten. Dan weet je in ieder geval zeker of dit in de toekomst voor herhaling vatbaar is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.