Vraag over SG waarde na eerste brouwsel

Gestart door itwoerden, 24-08-2022 16:11 u

Vorige topic - Volgende topic

itwoerden

Ha Allemaal,

Heb een vraagje. We hebben ons eerste biertje gebrouwen ;D
Dat was flink zoeken en kijken achteraf terug op een leuk leerproces.
Onze eerste brouwsel staat op dit moment voor de 4e dag in het vergistingsvat.
Het heeft 2 dagen actief gebubbeld maar dat was toen wel klaar. We hebben zojuist voor onze 2e keer het SG waarde gemeten welke op 1020 staat. Voor het recept wat we hebben zou dit 1010 moeten zijn dus we laten hem nog even uitgisten. Maar we kwamen zojuist tot de schokkende conclusie dat ons bier een start SG van 1160 had (wat ongeveer tussen de 1050 en 1100 had moeten zitten. De meter was ons nog niet helemaal duidelijk dus ik denk dat we daar een vergissing hebben gemaakt.

Dat zou (als we de berekening moeten geloven) Start SG 1160 - SG gehalte tot nu toe 1020 = 140 x 0,136 = Een alcoholpercentage van 19,04% !!. Ik denk dat we de zak glucose die we bij het recept kregen niet in zijn geheel moesten toevoegen. Ik denk dat dit ook een verklaring is dat ik na 2 dagen het waterslot niet meer actief zag, omdat de gist mogelijk de hoeveelheid alcohol niet aankan?

Nu de grote vraag, hebben jullie nog tips of manieren om deze batch te redden? Of kan ik beter direct overnieuw beginnen.

Jacques

Waarmee en bij welke temperatuur hebben jullie de eerste SG meting gedaan?

Een alcoholgehalte van 19% is extreem hoog. De meeste biergisten hebben dan allang het loodje gelegd. Welke gist hebben jullie gebruikt?

Snelbier

CONCLUSIE was dat SG-start 1160 was..
HOE geconcludeerd? Wat is gemeten en op welk moment?
Jacques is nogal voorzichtig in zijn antwoord, maar bij al dit soort vragen is de eerste vraag vanuit forum:  Volledig recept  :police:
Dus Biersoort / Volume / Moutgewicht, liefst per soort / maischschema / Gist, soort/merk/ras en hoeveel.
En: SG-meter soort: hydrometer (dobber) of refractometer. Gaat een wereld van verschil geven tijdens vergisting  >:D
Gooi het in de groep.  Proost, Snelbier  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: itwoerden op 24-08-2022  16:11 uMaar we kwamen zojuist tot de schokkende conclusie dat ons bier een start SG van 1160 had
Hoe ben je tot die conclusie gekomen? Want je hebt het blijkbaar niet gemeten?
En hoe heb je het SG van 1020 gemeten? Met een hydrometer of refractometer?
In 2 dagen uitgisten van 1160 naar 1020 is in ieder geval hoogst onwaarschijnlijk dat je dat ooit zou lukken, dus vertrouw ik de getallen niet.

itwoerden

Goedemorgen Allemaal.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga hieronder zo goed mogelijk proberen te reageren op jullie vragen. Ik voeg 3 foto's erbij. Een van het recept wat we hebben gebruikt en 2 van de start SG en SG welke wij dus gisteren hebben gemeten, (daar zat 4 dagen tussen). Het recept was voor een blond biertje van een pakket van Brewferm. We hebben beide keren gemeten met een Hydrometer. De temperatuur van de start SG was na het terugkoelen. Wij hebben hier toen een temperatuur van 25 graden gehanteerd. We hebben qua gist droge biergist gebruikt, maar kan helaas niet meer terugvinden welk type.

Ik hoop dat de foto's van de SG voor jullie duidelijk genoeg zijn.
eind sg.pngstartsg.png recept blondie.png

Wolter

SG 1160 is best bizar hoog. Ik ben ook nog even benieuwd naar de hoeveelheid suiker die jullie hebben toegevoegd tijdens het koken? Heb je dat geregistreerd of weet je dat nog?
Voor een volgende brouwsessie is de tip in ieder geval wel in alles goed te registreren dan is het namelijk makkelijker terug te beredeneren wat er fout is gegaan..

Theo Mol

Je laat niet het hele recept zien, wel het water maar niet de rest.
Het is niet lang zoeken naar de bron, ik denk dat je dit brouwpakket gebruikt, klopt dat?
https://brouwland.com/nl/index.php?controller=attachment&id_attachment=15991

Met dit pakket brouw je een wort met SG 1064. Als je op 1160 uitkomt is er iets heel onverwachts gebeurd, zelfs met 2 pakketten en eenmaal de hoeveelheid water haal je dat niet (en zoveel past waarschijnlijk ook niet in de brewmonk die ik op de achtergrond herken).

Ik weet niet of er een gist bestaat die dit aankan, maar ik denk dat een vergisting van 1160 naar 1020 in een paar dagen heel uitzonderlijk is. Je waterslot moet dan zo ongeveer zijn gelanceerd  smile . ***

Als je precies het recept hebt gevolgd (en niet, ik noem maar wat, enorm veel suiker toevoegde aan het wort) dan kan ik me alleen voorstellen dat de meting niet goed was. De hydrometer moet vrij kunnen dobberen. Plakte die aan de zijkant van je maatbeker misschien?

*** [bewerk] later merk ik dat het toch mogelijk moet zijn, ik draai een potje jam open en dat geeft een grote plof.

De raad die meestal wordt gegeven is: zie het een paar dagen aan en controleer of je SG nog daalt. Als het gedurende een aantal dagen stabiel is kun je gaan bottelen.

hansHalberstadt

Citaat van: itwoerden op 25-08-2022  08:55 uGoedemorgen Allemaal.

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga hieronder zo goed mogelijk proberen te reageren op jullie vragen. Ik voeg 3 foto's erbij. Een van het recept wat we hebben gebruikt en 2 van de start SG en SG welke wij dus gisteren hebben gemeten, (daar zat 4 dagen tussen). Het recept was voor een blond biertje van een pakket van Brewferm. We hebben beide keren gemeten met een Hydrometer. De temperatuur van de start SG was na het terugkoelen. Wij hebben hier toen een temperatuur van 25 graden gehanteerd. We hebben qua gist droge biergist gebruikt, maar kan helaas niet meer terugvinden welk type.

Ik hoop dat de foto's van de SG voor jullie duidelijk genoeg zijn.

Wat de foto van het begin laat zie is voor zover ik het kan zien niet een SG schaal, maar schaal met gram suiker per liter en die links daarvan is denk ik potentieel alcoholpercentage. Dus je moet even op jouw hydrometer de SG schaal erbij zoeken en die vergelijken met het vloeistofniveau op de foto. Ik denk dat je dan rond de 1070 zit

ATHOOGLAND

Je hebt het start SG op de verkeerde schaal van de hydrometer afgelezen. Wat je op de foto laat zien is de wijnschaal. Als je de juiste schaal op de hydrometer afleest is de start SG 1055.

itwoerden

Beste Allemaal,

Ontzettend bedankt voor de serieuze reacties en de goede tips en trics. Lijkt er inderdaad op dat het bier nog niet is opgegeven maar dat we de start SG verkeerd hebben afgelezen. Met een start SG van 1055 zouden we een blond biertje moeten krijgen van iets meer dan 4% wat klopt met het recept. Hij staat op dit moment te lageren en een zojuist gefabriceerde klimaatkast. We hopen deze over 9 dagen te bottelen en hopelijk snel te proeven.

Bedankt allemaal!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.