Lucht aanzuigen

Gestart door Sjors de Ezel, 22-08-2022 22:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjors de Ezel

Beste medebroeders,
Ik ben een heel erg beginnende brouwer en loop ergens tegen aan.
Ik heb een Easybrew conisch vergistingsvat, maar als ik aftap om bijvoorbeeld de sg te meten, zuigt het waterslot lucht aan, nu twijfels ik, moet ik het waterslot eraf halen en daarmee lucht inlaten, of laten zitten, maar dan komt er water en lucht in de vergister.
Ik lees ook over een terugslagventiel, maar ik heb geen idee hoe dar moet en kan er ook geen voorbeelden van vinden.
Ik hoop dat iemand een antwoord heeft, dank je wel

Chris71

Je tapt waarschijnlijk vrij veel af om te meten met een hydrometer? Voor een refractometer heb je maar een heel klein beetje nodig en zul je dit probleem niet hebben. Nadeel is dat je dan een een tool moet gebruiken om de gemeten Brix om te rekenen tot de juiste SG tijdens en na de vergisting.
Een andere oplossing kan zijn een CO2-systeem, waarbij er alleen koolzuurgas wordt teruggezogen. Hier staat er een stukje over: https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1628622968

brouwerwaldonk

Je kan een mengsel van 50% glycerine of glycerol met 50% water in uw waterslot doen. Als daarvan een druppel in uw bier valt is dat niet zo erg.
Of anders het watersot eventjes wegnemen.

Heliox

Ik had de doppen destijds bij Ali weg.

€ 1,48 Aquarium Multifunction DIY CO2 System Kit Generator Bottle Cap Fish Tank Self made carbon dioxide generator 2Pcs

https://a.aliexpress.com/_uuTgtT

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 23-08-2022  08:34 uJe kan een mengsel van 50% glycerine of glycerol met 50% water in uw waterslot doen. Als daarvan een druppel in uw bier valt is dat niet zo erg.
Of anders het waterslot eventjes wegnemen.

Waarom zo veel mensen bang zijn voor een drup water uit het waterslot is mij een raadsel. Als je ervoor zorgt dat er geen micro-organismen bij het water kan komen is er niets aan aan de hand. De micro-organisemen die in het leidingwater in Nederland en België zitten zijn niet-bierschadelijk.
Vouw over de opening van het waterslot van een groot stuk aluminiumfolie en druk dat aan. Op die manier kunnen fruitvliegjes het water van waterslot niet bereiken.
Maar als je bang bent voor infecties kun je inderdaad 50% glycerine gebruiken. Glycerine wordt veel aangemaakt tijdens de vergisting door de gist en is niet-bierschadelijk. Het draagt zelfs bij een aan volmondige smaak.

Maar ik denk dat topicstarter vooral oxidatie van zijn bier wilt voorkomen. Het verwijderen van het waterslot is in dat kader het slechtste wat je kunt doen. Er is dan geen enkele weerstand in het waterslot.
Een terugslagklepje zorgt voor veel meer weerstand. Bij aquariumbenodighedenwinkels kun je die kopen.
Een alternatief is het inblazen van koolzuur met een keg charger
https://brouwland.com/nl/vaten/15874-Brewferm-keg-charger-CO2-patroon.html

Sjors de Ezel

Citaat van: Chris71 op 23-08-2022  07:10 uJe tapt waarschijnlijk vrij veel af om te meten met een hydrometer? Voor een refractometer heb je maar een heel klein beetje nodig en zul je dit probleem niet hebben. Nadeel is dat je dan een een tool moet gebruiken om de gemeten Brix om te rekenen tot de juiste SG tijdens en na de vergisting.
Een andere oplossing kan zijn een CO2-systeem, waarbij er alleen koolzuurgas wordt teruggezogen. Hier staat er een stukje over: https://www.twortwat.nl/per.auteur?article_id=1628622968

Het is niet alleen bij het testen, maar ook bij het aftappen na de hoofdvergisting.

Sjors de Ezel

Citaat van: Jacques op 23-08-2022  10:30 uWaarom zo veel mensen bang zijn voor een drup water uit het waterslot is mij een raadsel. Als je ervoor zorgt dat er geen micro-organismen bij het water kan komen is er niets aan aan de hand. De micro-organisemen die in het leidingwater in Nederland en België zitten zijn niet-bierschadelijk.
Vouw over de opening van het waterslot van een groot stuk aluminiumfolie en druk dat aan. Op die manier kunnen fruitvliegjes het water van waterslot niet bereiken.
Maar als je bang bent voor infecties kun je inderdaad 50% glycerine gebruiken. Glycerine wordt veel aangemaakt tijdens de vergisting door de gist en is niet-bierschadelijk. Het draagt zelfs bij een aan volmondige smaak.

Maar ik denk dat topicstarter vooral oxidatie van zijn bier wilt voorkomen. Het verwijderen van het waterslot is in dat kader het slechtste wat je kunt doen. Er is dan geen enkele weerstand in het waterslot.
Een terugslagklepje zorgt voor veel meer weerstand. Bij aquariumbenodighedenwinkels kun je die kopen.
Dat druppeltje wat is ook niet mijn grootste zorg, maar het als ik aftap na de hoofdvergisting is het wel meer dan een druppel.
Ook voor een sg test wordt er veel aangetrokken.
Ik kan nog niet voor me halen hoe ik een terugslagventiel moet plaatsen, zijn er misschien foto's of een tekening
Enorm bedankt voor de reacties tot nu toe.
Sjors

Chris71

Citaat van: Sjors de Ezel op 23-08-2022  11:36 uHet is niet alleen bij het testen, maar ook bij het aftappen na de hoofdvergisting.

Daar is dat CO2-systeem prima voor geschikt... Ten eerste blijft er overdruk op staan, dat zal eerst afnemen, waarna je hooguit CO2 uit de vergisting weer terugzuigt. Geen probleem dus.

Jacques

Citaat van: Sjors de Ezel op 23-08-2022  11:43 uIk kan nog niet voor me halen hoe ik een terugslagventiel moet plaatsen, zijn er misschien foto's of een tekening

Hier mijn gistvat.

Sjors de Ezel

Dank jullie voor de reacties, ga er mee aan de slag.
Groet Sjors

tdp

Citaat van: Jacques op 23-08-2022  15:01 uHier mijn gistvat.

Mooie oplossing voor je waterslot trouwens, creatief!

pivo

Wat als je nu een 2e emmer ernaast zet en de slang van het waterslot hierin doet op de bodem.
Met deksel natuurlijk. Alle CO2 van de vergisting gaat naar de 2e emmer en bij een onderdruk zuigt hij alleen CO2  aan!
Eventueel een balonnetje in de emmer om te zien of hij zweeft op de CO2. (gezien bij een wijnmakerij)

brouwer_paul

Citaat van: Sjors de Ezel op 23-08-2022  17:40 uDank jullie voor de reacties, ga er mee aan de slag.
Groet Sjors

H] Hoi Sors, ik zit met hetzelfde (sinds ik vergist in een rvs cct) en ben benieuwd hoe je ermee aan de slag bent gegaan. Het feit dat Jacques zegt dat wat terugloop geen gevaar oplevert, stelt me op zich wel gerust, maar ik heb het liever niet. Ik heb het zowel bij aflaten gist als bij nemen sg monster. Ik heb zojuist op bol.com in ieder geval een terugslagventiel besteld. Groet Paul

Spyro

Citaat van: Jacques op 23-08-2022  15:01 uHier mijn gistvat.

Hoe laat je dan gist af met zo'n terugslagkepje...?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-08-2022  10:30 uMaar ik denk dat topicstarter vooral oxidatie van zijn bier wilt voorkomen. Het verwijderen van het waterslot is in dat kader het slechtste wat je kunt doen. Er is dan geen enkele weerstand in het waterslot.

Er zijn meerdere methodes op het forum langsgekomen:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669702
Of een voorloper daarvan:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=496317

Jacques

Citaat van: Spyro op 21-02-2024  23:47 uHoe laat je dan gist af met zo'n terugslagkepje...?

Dat is geen probleem. Ik heb meestal een redelijke kopruimte in mijn CCT. De onderdruk die ontstaat, is niet zodanig dat het aftappen van gist niet gaat. Ik tap al gist af als er nog vergisting is. Hierdoor wordt er koolzuur bijgevormd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.