Hoe te koelen

Gestart door Pendelaar, 21-08-2022 21:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Ik blijf toch een beetje aan het stoeien hoe het wort te koelen. Heb zowel een platenkoeler als een dompelkoeler. Met een dompelkoeler zie je mooi de eiwitten neerslaan en met een platenkoeler gaat het afkoelen in ieder geval sneller. Bij het gebruik van een platenkoeler zit je meestal met het "probleem" hoe schoon te houden. Ik ga me niet wagen aan het gebruik van agressieve middelen, daar heb ik al veel over gelezen hier op het forum. Een dompelkoeler is weer makkelijker met het schoon maken maar het duurt ook weer wat langer. Te lang soms. Nu is er wel een voorwaarde bij het gebruik van een dompelkoeler en dat is dat je de koeler flink laat bewegen om zoveel mogelijk contactmomenten met het hete wort krijgt. Zou je dat bewegen ook kunnen doen met het rondpompen van het wort, dus dompelkoeler in het wort en het wort middels een pomp, die heb ik nog van Alie, rondpompen om zoveel mogelijk contactmomenten te hebben ? Of heb je dan weer te maken met teveel zuurstofinslag ?

Pendelaar

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 21-08-2022  21:02 urondpompen om zoveel mogelijk contactmomenten te hebben ? Of heb je dan weer te maken met teveel zuurstofinslag ?

Ik denk eerder dat je last krijgt van een verstopte pomp voor de hopresten. Ik zie al gelijk de foto voor me van brouwerwaldonck met roerwerk en spiraalkoeler.

Pendelaar

Citaat van: hansHalberstadt op 21-08-2022  21:49 uIk denk eerder dat je last krijgt van een verstopte pomp voor de hopresten. Ik zie al gelijk de foto voor me van brouwerwaldonck met roerwerk en spiraalkoeler.

Aan de binnenkant dus voor mijn kraan heb ik een hopspider als filter aangebracht dus de hopresten zullen nooit in de pomp komen. In mijn maischpan zit trouwens een filterheks.

brouwerwaldonk

Citaat van: Pendelaar op 21-08-2022  21:02 uIk blijf toch een beetje aan het stoeien hoe de/het wort te koelen. Heb zowel een platenkoeler als een dompelkoeler. Met een dompelkoeler zie je mooi de eiwitten neerslaan en met een platenkoeler gaat het afkoelen in ieder geval sneller. Een dompelkoeler is weer makkelijker met het schoon maken maar het duurt ook weer wat langer. Te lang soms. Nu is er wel een voorwaarde bij het gebruik van een dompelkoeler en dat is dat je de koeler flink laat bewegen om zoveel mogelijk contactmomenten met de hete wort krijgt. Zou je dat bewegen ook kunnen doen met het rondpompen van het wort, dus dompelkoeler in het wort en het wort middels een pomp, die heb ik nog van Alie, rondpompen om zoveel mogelijk contactmomenten te hebben ? Of heb je dan weer te maken met teveel zuurstofinslag ?

Pendelaar
Van zuurstofinslag moet je geen bang hebben, want dat is zelfs gewenst na het koelen.
Door in het wort te roeren verkort je de tijd met 50% en bespaar je ook vele liters koelwater.
Hoe kouder het water des te sneller het koelen verloopt.

tdp

Je zou ook voor zoiets kunnen gaan. Absoluut niet goedkoop maar wel een mooie oplossing!

seed7

Citaat van: Pendelaar op 21-08-2022  21:02 uZou je dat bewegen ook kunnen doen met het rondpompen van het wort,

Ja. Dat gaat uitstekend. Je moet daarbij wel proberen je whirlpool in stand te houden, dan blijft de hopkegel mooi staan. Er worden dan minder hopdeeltjes opgezogen. Dus, tegen de draairichting in aanzuigen en uitstoot met de draairichting mee, beiden zo dicht mogelijk bij de ketelwand.

ingo

Theo Mol

Citaat van: Pendelaar op 21-08-2022  21:02 uZou je dat bewegen ook kunnen doen met het rondpompen van het wort, dus dompelkoeler in het wort en het wort middels een pomp [...] rondpompen om zoveel mogelijk contactmomenten te hebben ?
Dat is precies wat ik doe en ik het gaat uitstekend. Ik heb (bijna) nooit meer dan een klein beetje troep in mijn wort. De pomp kan het allemaal aan.
Ik weet niet hoe en waarmee je brouwt. Ik gebruik een brouwautomaat die tijdens het maischen het wort door de mout pompt, waardoor de vloeistof een hele tijd wordt gefilterd. Tijdens het koken gaat de hop in fijnmazige nylon zakjes en en dat helpt ook.

brouwerwaldonk

Citaat van: brouwerwaldonk op 22-08-2022  07:44 u
Citaat van: tdp op 22-08-2022  08:49 uJe zou ook voor zoiets kunnen gaan. Absoluut niet goedkoop maar wel een mooie oplossing!
Dat was wel goedkoop hoor.
Een afgedankte ruitenwisser motor en 20 m koper buis rond geplooid op een emmer, overschot van de verbouwing aan het huis.

45 L kokend wort koel ik hiermee op 20 minuten naar 25°C. Ik heb daar minder dan 100 L leidingwater voor nodig waarvan de heetste 15 L hergebruikt wordt voor 120 flessen te wassen en 20 L voor de afwas. De rest wordt gebruikt door de poetsvrouw in huis.
dat roersysteem, motor met roerblad, wordt dubbel gebruikt. Eerst in de brouwketel tijdens het maichen en later in de kookketel tijdens het koelen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.