Uitgegist of gestokt?

Gestart door gjm, 18-08-2022 16:48 u

Vorige topic - Volgende topic

gjm

Afgelopen zaterdag heb ik voor het eerst met een starterskit een poging tot bier brouwen geïnitieerd.

Heel leuk om te doen, maar nu weet ik niet hoe het ervoor staat.

Na enkele uren kreeg ik al veel activiteit in het waterslot, dit ging door tot de loop van maandag. Sinds gisteravond staat het water in het waterslot op gelijk niveau. Samenvattend:
  • dag 0: in het vergistingsvat. Wort heeft een SG van 1058, gemeten met hydrometer. hoofdgisting bij ongeveer 25*C
  • dag 2: geen bubbels meer zichtbaar in het waterslot, wel druk vanuit het vat
  • dag 4: geen drukverschil meer. Vloeistof smaakt wel naar bier, niet zuur. SG gemeten met hydrometer is 1010.

Zit ik hier met een gestokte vergisting? of kan dit bij een nagisting horen? of is het uitgegist?

CeesM

Laat het nog een weekje nagisten en dan SG weer meten.

gjm

Ik wacht rustig af, bedankt!

Chris71

Dit klinkt als een prima vergisting, niks aan doen. Hou ongeveer 2-1/2 week aan vanaf brouwdag en dan kun je bottelen. Meet tussendoor je SG om er zeker van te zijn dat het stabiel is.

seed7

Citaat van: gjm op 18-08-2022  16:48 uZit ik hier met een gestokte vergisting?

Starterskit, op basis van geschroot mout of op basis van moutextract (poeder/stroop)? Moutextract levert over het algemeen een wat hoger eind SG op.

Welke gist? Er zijn snelle en langzame gisten. Er zijn gisten die er al snel de brui aan geven en er zijn er die "maanden" doorgaan tot je een gort droog bier hebt.

Die 25°C, was dat omgevingstemperatuur of jongbiertemperatuur? Als het omgevingstemperatuur was dan kan de bier in het gistvat hoger zijn geweest, 27-28°C. De gisting levert energie op. Een hoge temperatuur zorgt voor een snelle gisting op, maar mogelijk ook wat bijsmaakjes die niet zo lekker zijn. Dat hangt dan weer van de gist af.

Rustig afwachten is nooit een slecht advies. Zaterdag nog een keer meten en dan besluiten of je zondag afvult.

ingo

Jacques

Citaat van: gjm op 18-08-2022  16:48 uAfgelopen zaterdag heb ik voor het eerst met een starterskit een poging tot bier brouwen geïnitieerd.

Heel leuk om te doen, maar nu weet ik niet hoe het ervoor staat.

Na enkele uren kreeg ik al veel activiteit in het waterslot, dit ging door tot de loop van maandag. Sinds gisteravond staat het water in het waterslot op gelijk niveau. Samenvattend:
  • dag 0: in het vergistingsvat. Wort heeft een SG van 1058, gemeten met hydrometer. hoofdgisting bij ongeveer 25*C
  • dag 2: geen bubbels meer zichtbaar in het waterslot, wel druk vanuit het vat
  • dag 4: geen drukverschil meer. Vloeistof smaakt wel naar bier, niet zuur. SG gemeten met hydrometer is 1010.

Zit ik hier met een gestokte vergisting? of kan dit bij een nagisting horen? of is het uitgegist?

Vanwaar de vraag? Een vergistingsgraad van zo'n 83% is bovengemiddeld.
Laat het nog een klein weekje staan om zeker te zijn dat alle suikers zijn vergist en bottel.
Meet voor de zekerheid het SG nog een keer als deze niet gedaald is of hooguit 1 à 2 punten kun je rustig bottelen op voorwaarde dat je geen koudhop hebt toegepast of een diastaticus gist hebt gebruikt.

gjm

Citaat van: Jacques op 19-08-2022  17:30 uVanwaar de vraag? Een vergistingsgraad van zo'n 83% is bovengemiddeld.

Ik stel de vraag omdat ik nog geen referentie heb van hoe het vergistingsproces verloopt in visuele zin. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat minstens gedurende een week zichtbaar koolzuurgas gevormd zou worden.

Ik zal in de loop van komende week nog eens het SG meten, bier proeven en hopelijk kunnen bottelen.

Jacques

Citaat van: gjm op 20-08-2022  14:16 uIk stel de vraag omdat ik nog geen referentie heb van hoe het vergistingsproces verloopt in visuele zin. Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat minstens gedurende een week zichtbaar koolzuurgas gevormd zou worden.

Het vergistingsproces is een biologisch proces. De ene keer verloopt dat sneller dan de andere keer.

Belangrijke factoren die de vergistingssnelheid beïnvloeden zijn:
- hoeveelheid gist ten opzichte van het volume en de zwaarte van het wort;
- de temperatuur tijdens de vergisting;
- het gistras;
- de conditie van de gist voor het enten;
- de samenstelling van de storting.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.