Poging tot RIS

Gestart door Goldin, 16-08-2022 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Gerb

Is het niet gewoon een kwestie van gistgeur? Als je hevelt/bottelt, is de geur bij mij altijd wat 'gistig. In combinatie met de gebrande mouten en hoeveelheid hop kan dit in het begin wel een prikkelende geur opleveren.

Wijbrouwers

Afgelopen zaterdag hebben wij dit recept gebrouwen met de wijziging van een van de hoppen en gebruik van een andere gist.
Na het koken was het SG 1.070. Veel lager dan de beoogde 1.113 (ja wort  op 20  graden gemeten  met  hydrometer  en refactommeter). Nog  maar even doorgekookt  tot 1.080 en daarna  het  gistvat  ingegaan.
De smaak was prima. De gebrande mouten waren te onderscheiden.

De reden  voor  het lage SG  zijn  vermoedelijk te  wijden  aan:
Meer spoelwater gebruikt dan  nodig
Vergeten het maischrendement in Brewfather aan te passen, stond  nog op 72,9% en dat is voor zo'n zware  jongen  natuurlijk te hoog.

Na omrekenen met het gemeten SG komt dit recept uit op ongeveer 7,2% alcohol i.p.v. 10,2%.
We twijfelen of we na de hoofdgisting nog wat suiker gaan toevoegen om het alcoholpercentage wat op te krikken.
Iemand daar een mening over? En hoeveel ongeveer (ik kwam op 2kg uit na vlugge berekening)?

Recept maar even als bijlage gevoegd voor de liefhebbers.

Goldin

Citaat van: Wijbrouwers op 11-10-2022  12:09 uAfgelopen zaterdag hebben wij dit recept gebrouwen met de wijziging van een van de hoppen en gebruik van een andere gist.
Na het koken was het SG 1.070. Veel lager dan de beoogde 1.113 (ja wort  op 20  graden gemeten  met  hydrometer  en refactommeter). Nog  maar even doorgekookt  tot 1.080 en daarna  het  gistvat  ingegaan.
De smaak was prima. De gebrande mouten waren te onderscheiden.

De reden  voor  het lage SG  zijn  vermoedelijk te  wijden  aan:
Meer spoelwater gebruikt dan  nodig
Vergeten het maischrendement in Brewfather aan te passen, stond  nog op 72,9% en dat is voor zo'n zware  jongen  natuurlijk te hoog.

Na omrekenen met het gemeten SG komt dit recept uit op ongeveer 7,2% alcohol i.p.v. 10,2%.
We twijfelen of we na de hoofdgisting nog wat suiker gaan toevoegen om het alcoholpercentage wat op te krikken.
Iemand daar een mening over? En hoeveel ongeveer (ik kwam op 2kg uit na vlugge berekening)?

Recept maar even als bijlage gevoegd voor de liefhebbers.

Het blijkt dan toch een best tricky recept. Wat was jullie overweging om niet verder door te koken om toch richting de 1100 te gaan?

Zelf heb er voor gekozen om het niet aan te vullen met suiker omdat ik graag een wat dikkere body in de stout wil hebben. Je zou kunnen splitten om te ervaren of de extra alcohol echt wat toevoegt en of je een merkbaar dunnere body krijgt.

Ik heb gisteren ook het laatste deel oak aged gebotteld. Na een ruime 2 week zat de smaak er goed in!

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 11-10-2022  12:09 uMeer spoelwater gebruikt dan  nodig
Dat is een hele belangrijke reden waarom je bij zware bieren veel lager uitkomt dan verwacht.
Het grote voordeel is wel dat je meer liters wort hebt...  smile

Wijbrouwers

We zijn momenteel bezig om in kaart te brengen hoeveel water er in de diverse ketels en in het slangensysteem blijft staan. We hebben dat nog niet goed in beeld dus soms gebruiken we dan veel meer spoelwater dan nodig.

Inderdaad hebben we nu wel meer wort.
Met de suikertoevoeging wordt de smaak inderdaad wat dunner.

We hebben niet doorgekookt tot 1.100 omdat het best lang duurde van 1.070 naar 1.080.
Misschien splitten of niet. Denken we nog even over na.

Goldin

Zojuist de laatste controle gedaan qua koolzuur voordat ik hem een poosje weg zet in de kruipruimte. De gal lucht / smaak is totaal verdwenen. Wel is hij nog veel te hoppig voor een RIS, ik verwacht dat dit met het rijpen zal afnemen. Hij zou voor mij iets meer body mogen hebben. Al met al niet ontevreden met mijn eerste poging.

Schuim blijft ook goed staan en heeft een mooie kleur.

Deze versie komt uit op 9.1%.

20221013_223105.jpg   

Michiel8012

Ziet er goed uit @Goldin ik ga waarschijnlijk volgend weekend een poging doen. Laat tzt weten wat mijn ervaringen zijn!

Jacques

Citaat van: Goldin op 13-10-2022  23:38 uDe gal lucht / smaak is totaal verdwenen. Wel is hij nog veel te hoppig voor een RIS, ik verwacht dat dit met het rijpen zal afnemen. Hij zou voor mij iets meer body mogen hebben. Al met al niet ontevreden met mijn eerste poging.

Omdat de smaak zo snel helemaal verdwenen is en eerst overheersend denk ik dat je bier veel diacetyl had. De gist ruimt deze smaakstof weer op. Zowel de ontwikkeling van diacetyl als de afbraak verlopen snel.

Met de tijd zal het bier minder bitter/hoppig worden en neemt de vollere zoetige smaak toe. Geduld dus!

Michiel8012

@Goldin heb je de infused versie al gebotteld? Mijn Ris staat nu een kleine week te gisten en ben wel benieuwd hoe die bij jou bevalt met twee weken op de drank.

Goldin

Citaat van: Michiel8012 op 28-10-2022  16:23 u@Goldin heb je de infused versie al gebotteld? Mijn Ris staat nu een kleine week te gisten en ben wel benieuwd hoe die bij jou bevalt met twee weken op de drank.

Yes, ik heb gisteren toevallig geproefd. De smaak zat er heel goed in! Wel was het flesje niet echt goed op druk en verdween het schuim direkt. Bij de niet oak aged / infused versie blijft het schuim goed staan. Maar de smaak was aangenaam en een groot verschil tenopzichte van de niet oak aged.

Ik ben benieuwd hoe het zich in een paar maandjes op fles ontwikkeld. Helaas heb ik maar 12 stuks.

Wijbrouwers

Afgelopen zondag de eerste fles geproefd. De verwachting was dat de smaak niet zo vol zou zijn en misschien zelfs waterig omdat we tijdens het brouwen dus veel te laag in SG uitkwamen.

Bij het uitschenken werden we positief verrast door de mooie donkere kleur en de schuimkraag van hele kleine belletjes. De geur was niet al te sterk maar het rook heerlijk met tonen van chocolade en caramel.

De smaak was boven verwachting. Oke het was niet de volle stout volgens het recept maar ook zeker geen waterige stout. Het is een op zich lekkere stout met een wat lager alcoholpercentage geworden.

Binnenkort gaan we deze nog een keer brouwen. In Brewfather heb ik het rendement flink verlaagd zodat we gemakkelijker het beoogde SG halen.
Tevens ben ik momenteel de brouwketels van inhoudsmaten aan het voorzien middels deze etsmethode. Zo kunnen we beter zien hoeveel liter er in de ketels zitten.
Tot slot zullen we dan ook onze nieuwe filter gebruiken, in plaats van een filterkorf wordt het een wat simpelere filterbodem.

Goldin

@Wijbrouwers leuk om te lezen dat deze ondanks de lage verwachtingen toch redelijk is uitgepakt. Ik ben benieuwd hoe jullie 2 rivisie wordt!

Goldin

Zojuist 1 van de schamele oak aged flesjes open gemaakt. Deze zit nu 43 dagen op de fles. Ik had na 14 dagen ook een geprobeerd en die sloeg direct dood en bevatte nagenoeg geen koolzuur.

Hij is nu een stuk beter ontwikkeld. Na het uitschenken blijft een mooie kop staan en gaande weg blijft het schuim goed plakken.

De smaak van de bourbon voert de boventoon. De smaken van de basisstout worden nagenoeg weggedrukt. Ik denk dat ik in verhouding (voor 5 liter) te veel bourbon heb gebruikt. Ook de houtsmaak van de snippers vind ik lastig terug te vinden.

Ter vergelijking de betreffende bourbon er naast gedronken en dit is duidelijk de overtreffende smaak.

Voor een volgende keer zou ik een mix met wodka en deze bourbon maken om de smaak iets minder extreem te maken en toch de snipper te desinfecteren.

Al met al een erg lekkere toevoeging. Het boozy effect van de bourbon is lekker, de smaak alleen te veel aanwezig waardoor de rest moeilijk te herkennen is.

20221124_212545.jpg

20221124_214029.jpg 

Michiel8012

Ziet er goed uit goldin! Heb jij nog bottelgist in deze gebruikt of niet? Ik zit een beetje te twijfelen, mijn ris staat nu iets meer dan 1 week op de whisky. Straks na 2 weken wil ik gaan bottelen maar dat betekent dat mijn bier al 5 weken lang in het vat zit. Ben benieuwd of de gist dit gaat trekken voor de hergisting.

Qua sterkte van de drank heb ik goede hoop. Ik heb 150 ml whisky op 12 liter ris dus hoop dat het enigszins in verhouding is.

Goldin

Citaat van: Michiel8012 op 25-11-2022  15:42 uZiet er goed uit goldin! Heb jij nog bottelgist in deze gebruikt of niet? Ik zit een beetje te twijfelen, mijn ris staat nu iets meer dan 1 week op de whisky. Straks na 2 weken wil ik gaan bottelen maar dat betekent dat mijn bier al 5 weken lang in het vat zit. Ben benieuwd of de gist dit gaat trekken voor de hergisting.

Qua sterkte van de drank heb ik goede hoop. Ik heb 150 ml whisky op 12 liter ris dus hoop dat het enigszins in verhouding is.

Bedankt! Nee heb geen bottelgist gebruikt. Totaal heeft deze 4 weken gestaan. Heeft wel een goede maand geduurd voordat hij op druk was. De gene die ik direkt had gebotteld was dit binnen 2 weken.

Ik had zo'n 150 ml op 5 liter, ik denk dat het bij jou wat beter uit gaat pakken.

Jacques

Citaat van: Goldin op 25-11-2022  19:26 uBedankt! Nee heb geen bottelgist gebruikt. Totaal heeft deze 4 weken gestaan. Heeft wel een goede maand geduurd voordat hij op druk was. De gene die ik direkt had gebotteld was dit binnen 2 weken.

Dit laat goed zien dat hoe langer je wacht met het bottelen des te langer het duurt voordat je bier op druk komt. En ook dat met de tijd de noodzaak om bottelgist te gebruiken groter wordt.

Goldin

Citaat van: Jacques op 25-11-2022  20:49 uDit laat goed zien dat hoe langer je wacht met het bottelen des te langer het duurt voordat je bier op druk komt. En ook dat met de tijd de noodzaak om bottelgist te gebruiken groter wordt.

Precies dit, ik heb wel een zakje in de koelkast liggen maar totaal niet aan gedacht toen ik ging bottelen.

@Michiel8012 ik zou in jou situatie het zekere voor het onzekere nemen en gewoon bottelgist gebruiken. Dan weet je zeker dat ze op druk komen. Ook omdat het wel een flinke jongen is heeft je gist het al zwaar.

Michiel8012

Dank voor de info. Opzich heb ik alle tijd van de wereld met deze ris dus misschien dat ik gewoon bottel, warm wegzet en na een maandje kijk of die op druk is. Aan de andere kant ik heb toch de bottelgist liggen... denk er nog even over na.

Goldin

Gisteren weer een geprobeerd van de basis ris, zit nu ruim 4 maanden op fles. Echt bizar wat voor een transformatie deze ris mee maakt in de fles. De smaken zijn in harmonie, de bittere hopfout is niet meer terug te proeven en het mondgevoel is een stuk viscoser geworden. Waar ik een paar maand geleden nog een lichte teleurstelling had ben ik er nu best trots op.

Jacques

Citaat van: Goldin op 04-02-2023  09:48 uGisteren weer een geprobeerd van de basis ris, zit nu ruim 4 maanden op fles. Echt bizar wat voor een transformatie deze ris mee maakt in de fles. De smaken zijn in harmonie, de bittere hopfout is niet meer terug te proeven en het mondgevoel is een stuk viscoser geworden. Waar ik een paar maand geleden nog een lichte teleurstelling had ben ik er nu best trots op.

RIS en stout zijn bierstijlen die verbeteren met de tijd. Komt waarschijnlijk door de lage pH en het feit dat bitterheid met de tijd minder wordt.
Lichtgekleurde bieren verouderen minder mooi is mijn ervaring.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.