Poging tot RIS

Gestart door Goldin, 16-08-2022 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Citaat van: Jacques op 21-09-2022  14:57 uHet eind SG van zware donkere bieren is vaker hoger dan je zou verwachten. Eventueel kun je een beetje gistvoeding toevoegen.
Ik zou het bier nog een tijdje laten staan (en over 4 à 5 dagen nog een keer meten). Als het SG niet gedaald is kun je bottelen.
Naarmate je langer wacht met bottelen van een zwaar bier des te meer het gewenst is om bottelgist te gebruiken.

Bedankt, ik heb de kast nu nog een graad warmer gezet (22 graden) en dan kijk ik over een paar dagen weer.

Ik ga een deel op houten snippers zetten en een deel direct op de fles. Op de fles zou dus nog wel zonder bottelgist kunnen? Dat heeft dan +/- 19 dagen gestaan.

Als ik een paar maand laat lageren op hout is bottelgist dus wel aan te raden?

Goldin

Citaat van: Hopfenfox op 21-09-2022  16:32 uLeuk je uitgebreide verslag inclusief de missers te lezen, dat is toch al tijd leerzaam. Je rendement van 57,5% lijkt me erg laag gezien de dubbele maisch, maar als je inderdaad drie liter minder overhoudt dan verwacht kan ik me er iets bij voorstellen. Vraag me wel af of het niet hoger had gekund/gemoeten en waar 'm dat dan in zit. Wellicht is je uitgangs % in Brewfather al te hoog. Ik zit met een 15L brouwautomaat op 75% bij lichte bieren, 70% bij de meeste bieren en zo'n 65% bij zware bieren. Als je dus bij een RIS bij voorbaat al die 65% in vult, (of nog lager) denk ik dat je die ook daadwerkelijk had behaald, zeker met een dubbele maisch. Toch iets om eens te proberen, dank je voor de inspiratie.

Bedankt! dit was ook erg leerzaam voor mij. Mooi dat dit inspirerend werkt.

Ik had inderdaad ook brewfather te optimistisch ingesteld. Wellicht had ik ook nog langer kunnen maischen. Heb namelijk geen jodiumproef gedaan, dit is iets wat ik in vervolg wel wil gaan doen.

Ook heb ik na het maischen geen sg check uitgevoerd en ben dus redelijk blind gaan koken.

Ik denk dat er ook een groot deel aan onkunde te wijten is aangezien ik nog maar net brouw. ;)

Zolang ik lekker bier maak en elke keer weer flink bij leer ben ik blij en kijk ik nog niet op een litertje meer of minder  ;D 

Jacques

Citaat van: Goldin op 21-09-2022  17:52 uOp de fles zou dus nog wel zonder bottelgist kunnen? Dat heeft dan +/- 19 dagen gestaan.

Na 19 dagen gebruik ik geen bottelgist, ook niet bij zwaardere bieren. Als je na het bottelen het bier op zo'n 23 tot 25°C wegzet heb snel voldoende koolzuur in de fles.

Goldin

Afgelopen maandag 1 kratje gebotteld en een 5 liter mandfles gevuld op snippers. Onder in het vat lag nog een dikke drab, dus maar mijn verlies genomen.

De mandfles staat nu op zolder achter een schot dus donker en wat kouder. Heeft iemand hier nog tips voor hoelang ik dit moet laten staan?

Wijbrouwers

Hier zojuist de ingrediënten besteld voor dit recept met een aantal aanpassingen:
Geen gistvoeding i.v.m. gebruik korrelgist.
De Centennial hop vervangen door Chinook omdat die iets kruidiger is en een licht rokerige smaak geeft.
Voor de gist hebben wij gekozen voor de Fermentis S-33. In het verleden hier op het forum gelezen dat de Struise Brouwers de S-33 en de T-58 gisten gebruiken. Aangezien de S-33 voor meer body en mondgevoel zorgt hebben we deze gekozen.
En tot slot voegen we nog diverse brouwzouten toe (Calciumchloride, magnesiumsulfaat etc).

De brouwdag is 8 oktober a.s. en de batch zal 50 liter worden. Als het recept bevalt gaan we experimenteren wat er gebeurd als  je laat rijpen op portvaten of als je port infusie doet. De te gebruiken port zal een oude port worden uit mijn collectie (waarschijnlijk Graham's Tawny 30 jaar of Kopke Tawny uit 1975).
Wij zijn  dus ook  zeer  benieuwd naar jouw  bevinden met houtsnippers t.o.v. zonder.

Goldin

@Wijbrouwers  Leuk om te lezen dat dit recept ook voor jullie een inspiratie is

Ik ben benieuwd hoe het voor jullie uitpakt. Een infusie met port klinkt ook interessant! Is ook geen lullige port die je daar voor wilt gebruiken. Alvast een fijne brouwdag gewenst.

Goldin

De mandfles met snippers staat nu bijna een week. Als ik het internet moet geloven zou ongeveer 2 weken op snippers een mooie smaak moeten geven.

Heeft iemand ervaring met oak chips en hoelang deze moeten staan voor een mooie toets? Ik heb de volgende gebruikt: https://www.brouwmaatje.nl/kruiden/6099-bourbon-eik-chips-250g-bbf-23-10-24-2500005814841.html

Jacques

Citaat van: Goldin op 03-10-2022  12:57 uDe mandfles met snippers staat nu bijna een week. Als ik het internet moet geloven zou ongeveer 2 weken op snippers een mooie smaak moeten geven.

Heeft iemand ervaring met oak chips en hoelang deze moeten staan voor een mooie toets? Ik heb de volgende gebruikt: https://www.brouwmaatje.nl/kruiden/6099-bourbon-eik-chips-250g-bbf-23-10-24-2500005814841.html

Ik redelijk veel ervaring met houtsnippers. De smaakafgifte is steeds anders. Dat ligt aan het hout, de toasting van de snippers, de temperatuur waarbij je de extractie uitvoert en aan de bierstijl.

Mijn advies is regelmatig een beetje proeven en op basis van je eigen smaak bepalen of het klaar is om te bottelen of niet.
Een handig alternatief is een extract maken met behulp van goedkope wodka of brandewijn. Deze kun je naar smaak toevoegen.

Overigens hoef je niet bang te zijn voor oxidatie. Bij bieren met een houtsmaak is dat geen probleem. Houten vaten "ademen" namelijk.

Goldin

Citaat van: Jacques op 03-10-2022  22:08 uIk redelijk veel ervaring met houtsnippers. De smaakafgifte is steeds anders. Dat ligt aan het hout, de toasting van de snippers, de temperatuur waarbij je de extractie uitvoert en aan de bierstijl.

Mijn advies is regelmatig een beetje proeven en op basis van je eigen smaak bepalen of het klaar is om te bottelen of niet.
Een handig alternatief is een extract maken met behulp van goedkope wodka of brandewijn. Deze kun je naar smaak toevoegen.

Overigens hoef je niet bang te zijn voor oxidatie. Bij bieren met een houtsmaak is dat geen probleem. Houten vaten "ademen" namelijk.

Bedankt voor je advies. De mandfles staat op zolder achter het schot. Het is daar dus niet al te warm.

Wat betreft het proeven heb je natuurlijk helemaal gelijk, dat is de beste maatstaf echter wordt een beetje lastig omdat het enkel 5 liter in een mandfles zonder kraantje zit.

Ik denk dat ik nu dan maar gewoon op gemiddelden moet gaan vertrouwen en na 2 a 3 week ga bottelen. Ook omdat ik een redelijk hoge dosering heb aangehouden.

Ik heb nu een quad in het vat zitten, als die een beetje meewerkt kan ik die volgend weekend bottelen en dat zou ik dan mooi kunnen combineren met de stout. Dan zou die net geen 3 weken op de snippers hebben gestaan.

Jacques

Citaat van: Goldin op 04-10-2022  14:43 uWat betreft het proeven heb je natuurlijk helemaal gelijk, dat is de beste maatstaf echter wordt een beetje lastig omdat het enkel 5 liter in een mandfles zonder kraantje zit.

Een wijndief is in zo'n geval handig.

Goldin

Gisteren na 10 dagen op fles 1 open getrokken om te volgen hoe het bier zich ontwikkeld.

De kleur is mooi en het koolzuur is in goed in orde. Precies genoeg van je bij een stout verwacht. Ook de schuimkraag is mooi donker en blijft goed staan.

En dan de geur; een flinke snuif doet mij denken aan gal, verre van geweldig. Ik meende deze geur ook al waar te nemen tijdens het bottelen.

Het bier is niet complex en totaal niet zoet (Eind SG van 1036). De smaken zijn vlak en neigen een beetje bitter / zuur.

Helaas, het jongbier had een betere smaak dan nu een paar dagen in de fles.

Zou dit dan toch mijn hopfout zijn geweest met een berekende bitterheid van 100 IBU+?

Ik denk dat ik het bier volgende week ergens in de kruipruimte zet om een paar maandjes te rusten. Wat denken jullie, kan dit nog wat worden of gaat dit alsnog door de goot?

WhatsApp Image 2022-10-07 at 08.24.45.jpeg

Jacques

Citaat van: Goldin op 07-10-2022  08:37 uIk denk dat ik het bier volgende week ergens in de kruipruimte zet om een paar maandjes te rusten. Wat denken jullie, kan dit nog wat worden of gaat dit alsnog door de goot?

Rustig laten staan. De bitterheid neemt met de tijd af. De complexiteit kan toenemen maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.

Citaat van: Goldin op 07-10-2022  08:37 uEn dan de geur; een flinke snuif doet mij denken aan gal, verre van geweldig. Ik meende deze geur ook al waar te nemen tijdens het bottelen.
Geen idee over welke smaak je het precies hebt. Als het een associatie is met bitterheid wordt het waarschijnlijk minder met de tijd.

Snelbier

Gal?? Ik ben van de oudere stempel. Heb per ongeluk wel eens een galletje van een vers-geslachte kip gegeten.
Dat kreng heeft de grootte van een dop-erwt en de smaak van 2 dooie olifanten.
ONVERGETELIJKE ervaring. Dat is bitter, te goor voor woorden. Houd je niet binnen.
Gelukkig nooit geproefd in bieren, kan me er zelfs niets bij voorstellen.
Bewaar van elk bier een paar flesjes 'voor later'. Ook van bier wat je dumpt.
Kan je van leren, zelfs qua negatieve smaak-ontwikkeling.
Proost, Snelbier

Goldin

Gal, in de de vorm van als je ziek bent en je moet overgeven. Als je maag reeds leeg is, maar er alsnog door je lichaam iets naar buiten gekotst wordt. Ik vind dat een typische lucht en smaak. Daar deed het mij aan denken.

Niet een smakelijk verhaal, maar dat is de lucht ook niet :-X

Jacques

Citaat van: Snelbier op 07-10-2022  17:40 uGal?? Ik ben van de oudere stempel. Heb per ongeluk wel eens een galletje van een vers-geslachte kip gegeten.
ONVERGETELIJKE ervaring. Dat is bitter, te goor voor woorden. Houd je niet binnen.

Ik heb een vergelijkbare ervaring. Ongelofelijk smerig die heel lang in je mond blijft hangen. Maar ook ik heb die smaak nog nooit in bier geproefd en ken ook geen beschrijving van een smaakomschrijving die naar deze smaak verwijst.

Jacques

Citaat van: Goldin op 07-10-2022  18:05 uGal, in de de vorm van als je ziek bent en je moet overgeven. Als je maag reeds leeg is, maar er alsnog door je lichaam iets naar buiten gekotst wordt. Ik vind dat een typische lucht en smaak. Daar deed het mij aan denken.

Deze omschrijving doet mij een beetje denken aan een infectie met boterzuurbacteriën. Maar zonder het bier daadwerkelijk geproefd te hebben is het gissen.

Goldin

Citaat van: Jacques op 07-10-2022  21:40 uDeze omschrijving doet mij een beetje denken aan een infectie met boterzuurbacteriën. Maar zonder het bier daadwerkelijk geproefd te hebben is het gissen.

Het is dat je niet in de buurt woont  ;)

Ik kan mij niet helemaal vinden in de beschrijving van geur en smaak van de bacterie. Mijn vrouw deelde ook niet mijn mening.

Ik ben benieuwd wat een paar maandjes rust gaat doen.

Jacques

Citaat van: Goldin op 07-10-2022  23:16 uIk kan mij niet helemaal vinden in de beschrijving van geur en smaak van de bacterie

Welke omschrijving bedoel je dan?

Goldin

Citaat van: Snelbier op 07-10-2022  17:40 uGal?? Ik ben van de oudere stempel. Heb per ongeluk wel eens een galletje van een vers-geslachte kip gegeten.
Gelukkig nooit geproefd in bieren, kan me er zelfs niets bij voorstellen.
Bewaar van elk bier een paar flesjes 'voor later'. Ook van bier wat je dumpt.
Kan je van leren, zelfs qua negatieve smaak-ontwikkeling.
Proost, Snelbier

Kippengal heb ik nog niet gehad, als ik die kans krijg geef ik mijn portie wel aan fikkie ;).

Onder de vloer staat het niemand in de weg, ik heb zojuist meer verhalen gelezen over stouts die na een poosje alsnog lekker zijn geworden, ik houdt goede hoop.

Goldin

Citaat van: Jacques op 07-10-2022  23:21 uWelke omschrijving bedoel je dan?

Ik lees een artikel dat het ook naar zweetsokken zou ruiken, maar dat is in mijn beleving een hele andere penetrante geur. Ook ben ik fervent liefhebber van sterke kaas. Deze omschrijving is meer een "pittige" geur.

Ruikt een boterzuur bacterie een beetje als een gorgonzola kaas?

Ik denk dat een forum ook een lastig medium is om geur over te brengen, maar ik ben benieuwd.

Jacques

Citaat van: Goldin op 07-10-2022  23:36 uIk lees een artikel dat het ook naar zweetsokken zou ruiken, maar dat is in mijn beleving een hele andere penetrante geur. Ook ben ik fervent liefhebber van sterke kaas. Deze omschrijving is meer een "pittige" geur.

Ruikt een boterzuur bacterie een beetje als een gorgonzola kaas?

Ik denk dat een forum ook een lastig medium is om geur over te brengen, maar ik ben benieuwd.

Het aroma dat boterzuurbactie produceert in bier lijkt op overgeefsel... Het is een indringende onaangenaam aroma.

Goldin

Citaat van: Jacques op 07-10-2022  23:45 uHet aroma dat boterzuurbactie produceert in bier lijkt op overgeefsel... Het is een indringende onaangenaam aroma.

Ik heb overgeefsel ook in verschillende soorten, maten, kleuren en geuren mee gemaakt. Ook dit bestaat voor mijn beleving uit een divers pallet.

Ik zal binnenkort nog eens een flesje open trekken en het door meerdere mensen laten ruiken. De rest zet ik even weg onder het mom van baat het niet dan schaadt het niet.

Mocht je het interessant vinden dan stuur ik met alle genoegen een flesje naar je op.

Jacques

Citaat van: Goldin op 08-10-2022  00:28 uMocht je het interessant vinden dan stuur ik met alle genoegen een flesje naar je op.
Dat is goed. Ik stuur je een PB.

Goldin

Vanavond een testpanel van 5 mensen uitgenodigd. Vol verwachting trok ik een flesje open en wachte tot de "gal" geur mij tegemoed kwam.

Ik heb dus lang mogen wachten, deze was niet aanwezig. Het nieuwe bier (net 10 dagen op fles) had zich prima ontwikkeld. Niemand, waaronder ik zelf registreerde een smaak die uit de toom viel op de bittere hopfout na. Ik heb goede hoop dat dit naar een paar maandjes rijpen in de kruipruimte gemaskeerd gaat worden.

Vreemd... tot dat ik bedacht dat ik het eerste flesje wat ik open had gemaakt bewust gemarkeerd had. Dit was namelijk een samenvoeging van verschillende meet instrumenten en het laatste uit het vat met een flinke scheut gist (ik bottel rechstreeks uit het gistvat). Ik was vergeten dat ik deze enkel had gemaakt om druk te testen. Het is dus ook vrij aannemelijk dat deze tijdens het proces was geinfecteerd.

Zelfs de kleur van deze fles was beter (zwarter) dan de eerste fles.

Kortom; paniek om niets.

Jacques

Citaat van: Goldin op 09-10-2022  23:05 uVanavond een testpanel van 5 mensen uitgenodigd. Vol verwachting trok ik een flesje open en wachte tot de "gal" geur mij tegemoed kwam.

Ik heb dus lang mogen wachten, deze was niet aanwezig.

Het gebeurt vaker dat slechts één flesje een infectie oploopt.
Wat ook kan is dat de smaak die jij omschrijft als "gal" een heel andere smaak betreft. In jongbier komen smaken voor die later afgebroken worden...

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.