Poging tot RIS

Gestart door Goldin, 16-08-2022 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Hallo allen,

Zelf ben ik een vervend RIS drinker maar heb mij er tot nu toe niet aan gewaagd. Ik heb geprobeerd een recept neer te zetten welke geïnspireerd is op diverse "Old Rasputin" klonen die het internet rijk is.

Ik wil eerst graag een "pure" stout brouwen dus zonder lagering met speciale ingrediënten. Waarschijnlijk ga ik wel een deel splitsen naar een kleinere fles om hier mee te experimenteren maar dat is niet het doel.

Het doel is dus een een volle, pure krachtige imperial stout zonder te veel poespas.

Ik ben benieuwd of er verbeteringen aan dit recept te maken zijn met het doel wat ik voor ogen heb.

Dikke stout
11.2% / 25.2 °P

Volmout
Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie
Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 60 min
Maischwater: 23.4 L
Spoelwater: 11.86 L @ 78 °C
Totaal water: 35.26 L
Kookvolume: 26.88 L
SG voor koken: 1.087

Kenmerken
Begin SG: 1.106
Eind SG: 1.021
IBU (Tinseth): 75
BU/GU: 0.71
Kleur: 104 EBC

Maischen
Temperatuur — 67 °C — 60 min

Mouten (9.85 kg)
7.5 kg (76.1%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 6.5 EBC
500 g (5.1%) — Weyermann Caraamber — Graan — 71 EBC
500 g (5.1%) — Weyermann Caraaroma — Graan — 350 EBC
500 g (5.1%) — Briess Oats, Flaked — Graan — 2.8 EBC
350 g (3.6%) — Thomas Fawcett Chocolate Malt — Graan — 1000 EBC
350 g (3.6%) — Dingemans Special B — Graan — 290 EBC
150 g (1.5%) — Thomas Fawcett Roasted Barley — Graan — 1200 EBC

Hop (170 g)
70 g (70 IBU) — Magnum 11.5% — Koken — 60 min
50 g (3 IBU) — Centennial 9.1% — Koken — 2 min
50 g (2 IBU) — Northern Brewer 6% — Koken — 2 min

Gist
2 pakje — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten
Hoofdvergisting — 19 °C graden
Nagisting oplopen naar 22 °C graden

Ik ben van plan om dubbel te maischen met mijn Brewmonk.

Timdehart

Tip voor bij de dubbel maisch van een RIS.
Voeg pas aan de tweede mout stort de geroosterde mouten toe.
In mijn ervaring geeft dit een iets zachtere bitterheid/geroosterde smaak.

Goldin

@Timdehart Bedankt voor de tip. Ik ga dan eerst 5 kg pale ale maischen en daarna de rest van de pale ale + mouten.

Fractus

Recept ziet er voor mij prima uit. Je hebt een vrij complexe moutstort, maar daar heb je ongetwijfeld over nagedacht. Ik vraag me af of je verschilt gaat proeven tussen de special B en de caraaroma, heb geen ervaring met die laatste maar het klinkt alsof het vergelijkbaar is met special B.

Waarschijnlijk heb je ze zelf al gevonden, maar ik moest meteen aan deze twee filmpjes denken. Misschien heb je er wat aan, of iemand anders die meeleest :)

Hou ons maar op de hoogte, ben benieuwd hoe je dubbele maisch verloopt. Wil het zelf ook nog een keertje gaan proberen in mijn Easybrew 30 :)

Snelbier

Citaat van: Goldin op 16-08-2022  14:44 u@Timdehart Bedankt voor de tip. Ik ga dan eerst 5kg pale ale maischen en daarna de rest van de pale ale + mouten.
Dubbelmaischen kan op meerdere manieren en verhoudingen.
Om rendement hoog te houden lijkt het beter om 1e maisch ruimer te houden, optimaal voor de ketel én veel spoelen.
2e maisch heeft altijd lager rendement doordat deze start in hoger SG.  Door 2e stort beperkt te houden beperk je ook de verliezen; lager rendement over klein deel van de moutstort.
Je gaat nu naar 50/50% moutstort, is een keuze :beersmiley:   Maar ik vrees dat je zo géén 72% BZR gaat halen  :weetniet:
- Ander puntje: Je hebt 500g havervlok ongemout in de stort. Die heeft enzymen uit ander mout en tijd nodig om te versuikeren. Zou zelf deze in 1e maisch gooien.
- Laatste opmerking: Alle Cara-mouten naar 2e maisch.? Is ook een keuze, heb er geen oordeel over.
Houd er rekening mee dat lichtere Cara's NIET volledig zijn versuikerd, en WEL wat enzymen nodig hebben om volledig te converteren. Die enzymen moeten uit je Pale komen, dus zorg voor voldoende Pale in 2e maisch..
Proost, Snelbier  :proost:

Goldin

@Fractus  Bedankt voor de input. Ik heb. Beide filmpjes gekeken en zijn erg verhelderend!

Wat betreft de specialB lijk je gelijk te hebben. Het is de bedoeling om een vervanger voor "brown malt" te hebben. Echter kan ik dit niet vinden bij de diverse shops in 1 kg verpakking. Ik had dit verkeerd gelezen. Mocht je zo een waardige vervanger weten dan hoor ik dat graag. edit: Beter zoeken, ruim aanbod in diverse shops.

@Snelbier Heel scherp. Ik neem havermout uit de supermarkt. Dat is inderdaad niet flaked

Zou jouw advies zijn om alle moutsoorten op de roasted na te mixen en de eerste stort dus groter bijvoorbeeld 5.5 kg doen?

Fractus

Brown malt heeft een karakteristieke smaak die zeker in een ris past, maar niet lijkt op een caramout. Goed dat je het gevonden hebt :)

Goldin

Ik heb zojuist een flinke bestelling de deur uit gedaan. Op basis van de input is het recept aangepast.

Mocht er verder nog advies zijn over bijvoorbeeld verhoudingen of temperatuur dan hoor ik dat graag.

11.3% / 25.2 °P

Hopcat / Brew Monk 30L
71.9% efficiëntie
Batchvolume: 20 L

Kooktijd: 60 min
Maischwater: 23.4 L
Spoelwater: 11.86 L @ 78 °C

Totaal water: 35.26 L
Kookvolume: 26.88 L
SG voor koken: 1.087

Kenmerken
Begin SG: 1.107
Eind SG: 1.021
IBU (Tinseth): 75
BU/GU: 0.70
Kleur: 97.5 EBC

Maischen

Temperatuur — 67 °C — 60 min

Mouten (9.85 kg)
7.5 kg (76.1%) — Dingemans Pale Ale — Graan — 6.5 EBC
550 g (5.6%) — Weyermann Caraamber — Graan — 71 EBC
550 g (5.6%) — Weyermann Caraaroma — Graan — 350 EBC
500 g (5.1%) — Oats, Malted — Graan — 2 EBC
300 g (3.1%) — The Swaen BlackSwaen Chocolate B — Graan — 900 EBC
300 g (3.1%) — Thomas Fawcett Brown — Graan — 200 EBC
150 g (1.5%) — The Swaen BlackSwaen Barley — Graan — 1125 EBC

Hop (170 g)
70 g (70 IBU) — Magnum 11.5% — Koken — 60 min
50 g (3 IBU) — Centennial 9.1% — Koken — 2 min
50 g (2 IBU) — Northern Brewer 6% — Koken — 2 min

Diversen
2.5 g — Yeast Nutrients — Koken — 15 min
5 g — Irish Moss — Koken — 10 min

Gist
2 pakje — Fermentis US-05 Safale American 81%

Vergisten
Hoofdvergisting — 19 °C — 14 dagen

Snelbier

Citaat van: Goldin op 16-08-2022  21:21 u... Ik neem havermout uit de supermarkt. Dat is inderdaad niet flaked
Zou jouw advies zijn om alle moutsoorten op de roasted na te mixen en de eerste stort dus groter bijvoorbeeld 5.5 kg doen?
Havervlokken is altijd geplette haver, dus 'flakes'. Buurtsuper noemt het havermout  :nut:
Wat wij brouwers willen weten is, of ze zijn 'verstijfseld', zeg maar voorgekookt. Dan kunnen ze zonder problemen (of extra stappen) in de maisch.  Veel brouwshops vermelden ook of hun havervlokken zijn voorgestoomd, dus direct bruikbaar. Gangbaar is dat haver-vlokken zijn gestoomd, is makkelijker te bewerken voor de fabrikant. Ook die uit de supermarkt.
=====
Verhouding dubbelmaisch houd ik zelf (2-3x per jaar? :weetniet: ) op grootste moutstort in 1e maisch, puur op rendement.  Werkt voor mij, en ik ben op ons forum géén data tegengekomen die wijzen op problemen (of voordelen) met vergistbaarheid van het wort.
Maar met beperkte ervaring, en heb géén vergelijking met andere verhoudingen :police:
====
Roast/Cara-mouten korter maischen, steepen, etc. Wederom beperkte ervaring, brouw pas serieus sinds 2018.  En dan ook nog weinig met donkere mouten en 'steepen'.
Op grond van mijn beperkte ervaring (en forum-data) zie ik geen heil in korter maischen of steepen van donkermout. Het lijkt gewoon minder rendement te geven, dus ik ga voor de simpele oplossing;
>> ALLE mout mout wordt bij mij volledig gemengd en verdeeld, ook in dubbelmaisch.
Kleine uitzondering voor 'specials' als ongemout spul/havervlokken, die gaan in de eerste stort.
============
Advies (na mijn eigen mitsen en maren): Eerste stort groot, 'optimaal'.
Doe de ongemoute haver in eerste stort voor optimale conversie..
Donkermouten naar 2e stort? Zie er in dit geval geen kwaad in.
Succes, Snelbier

Goldin

Beste Snelbier,

Hartelijk dank voor je heldere uitleg.

Conclusie: Ik ga lekker alles door elkaar mixen met uitzondering van de havermout en geroosterde mouten. In de eerste maisch gaat dan de havermout en in de 2e de geroosterde (obv de ervaring van Timdehart).

De eerste maisch zal dan uit het grootste deel bestaan +- 6  kg zodat het lekker in de BrewMonk past.

Helaas nog even wachten tot de spullen binnen zijn en mijn ketel gerepareerd is. Ik zal tzt een update plaatsen over mijn ervaring.

Goldin

Zoals afgesproken hierbij mijn verslag van de brouwdag dubbele maisch met de brewmonk 30.

Ik heb alle moutsoorten (met uitzondering van havermout en de geroosterde mout) geschroot en in 1 emmer gemixt.

De eerste stort bestond uit 5kg van deze mix en 500 gram havermout totaal 5.5kg op 26 liter water. Al snel kwam ik er achter dat her filterbed steeds dicht liep dus heb ik er 2 handjes rijstenhulzen bij gegooid. (Ik denk de fijn geschroot). Na deze toevoeging liep het aardig door. Wel heb ik elke 5 minuten geroerd om het rendement te verhogen.

Na 60 minuten afgespoeld met 7 liter water, moutkorf geleegd en de resterende mouten toegevoegd. Hierbij wederom niet goed werkend filterbed waardoor de overflowpipe zowaar zijn dienst moest bewijzen. Resultaat is dat er een paar handen mout buiten de moutmorf terecht zijn gekomen. Ook dit weer proberen te fixen met rijsthulzen en regelmatig roeren.

De 2e maisch afgespoeld tot ik 25 liter had.

Na het spoelen met een keukenzeef zo veel mogelijk mout uit het wort gevist en vol gas richting de kook.

Aan het begin van de kook snel de hop er weer neerploffen op de bank.

Na een uur en nog 22 liter in het vat toch even wat afgetapt om te kijken wat het SG was. Eenmaal teruggerekend met temperatuur correctie bleek dat 1.090 te zijn.

Dit was wel een beetje jammer want ik wilde minstens voor het eerst 1.100 halen met volmout. Dus nog maar een uur extra de kook er op. Hierop ook de toevoeging van gistvoeding en iers mos aangepast.

Toen die voorbij was en ik met correctie op exact 1.100 uit kwam was ik tevreden en wilde ik de laatste 2 hoppen toevoegen. Wat bleek nou, ik had de Northern brewer toegevoegd aan het begin van de kook in plaats van de magnum. Mijn geluk was dat deze wel een alfazuur percentage van 10.8 had en 2 uur was meegekookt. Hierdoor kwam ik nog aardig op de beoogde ibus volgens Brewfather

20220907_015402.jpg 

Deze aanpassing ook doorgevoerd in brewfather en dus de magnum de laatste minuten toegevoegd. Om het beoogde ibu te halen heb ik dit 5 minuten meegekookt ipv 2. Toch super handig doe Brewfather app.

Ik hoop dat ik qua smaak nu niet iets heel geks krijg.

Koelen met de spiraalkoeler op kraanwater duurde ook verschrikkelijk lang met deze temperaturen (25 graden in huis) en ben bij 24 graden gestopt.

Totaal kwam ik op 17 liter wort uit.

Het wort van een mooie hoogte in de emmer laten kletteren waardoor er een goede schuimlaag ontstond en hierop 2 zakjes gist gestrooid.

20220907_021015.jpg

Dit direct in de gistkast op 19 graden gezet en die heeft hem binnen 2 uur naar de 19 graden gekregen. Nu laat ik hem oplopen naar de 20 graden om dit minstens 2 weken aan te houden. De vergisting is nu zo'n 20 uur later rustig gestart met 1 blupje per minuut.

het wort had een mooie geur en al echt smaken die ik in een ris verwacht. Maar natuurlijk nog wel erg bitter.

Samenvattend:
- Lange late brouwdag, duurde van 1830 tot 0345. (Wel op mijn dooie gemakje inclusief schoonmaken)
- Korte nacht want dochterlief was om 0745 weer wakker. Je moet wat overhebben voor eem hobby ;-)
- Volgens Brewfather een brouwzaalrendement van 57.5%. Geen idee of dit redelijk is voor een eerste poging met dubbele maisch.
- Weer erg veel geleerd.
- Hopelijk proef ik mijn hopfout niet erg terug.

Michiel8012

Vet om te lezen goldin! Ik had tot op heden niet de ambitie om een 1.100 volmout te gaan brouwen maar door dit artikel voel ik me toch enigszins uitgedaagd! Ik heb nog twee andere brouwsels gepland staan maar daarna me maar eens aan deze ris wagen!

P.s. respect dat het zo fixt met weinig slaap en jonge kinderen. Dat vind ik zelf nog de grootste uitdaging in deze hobby (de tijd vinden om te brouwen)

tdp

Citaat van: Michiel8012 op 08-09-2022  08:43 uP.s. respect dat het zo fixt met weinig slaap en jonge kinderen. Dat vind ik zelf nog de grootste uitdaging in deze hobby (de tijd vinden om te brouwen)

Maar je krijgt er wel heel veel voor terug, heb ik van horen zeggen ;).

Ik moet zeggen dat mijn dochter van nog geen 3 jaar graag mee brouwt. Roeren in pan, hop toevoegen (en nu helpen met plukken), ze vind het erg leuk. Sterker nog, ze heeft al haar 'eigen brouwerij', een 7,5 liter koelbox waar we ook samen in brouwen. En wanneer de interesse weg is, kan ik in de brouwerij altijd nog Peppa Pig of Paw Patrol opzetten ;)

Goldin

Citaat van: Michiel8012 op 08-09-2022  08:43 uVet om te lezen goldin! Ik had tot op heden niet de ambitie om een 1.100 volmout te gaan brouwen maar door dit artikel voel ik me toch enigszins uitgedaagd! Ik heb nog twee andere brouwsels gepland staan maar daarna me maar eens aan deze ris wagen!

Leuk om te lezen! Zeker een mooie uitdaging om eens te proberen met een dergelijk systeem.

Citaat van: Michiel8012 op 08-09-2022  08:43 uP.s. respect dat het zo fixt met weinig slaap en jonge kinderen. Dat vind ik zelf nog de grootste uitdaging in deze hobby (de tijd vinden om te brouwen)

Deze week had ik nog vakantie dus kon ik wat langer door gaan. :)

Daarom brouw ik altijd savonds. Vaak begin ik rond een uurtje of 1800 en dan ben ik rond midden nacht wel klaar. Ik vul dan de ketel nog even met water en maak dan de volgende dag de spullen schoon. De dag begint bij ons als we moeten werken om 0645. Daar redt ik het incidenteel prima op.

Goldin

Citaat van: tdp op 08-09-2022  10:51 uMaar je krijgt er wel heel veel voor terug, heb ik van horen zeggen ;).

Ik moet zeggen dat mijn dochter van nog geen 3 jaar graag mee brouwt. Roeren in pan, hop toevoegen (en nu helpen met plukken), ze vind het erg leuk. Sterker nog, ze heeft al haar 'eigen brouwerij', een 7,5 liter koelbox waar we ook samen in brouwen. En wanneer de interesse weg is, kan ik in de brouwerij altijd nog Peppa Pig of Paw Patrol opzetten ;)

Haha dat is mij ook verteld.

Klinkt als een hele goede opvoeding :) Mijn dochter is anderhalf, dus moet nog even geduld hebben voor een brouwmaatje.

tdp

Aan de opvoeding ligt het niet inderdaad, haha

Wijbrouwers

Zeer benieuwd naar hoe de smaak van de stout uiteindelijk wordt.
Het recept ziet er goed uit alleen vroeg ik me nog wel af waarom je de Safale US-05 als gist gebruikt hebt en niet een abdij gist zoals de BE-256. Het lijkt me dat dat een wat groter boeket aan smaken geeft.

Goldin

Citaat van: Wijbrouwers op 09-09-2022  10:02 uZeer benieuwd naar hoe de smaak van de stout uiteindelijk wordt.
Het recept ziet er goed uit alleen vroeg ik me nog wel af waarom je de Safale US-05 als gist gebruikt hebt en niet een abdij gist zoals de BE-256. Het lijkt me dat dat een wat groter boeket aan smaken geeft.

Ik heb mij laten inspireren door een aantal recepten die richting de "Old Rasputin" zouden gaan. Deze maken allemaal gebruik van redelijk smaakneutrale gisten. Ik denk ook omdat je hiervan echt de smaak uit de mouten wilt halen.

Mocht ik in de toekomst vaker een Ris gaan maken dan ben ik wel van plan om daar mee te expirimenteren. Volgens mij is de "Black Albert" van de Struise ook vergist met een Belgische gist en dat is een zeer interessant biertje.

Goldin

Ik zit zojuist nog even de resultaten door te rekenen. Het lijkt er op dat ik ook niet de waarden van de hops juist heb ingevoerd in Brewfather, deze liggen namelijk een stuk hoger dan de standaard.

Volgens het programma zou ik een ibu van 124 hebben.

70 gram Nortern brewer (10.8%) 100 minuten
50 gram Centennial (9.7%) 5 minuten
50 gram Magnum (16.3%) 5 minuten

Na de kook was er nog 17.5 liter over.

Zou dit nog iets lekkers kunnen worden of is dit veel te bitter?

Michiel8012

Klinkt wel vrij bitter maar het is de vraag hoe ver het bier uitgist. Als er nog wat zoet over blijft om de bittere smaak te compenseren dan kan het misschien nog best wel meevallen. En anders gewoon bottelen en anderhalf jaar in de kruipruimte leggen. Door de veroudering wordt het bier sowieso iets zoeter  ;D

Goldin

Dat is inderdaad altijd nog een goede optie. Ik schrok er van hoe hoog het zou zijn volgens de berekening. De praktijk zal het moeten leren.

Wijbrouwers

Citaat van: Goldin op 09-09-2022  14:51 uIk heb mij laten inspireren door een aantal recepten die richting de "Old Rasputin" zouden gaan. Deze maken allemaal gebruik van redelijk smaakneutrale gisten. Ik denk ook omdat je hiervan echt de smaak uit de mouten wilt halen.

Mocht ik in de toekomst vaker een Ris gaan maken dan ben ik wel van plan om daar mee te expirimenteren. Volgens mij is de "Black Albert" van de Struise ook vergist met een Belgische gist en dat is een zeer interessant biertje.

Wij zijn van plan dit recept ook eens te gaan brouwen en kiezen dan voor een Belgische gist. Dat de Black Albert bij ons op nummer 1 staat qua lekkerste bier helpt ook bij deze keuze.

Goldin

Het lijkt er op de de vergisting is gestopt op 1036, hij staat hier nu al 4 dagen op. Opzich mooi zoet tegenover de bittere fout die ik heb gemaakt.

Nog een aantal vragen. Ben benieuwd naar jullie advies:

Kan ik dit nu veilig bottelen of moet er toch nog een poging ondernomen worden om verder te gisten?

Moet ik nu bottelgist gebruiken voor hergisting op fles omdat deze gestopt is voor het beoogde eind?

Is een eind SG van 1036 te zoet voor een RIS of kan die dit wel hebben? Zojuist het jongbier geproefd en dat smaakte verbazingwekkend goed. (Normaal vind ik jongbier niet te pruimen)

Ps. Ik heb gemeten met een hydrometer

Jacques

Citaat van: Goldin op 21-09-2022  10:16 uKan ik dit nu veilig bottelen of moet er toch nog een poging ondernomen worden om verder te gisten?

Moet ik nu bottelgist gebruiken voor hergisting op fles omdat deze gestopt is voor het beoogde eind?

Is een eind SG van 1036 te zoet voor een RIS of kan die dit wel hebben? Zojuist het jongbier geproefd en dat smaakte verbazingwekkend goed. (Normaal vind ik jongbier niet te pruimen)

Het eind SG van zware donkere bieren is vaker hoger dan je zou verwachten. Eventueel kun je een beetje gistvoeding toevoegen.
Ik zou het bier nog een tijdje laten staan (en over 4 à 5 dagen nog een keer meten). Als het SG niet gedaald is kun je bottelen.
Naarmate je langer wacht met bottelen van een zwaar bier des te meer het gewenst is om bottelgist te gebruiken.

Hopfenfox

Leuk je uitgebreide verslag inclusief de missers te lezen, dat is toch al tijd leerzaam. Je rendement van 57,5% lijkt me erg laag gezien de dubbele maisch, maar als je inderdaad drie liter minder overhoudt dan verwacht kan ik me er iets bij voorstellen. Vraag me wel af of het niet hoger had gekund/gemoeten en waar 'm dat dan in zit. Wellicht is je uitgangs % in Brewfather al te hoog. Ik zit met een 15L brouwautomaat op 75% bij lichte bieren, 70% bij de meeste bieren en zo'n 65% bij zware bieren. Als je dus bij een RIS bij voorbaat al die 65% in vult, (of nog lager) denk ik dat je die ook daadwerkelijk had behaald, zeker met een dubbele maisch. Toch iets om eens te proberen, dank je voor de inspiratie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.