Even voorstellen: Sigurd

Gestart door Sigurd, 15-08-2022 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Sigurd

Hallo allemaal,

Mijn naam is Sigurd en woon in Katwijk ZH. Vanaf 2017 al plannen om bier te gaan brouwen, boek van Adrie Otte aangeschaft, maar het kwam er maar niet van omdat mijn plannen te groot waren, het budget te laag en de ruimte te klein was. Bovendien heb ik al die jaren gedacht dat er binnen (in huis) gebrouwen moest worden. Totdat ik hier foto's voorbij zag komen van mensen die buiten brouwen.

In het afgelopen jaar heb ik het plan van zelf een herms bouwen laten varen en in etappes brouw apparatuur aangeschaft. Het doel was om afgelopen maart een eerste biertje te brouwen. Dit is niet gelukt. Ik wilde namelijk ook vergisten in de niet geïsoleerde, niet verwarmde houten berging. Met een Grainfather fermenter en koel-unit zou dit in de zomer niet lukken en in de winter zou het te koud kunnen worden voor de interne verwarming van de fermenter. Er moest dus iets van een klimaatkast komen.  Dat kan natuurlijk gemakkelijk met een kapotte koelkast gedaan worden. Fermenter erin en de temperatuur blijft gelijk. Maar toen sloeg het zelfbouwvirus weer toe en ging het helemaal mis met de planning. In plaats van 1 kast te bouwen, werden het er twee. Toen er eenmaal twee kasten waren besloot ik met een meevaller gelijk maar een tweede fermenter aan te schaffen. Omdat ik de poten van de fermenters er niet uit vond zien en ze me heel onhandig leken moesten er ook maar nieuwe hogere poten gemaakt worden. Ook hier ging weer veel tijd in zitten..

Kortom mijn schuur is nu bijna een showroom, maar ik bier brouwen kan ik nog niet. Een beetje koudwatervrees heb ik wel. Ik lees al lang mee op het forum, maar door al het bouwen is het er nu pas van gekomen om mij voor te stellen.

Aanstaande dinsdag of woensdag is het dan zover en wil ik mijn eerste biertje gaan brouwen. Omdat ik het eenvoudig wilde beginnen heb ik een Brewferm Weizen pakket gekocht met een Wyeast smackpack. Nu ik dit zo schrijf lijkt het alsof ik begrijp wat ik doe, maar ik heb werkelijk geen idee  :weetniet:

Ik had verwacht dat er een uitgebreide beschrijving bij zou zitten, maar er worden niet eens begin en eind SG vermeld. Ook is onduidelijk hoeveel kilo van iedere graansoort het pakket bevat en wat de ideale vergistingstemperatuur is. Tussen de Grainfather recepten ben ik deze weizen tegengekomen maar geen idee of de hoeveelheden in dat recept kloppen. Ik heb op het forum gezocht en heb niet echt een antwoordt kunnen vinden wat ik nu het beste kan doen. Dit is echter allemaal voer voor een inhoudelijk topic...

Broewerke

Mijn schuur is bijna een showroom 😄

Doet me denken aan een jeugdvriend.. Op 17 jarige leeftijd had ie een spiksplinternieuwe ford Capri thuis in de garage staan. 😀
Zonder gekheid, ga op zoek naar een Brouwer in je buurt en brouw een paar keer samen, ongetwijfeld ga je er geen spijt van krijgen en zul je nog lang van de hobby genieten.

Josss

Welkom Sigurd, alle begin is moeilijk, ik zelf heb zo'n 20 jaar geleden alle spullen gekocht en ben nooit begonnen.

Pas in corona tijd heb ik een start gemaakt. Belangrijkste is dus om te beginnen. Ik woon in Voorschoten,is niet zo ver bij je vandaan, als je een keer wil meekijken of wat wil vragen zeg je het maar.

Komende zaterdag wil ik gaan brouwen.

Groeten,

Jos

tdp

Sigurd,

welkom op het forum, en in de wondere wereld van het bierbrouwen. Maak je niet te druk over je eerste keer brouwen, geloof mij dat het een bijzondere dag wordt, en het resultaat ongekend!

Ik ben ooit in 2013 begonnen met brouwen, geen idee hoe het precies moest. Maar zoals met meer dingen; oefening baart kunst ;). Gewoon lekker gaan brouwen, alle stappen/keuzes die je neemt, opschrijven, en van daaruit verder. Mocht je voor de tijd al vragen hebben, stel ze gerust! Daar zijn we voor!

Brouw ze, en succes!

Teun

Michiel8012

Welkom! Lekker brouwen en bekijk het zonnig: je eerste bier wordt sowieso het beste bier dat je tot nu toe hebt gebrouwen! Lekker ervaring opdoen en bekijken wat voor jou werkt.

Snelbier

Welkom! Apparatuur is de helft van het werk, de rest moet van jou komen.
Ervaring opdoen, brouwen dus  :brouwen:
Voor vragen over je brouwsel en pakket inderdaad beter een nieuw topic starten, wél zo overzichtelijk.
Paar dingen die opvallen:
- Schrootmolen. Heb je die? Als het ik het goed zie is je moutpakket niét geschroot, dus  :weetniet:
- Start-SG van je pakket = 1.055.  Met 5,5% alcohol moet SG-end dan ~1015 worden, incl bottelsuiker.
- Moutgewichten zie je zelden bij deze pakketten.  Receptuur wordt een beetje beschermd?
  Maak een Grainfather recept aan voor 20L Weizen, alc-5,5% en 75% rendement.  Hoeveelheid mout zal hetzelfde zijn als in jouw pakket.
- Welke gist heb je?  Deze bepaalt je ideale vergistingstemperatuur voor de biersoort.
Succes, Snelbier

Sigurd

Bedankt voor alle leuke reacties en de aangeboden hulp. :groots: Ik was vandaag nog een beetje aan het bouwen, maar deze week gaat het toch echt gebeuren. Ik zal vanavond een topic aanmaken zodat ik vervolgvragen daarin kan stellen.

@Snelbier: ik heb een Mattmill comfort met een beetje hopper van mezelf  ;).

jhazenberg

welkom Sigurd,

Gewoon beginnen en al doende leer je meer van het brouwen en ook over je eigen installatie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.