Kwaliteit bier gecontroleerd versus ongecontroleerd

Gestart door Pendelaar, 05-08-2022 21:22 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Ik heb al geruime tijd een vergistingskast (koelkast omgebouwd) dus ik kan op temperatuur gecontroleerd vergisten. Ik laat ook wel eens wat jongbier vergisten buiten deze kast dus met temperatuurschommelingen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel lekkere biertjes verkrijg die buiten de vergistingskast mochten verblijven en heb ook bier richting afvoer zien gaan die juist in de vergistingskast hebben gestaan. Er zijn zoveel variabelen die een bier kunnen maken of kunnen kraken. Vraag: zouden de bieren die gecontroleerd vergist worden per definitie beter moeten zijn dan die in de vrije ruimte worden vergist ? Er zijn zoveel variabelen dat ik wel eens zou willen weten waarom een bier via een vergistingskast aantoon beter zou moeten zijn.

Pendelaar

Jacques

Citaat van: Pendelaar op 05-08-2022  21:22 uIk heb al geruime tijd een vergistingskast (koelkast omgebouwd) dus ik kan op temperatuur gecontroleerd vergisten. Ik laat ook wel eens wat jongbier vergisten buiten deze kast dus met temperatuurschommelingen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook wel lekkere biertjes verkrijg die buiten de vergistingskast mochten verblijven en heb ook bier richting afvoer zien gaan die juist in de vergistingskast hebben gestaan. Er zijn zoveel variabelen die een bier kunnen maken of kunnen kraken. Vraag: zouden de bieren die gecontroleerd vergist worden per definitie beter moeten zijn dan die in de vrije ruimte worden vergist ? Er zijn zoveel variabelen dat ik wel eens zou willen weten waarom een bier via een vergistingskast aantoon beter zou moeten zijn.

Pendelaar

Natuurlijk kun je een toevalstreffer hebben als je bier ongecontroleerd laat vergisten.
En gecontroleerd vergisten wil nog niet zeggen dat je altijd goed bier brouwt. Er kan altijd wat mis gaan.

Het grote voordeel van temperatuur gecontroleerd vergisten is dat je de vergisting kunt sturen: je kunt de gist stimuleren én afremmen. Daarnaast zorgt een gelijkmatige temperatuur voor een stabielere omgeving voor de gist.

Goldin

Ik merk zelf dat sinds ik een vergistingskast gebruik ik de temperaturen van de vergisting wat kan drukken waardoor ik de hogere alcoholen kan beperken.

Zoals je zelf ook hebt gemerkt zijn er zeer goede biertjes te produceren zonder.

Maar als ik met dit weer zonder kast zou vergisten worden het denk ik biertjes die er aardig inhakken.

Brouwen bestaat inderdaad uit veel variabelen, met een gistkast kan je er in ieder gevaal 1 elemineren, dat zijn de temperatuurschomelingen.

hansHalberstadt

Het grootste gevaar bij ongecontroleerd vergisten is het oplopen van de temperatuur tijdens de vergistingspiek en dat is nu net het verkeerde moment om de temperatuur op te laten lopen omdat de gist juist dan veel ongewenste bijproducten gaat maken. Ook bij het einde van de gisting loop je weer risico dat door temperatuur schommelingen er meer koolzuur vrijkomt en daarna weer op gaat lossen bij afkoeling met als gevolg lucht aanzuigen en oxidatie. Maar dat heb je ook bij een hoge of lagedrukgebied, dus wat dat betreft ook handig om gecontroleerd te zorgen dat er geen lucht aangezogen kan worden, bv door een kleine CO2 overdruk te maken via aan lagedruk reduceerventiel: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669702

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.