Vergisting tijdens vakantie

Gestart door jooprules, 03-08-2022 12:14 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Ik heb maandagmiddag een stout gebrouwen met een eind SG van 1084. Staat nu nog lekker te bubbelen in mijn gistkast op 19 graden. Zondag ga ik op vakantie voor drie weken. Wat zouden jullie doen?
1. Lekker laten staan en na de vakantie bottelen.
2. Als het minder begint te bubbelen overhevelen naar gistfles en terug in de gistkast plaatsen.
3. Overhevelen naar gistfles en buiten gistkast verder laten gisten.
4. Geen van bovenstaande, maar een andere methode?

Ik zit ook nog te denken om koud getrokken koffie (22 gram op 15 liter) toe te voegen. Kan ik dit nu doen of beter wachten tot na de vakantie?

Groeten,

Joop

Zambezi Special

Lekker laten staan.
4 weken kan geen kwaad.
Misschien een blow off tube in plaats van waterslot.

Geen idee wat betreft de koffie

Jacques

Citaat van: jooprules op 03-08-2022  12:14 u2. Als het minder begint te bubbelen overhevelen naar gistfles en terug in de gistkast plaatsen.

Ik zou voor deze optie gaan. Je raakt zo veel gist kwijt. Door het bier te laten staan bij 19°C is de kans op het ontstaan van autolyse-effecten veel kleiner dan wanneer je het bier bij kamertemperatauur laat staan.

Eriks

Citaat van: jooprules op 03-08-2022  12:14 u1. Lekker laten staan en na de vakantie bottelen.
Deze optie, ik heb het wel eens langer laten staan. Koffie, kan nu al. Eenmaal alles uit de koffie boon getrokken dan doet hij niks meer qua smaak

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.