Brouwen in koelbox

Gestart door Ronald82, 01-08-2022 22:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronald82

Goedenavond,

Na lange tijd geen bier te hebben gebrouwen in verband tijd en omdat ik het brouwen toch wel mis zit ik er over na te denken om voor de verandering te gaan brouwen in een koelbox zoals veel Amerikanen doen.
Deze methode van brouwen lijkt mij een hele relaxte methode met weinig gedoe. 1 stapsmaischschema.

Ik heb hier op het forum al wat rond gezocht, maar ik kom er niet helemaal uit.

Ik heb bijvoorbeeld deze coleman koelbox gezien, is iemand die hier mee maischt? heb je geen last van de wielen ivm geen geheel vlakke bodem? ook heeft deze al een kraantje, hoe ik niet meer te boren. ook heb ik nog wel een 3 weg kraan liggen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/coleman-40qt-performance-koelbox-wielen-37-5-liter-blauw/9200000127644252/?bltgh=uppSnvwqesficJKx2FlN1w.oriCyIJLn93nm4XBYXVNsg_0_10.18.ProductTitle

Op youtube zie ik ook Igloo drank dispensers van 5 of 10 gallon deze zijn hier nogal aan de prijs maar op amazon kun je er wel verschillende onderdelen voor krijgen o.a een valse bodem.

Ik hoor graag ervaringen van andere brouwers.

Alvast bedankt,
Ronald       

Zambezi Special

Ik brouw op een vrij simpele manier, die je misschien ook past.
Pan op fornuis om maisch water op temperatuur te brengen. Graan erin (in biab zak) en dan gaan pan en al in een igloo koelbox.
Na een uur eruit (bbq handschoenen aan) en op het fornuis. Zak eruit en koken.

Dit kan echter alleen als je kleine batches doet anders wordt het te zwaar en past het niet meer.

Koelbox heeft een oude slaapzak erin die om de pan heen gaat voor extra isolatie

goom

Citaat van: Ronald82 op 01-08-2022  22:03 uGoedenavond,

Na lange tijd geen bier te hebben gebrouwen in verband tijd en omdat ik het brouwen toch wel mis zit ik er over na te denken om voor de verandering te gaan brouwen in een koelbox zoals veel Amerikanen doen.
Deze methode van brouwen lijkt mij een hele relaxte methode met weinig gedoe. 1 stapsmaischschema.

Ik heb bijvoorbeeld deze coleman koelbox gezien, is iemand die hier mee maischt? heb je geen last van de wielen ivm geen geheel vlakke bodem? ook heeft deze al een kraantje, hoe ik niet meer te boren. ook heb ik nog wel een 3 weg kraan liggen.

https://www.bol.com/nl/nl/p/coleman-40qt-performance-koelbox-wielen-37-5-liter-blauw/9200000127644252/?bltgh=uppSnvwqesficJKx2FlN1w.oriCyIJLn93nm4XBYXVNsg_0_10.18.ProductTitle

Op youtube zie ik ook Igloo drank dispensers van 5 of 10 gallon deze zijn hier nogal aan de prijs maar op amazon kun je er wel verschillende onderdelen voor krijgen o.a een valse bodem.

Ik hoor graag ervaringen van andere brouwers.

Alvast bedankt,
Ronald       

Kijk eens op youtube, daar zie je een hoop filmpjes uit de usa hoe ze daar brouwen.
Krijg je vast inspiratie van.

Josss

Citaat van: Ronald82 op 01-08-2022  22:03 uGoedenavond,

Hoi,

Ik heb dit met een cooltop koelbox gedaan met een filterheks en kogelkraan erop.
Maar het gaat nog makkelijker vind ik in de rvs pan met een paar fleecedekens er om heen. De pan houd ook warmte vast, uitkijken dat je dan niet doorschiet als de pan helemaal in dekens is ingewikkeld.

Jos

Fractus

Kijk ook even terug naar deze aflevering van BrouwTV:

Daar wordt ook met een koelbox gebrouwen, volgens mij door forumlid en beheerder Herman

tdp

Ik brouw in een kleine opstelling ook met een koelbox/drankdispenser, maar deze zijn er ook wel in grotere varianten.

Ik vind het heerlijk brouwen, zowel de methode als de grootte (staat een setup naast waarmee ik 43 liter netto kan brouwen). Heb er zelf een filter onderin gemaakt van koperen buisjes, simpel maar doeltreffend!

Herman

Citaat van: Fractus op 02-08-2022  13:41 uKijk ook even terug naar deze aflevering van BrouwTV:

Daar wordt ook met een koelbox gebrouwen, volgens mij door forumlid en beheerder Herman
Klopt. Ik heb ook een grotere koelbox in gebruik, maar dat alleen voor zeer zware brouwsels (barleywine e.d.).

Ik heb naderhand een grainfather aangeschaft en toen is de koelbox toch wel wat stoffig geworden, al heb ik hem nog wel es gebruikt. Simpel brouwen is ook gewoon leuk.
Citaat van: Ronald82 op 01-08-2022  22:03 uIk heb bijvoorbeeld deze coleman koelbox gezien, is iemand die hier mee maischt? heb je geen last van de wielen ivm geen geheel vlakke bodem? ook heeft deze al een kraantje, hoe ik niet meer te boren. ook heb ik nog wel een 3 weg kraan liggen.
...

Een vlakke bodem is wel ideaal, maar meestal kun je hier wel iets op verzinnen. Maar ik denk dat je hier wellicht doelt op de inhammen van de wielen? Dat maakt niet uit als je een 'bazooka' filter toepast. Die heb ik er op zitten, vergelijkbaar aan die in het filmpje van brouwtv.

MPee

Ik brouw al zo'n 2,5 jaar met een camping gaz koelbox (1x per maand). Deze heeft een vlakke bodem. Heb er zelf een hevelfilter in gemaakt (geen gaten in de koelbox). Het werkt fantastisch en geeft je veel tijd/rust.
De temperatuur blijft zeer stabiel. Gemiddeld, 1 graad terugval na 75 min maischen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.