Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van Bol.com

Auteur Topic: ONK 06 V2 - Laurier Porter - Wurpel, Deelissen & v.d. Voorde  (gelezen 5155 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
Hierbij het recept van de Laurier Porter, gedeelde 2 plaats in de vrije klasse ONK 2006.
Eerst wil ik even kwijt dat dit bier in januari 2001 is gebrouwen als experiment, ervaring met laurier was niet voorhanden.
Dit bier is gebrouwen in een hoeveelheid van 95 liter en de hoeveelheid laurier gebruikt was 5 gram (zakje van Silvo).
Achteraf bleek deze hoeveelheid veel te veel. Het bier was echt niet om te zuipen, de laurier knalde er boven uit. Er was wel  belangstelling voor dit bier, het werd gebruikt om Ierse stoofpotten mee te maken.

Dit bier 5 jaar bewaard en elk jaar kwam het bier beter in balans zonder dat er door veroudering oxidatie optrad. Ook het schuim bleef mooi fijn en stabiel. Ik wijd dit aan de invloed van de laurier.

Indien dit bier word nagebrouwen adviseer ik eerst maar een kwart van onze gift aan laurier te gebruiken, en misschien is dat nog steeds aan de hoge kant.

Omgerekend naar 10 liter:

Belgische Palemout 2,065kg 84% aandeel
Crystalmout 120ebc 240 gram 10%
Chocolademout 800ebc 120 gram 5%
Zwartemout 1000ebc 30 gram 1%
Eastkent Goldings 4,5% 21 gram na 15min koken toevoegen
Eastkent Goldings 4,3% 7 gram na 15min koken toevoegen
Saaz 3,3% 18 gram na 75min koken toevoegen.
Iersmos 2,8 gram na 75 min koken
Laurier  0,5 gram na 85 min toevoegen.

33.1 EBU
119 EBC
Begin SG 1062
Eind SG 1020
6,5 gram bottelsuiker per liter
Kooktijd 90 min, 3 trapsinfusie, Zuurgraad gecorigeerd met Phosphorzuur concentratie 75%. 
Inmaischen 52C-15 58C-5 63C-30 73C-15 78C-5
Gist: Opgekweekte Afflichem gist mix uit de enkel en dubbel
Sg bij 1e hevelen 1032 Temp hoofdgisting 20C Temp lagering 20C
Maischwater 9 liter Spoelwater 7,6 liter.

Groeten Erik Deelissen

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de onderstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: ONK 06 V2 - Laurier Porter - Wurpel, Deelissen & v.d. Voorde
« Reactie #1 Gepost op: 07-06-2006 10:25 u »
Ik heb op het ONK de brouwer gesproken. Leuk verhaal, blijkt maar weer dat sommige smaken na enkele jaren bijtrekken en dat oude bieren nog best wel heeel goed kunnen zijn... Dit zaait toch weer een klein beetje twijfel of je alle bieren wel versch en jong moet drinken....  ::)

Groeten en gezondheid
Oscar

Tags: