Fouten gemaakt tijdens het brouwproces?

Gestart door Chris k, 21-07-2022 21:51 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris k

Hoi allemaal,
ik heb sinds kort, na 5x 5 liter (succesvole) emmer-brouwseltjes, een klarstein maischfest aangeschaft.
Hierin heb ik vorige week mijn 1e 20 liter brouwsel in gebrouwen. Alleen ben ik bang dat ik wat dingen misschien niet goed heb gedaan en hierdoor een minder fijn biertje heb staan(te vergisten). Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het vermijden van toekomstige fouten.

Ik had een standaard 20 liter "Brewferm golden Beverius" pakket gekocht.(blond "abdij" bier)
Hierbij een moutmolen(tje) erbij gehaald. (Tot dan toe alleen gescrhoot mout gebruikt)

Ik ben begonnen met het (proberen) af te stellen van de moutmolen. Hierbij foto's van google gebruikt als referentie. hierbij viel mij op dat er relatief veel "meel" en (voor mijn gevoel) totaal ongeschroot mout was als eindresultaat. Alles bij elkaar gedaan en van het gemiddelde uitgegaan.

Daarna ben ik gaan maischen, aan recept gehouden en hier geen vreemde dingen gezien/gemerkt tov pan brouwen.
Na het spoelen, ben ik gaan koken. Nadat het aan de rollende kook was, de hop toegevoegd.(die overigens heerlijk rook).
Ongeveer halverwege viel mij ineens op dat er vlokken naar boven kwamen, eerst kleine en daarna best "flinke stukken". gauw gegoogeld en ik denk dat dit eiwitvlokken waren. ik heb het kook proces verder afgemaakt zoals het recept beschreef, waarbij ,voor mijn gevoel, er wel heel veel kandijsuiker bij moest.

Daarna heb ik het wort gefilterd en mijn vergistingsvat gedaan, (een 25 liter, standaard plastic vergistingsemmer) heb hier het gist in gedaan en doorgeroerd (12gram, naam van gist niet bekend) deksel er opgedaan en op een slaapkamer gedaan weer het ongeveer 20 graden is.
tijdens het weer schoonmaken van de materialen zag ik dat de hop (wat in een sok kwam) er uitzag als een tennisbal. (ik dacht dacht hop wat zou oplossen?)

Tijdens het gisten op de emmer vielen mij 3 dingen op:
-1) uiteindelijk is het 18 liter geworden (volgens indicatie strip) op een 25 liter emmer. waardoor er flinke "kopruimte is"
-2) ik zie eigenlijk helemaal geen beweging in het waterslot. (deksel wel was bol en bij aanraking emmer of deksel is er wel gas ontsnapping. (het staan nu ongeveer een week)
-3) als er gas ontsnapt, ruikt het heel zoet en soort van appelachtig.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat is er allemaal verkeerd gegaan waardoor dit "vreemde" geur is ontstaan? En is dit nog te redden?
Ik heb geen hydrometer oid, waardoor ik de, eventuele, SG niet kan noemen. (eerst volgende wat op de bestellijst komt).

bij voorbaat veel dank voor uw antwoord en eventuele tips!
~Chris

Triplezzz

Dat je gistvat een vreemde geur verspreidt zou ik mij geen zorgen over maken.
Er zijn gisten die een putlucht verspreiden.
Check of je gistvat goed dicht zit misschien lekt de deksel en zie je daarom geen activiteit in je waterslot.
En een hydrometer is onmisbaar deze zou je alsnog kunnen aanschaffen.
Kan je tijdens de vergisting meten en dan weet je ook of het uitgegist is.

Josss

Het kan helpen om de rand met plakband af te plakken.

Snelbier

Veel vragen, geen probleem.
Om het overzichtelijk te houden mijn antwoorden in GROEN tussen jouw vragen.. Rood lijkt zo negatief  :beersmiley:
Citaat van: Chris k op 21-07-2022  21:51 u.... Hierbij een moutmolen(tje) erbij gehaald. Ik ben begonnen met het (proberen) af te stellen van de moutmolen.. hierbij viel mij op dat er relatief veel "meel" en (voor mijn gevoel) totaal ongeschroot mout was als eindresultaat. Alles bij elkaar gedaan en van het gemiddelde uitgegaan.
Zelfs met goedkoopste schijvenmolens kan je goed schroten, kwestie van goed afstellen en KIJKEN.
Belangrijk is weinig hele korrels, alles is minstens open-gebroken. Kaf (de schilletjes) zoveel mogelijk intact, deze vormen je filterbed. Een hoeveelhoud fijn materiaal (bloem en gebroken kaf) zal je altijd houden. Minder = beter, als de korrels maar zijn gebroken.
Onbeschadigde korrels is fout, die staan geen suiker af in je wort.

Na het spoelen, ben ik gaan koken. Nadat het aan de rollende kook was, de hop toegevoegd.(die overigens heerlijk rook).
Ongeveer halverwege viel mij ineens op dat er vlokken naar boven kwamen, eerst kleine en daarna best "flinke stukken". gauw gegoogeld en ik denk dat dit eiwitvlokken waren..
Correct. En hoe groter de vlokken hoe beter, want die wil je later kwijt.

.. ik heb het kook proces verder afgemaakt zoals het recept beschreef, waarbij ,voor mijn gevoel, er wel heel veel kandijsuiker bij moest.
In veel bieren gaat 15% suiker (tov mout) in de pan. Dus op 5kg mout 900g suiker.
Kan veel lijken, een heel pak suiker in je brouwsel. Maar is echt niet ongewoon

Daarna heb ik het wort gefilterd en mijn vergistingsvat gedaan, (een 25 liter, standaard plastic vergistingsemmer) heb hier het gist in gedaan en doorgeroerd (12gram, naam van gist niet bekend) deksel er opgedaan en op een slaapkamer gedaan weer het ongeveer 20 graden is...
Na een dagje zal de gist actief gaan vergisten.  Produceert daarbij warmte, zal de eerste dagen meerdere graden warmer zijn dan de slaapkamer.
Gistvat kan dus meer dan 24'C zijn, is best warm voor meeste gisten.

tijdens het weer schoonmaken van de materialen zag ik dat de hop (wat in een sok kwam) er uitzag als een tennisbal. (ik dacht dacht hop wat zou oplossen?)
Hop lost niet op. Er lossen allen wat stofjes op uit de hop, net als met thee.
En het is gedroogd, dus neemt bij koken weer vocht op. Van knikker naar tennisbal.

Tijdens het gisten op de emmer vielen mij 3 dingen op:
-1) uiteindelijk is het 18 liter geworden (volgens indicatie strip) op een 25 liter emmer. waardoor er flinke "kopruimte is"
Die kopruimte heb je nodig, want tijdens eerste dagen kan het schuim de helft van je vat vullen.
hangt oa af van gist en temperatuur, maar een 50% kopruimte tov wort is bijna standaard.

-2) ik zie eigenlijk helemaal geen beweging in het waterslot. (deksel wel was bol en bij aanraking emmer of deksel is er wel gas ontsnapping. (het staan nu ongeveer een week)
Zie eerdere antwoorden. Lekke gistvaten komt vaak voor, en niet alleen bij goedkope emmers. Als er schuim op het wort ligt werkt de gist, simpel.
-3) als er gas ontsnapt, ruikt het heel zoet en soort van appelachtig.
Zie eerdere antwoorden.  Geur verschilt per gist, en ook per dag of vergistings-periode.
ik zie het zo: Wat nu uit het vat verdwijnt zit NIET meer in het bier. Waterslot-geurtjes zeggen weinig over de smaak van het latere bier.

Nu is mijn vraag eigenlijk, wat is er allemaal verkeerd gegaan waardoor dit "vreemde" geur is ontstaan? En is dit nog te redden?
Ik heb geen hydrometer oid, waardoor ik de, eventuele, SG niet kan noemen. (eerst volgende wat op de bestellijst komt).
SG-meter is bijna NOODZAAK voor brouwers.
De enige manier om te weten of je bier bijvoorbeeld klaar is om te bottelen.

Succes, Snelbier

Hopfenfox

Ik mis in je relaas één stap en dat is het terugkoelen van het wort na het koken en voor het toevoegen van de gist. Gezien de geuren die je beschrijft en die bij veel gisten horen, vermoed ik dat je dat hebt gedaan. Zo niet, heb je gisticide gepleegd.

Chris k

Citaat van: Hopfenfox op 22-07-2022  08:32 uIk mis in je relaas één stap en dat is het terugkoelen van het wort na het koken en voor het toevoegen van de gist. Gezien de geuren die je beschrijft en die bij veel gisten horen, vermoed ik dat je dat hebt gedaan. Zo niet, heb je gisticide gepleegd.

Correct, helemaal vergeten te melden! ik heb het wort terug gebracht naar 21 graden (lager kreeg ik het niet met de wortkoeler)

Chris k

Hartelijk dank voor uw (uitgebreide) antwoord! Dus als ik het goed begrijp is er eigenlijk niet gek veel aan de hand, anders dan dat het vergistingsvat misschien niet goed sluit en dat ik een "cruciaal" stuk uitrusting mis. Ik ga er van van het weekend 1 bestellen! Heeft het nog wel zin dan om alsnog af te tappen en te kijken wat de sg waarde is van van mijn vergistend bier? (En heeft u misschien een aanrader qua meter?)

Nogmaals hartelijk dank voor uw hulp!
~Chris

Snelbier

Citaat van: Chris k op 22-07-2022  09:34 uDus als ik het goed begrijp is er eigenlijk niet gek veel aan de hand, anders dan dat het vergistingsvat misschien niet goed sluit en dat ik een "cruciaal" stuk uitrusting mis. Ik ga er van van het weekend 1 bestellen! Heeft het nog wel zin dan om alsnog af te tappen en te kijken wat de sg waarde is van van mijn vergistend bier? (En heeft u misschien een aanrader qua meter?)
Sg meten heeft zeker zin, is zelfs nodig om te bepalen of je veilig kunt bottelen.
Bottelen in principe als gewenste eind-SG is bereikt, en meerdere dagen stabiel, dus meermaals meten.

De goedkoopste hydrometer ('dobber') met maatcilinder-100ml kost ~€14,-. Hebben een wat grove maatverdeling, maar is goed genoeg voor ons. We hoeven niet op 1pt nauwkeurig te meten; verloop is belangrijker.
Nauwkeurigere meters zijn duurder, en hebben 200ml monster nodig. Kost je nogal wat bier..
Voordeel van de dobber is dat deze altijd werkt.

Refractie-SG-meters zijn iets duurder.  Voordeel is dat je maar een druppeltje vocht nodig hebt, dus meer bier over.
Nadeel is dat ze niét correct meten in vergistend bier (met alcohol).
Je moet dan de uitkomst omrekenen aan de hand van Start-SG, dus altijd SG-start nodig.
En je monster moet helder zijn, is wat extra werk.
Voor het omrekenen is veel software, hoef je niet zelf te doen.

Ik gebruik zelf nog steeds de ouwe dobbers uit mijn eerste brouwset. Anderen zweren bij refractiemeter.
Ieder zijn voorkeur..  Succes, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.