Vraag nav prijswinnend recept Berliner Weisse

Gestart door dannytje90, 20-07-2022 00:05 u

Vorige topic - Volgende topic

dannytje90

Dit bericht is afgesplitst omdat het board Bewezen recepten een eregalerij is voor winnaars van grote wedstrijden.

Citaat van: Richard op 09-06-2015  22:28 uHierbij het recept van de door mij ingezonden Berliner Weisse.
3de plaats klasse A 86 punten.

Recept: No Boil Berliner Weisse #2

Algemene Gegevens:
Begin SG: 1044    Eind SG: 1006    Bitterheid 4 EBU
Totaal:  30 liter
Moutstort:
4400 gram  Weyermann Extra Pale Premium Pilsner 2-3 EBC   
2200  gram Tarwemout 3  EBC   
Water:
Maischwater 30 liter
Spoelwater:  17.5 liter
10 ml melkzuur (80%).
Maischschema:
Temperatuur in °C:  52  63  68
Tijd in minuten :  10    45      20
Hop:
Saaz bloem 6 gram
Kooktijd:
0 min (na spoelen wort in kookpan naar 98 °C)

Gist:
WLP630 Berliner Weisse Blend 2 buisjes.

24 dagen later gebotteld, 8gr./ltr. bottelsuiker.
Eind SG 1006

Persoonlijk vind ik de schuimstabiliteit van dit bier onvoldoende.
Ik wil dit recept dit weekend gaan brouwen met wat aanpassingen.

Ik wil precies de zelfde ingrediënten gaan gebruiken maar dan voor 20 L (zodat alcohol ½ hoger wordt)

Hiernaast wil 5 kilo blauwe bessen toevoegen en 1 kilo framboos. Verder zat ik nog te denken om nog vanille toe toevoegen alleen zou hiervan niet precies hoeveelheid van weten.

Doel is zuur/fruitig biertje

Iemand die dit kan bekijken of dit een beetje zou kunnen en misschien op of aanmerking op heeft.

dannytje90

Ik heb dit afgelopen donderdag gebrouwen. Nu is mijn SG weer wat lager dan voorspelt . Deels licht dit omdat ik meer overhield maar waar het nog meer aan licht geen idee . Kan het zijn dat ik met me easy Brew ketel meer moet gaan roeren ?
Verder ga wil nu fruit toevoegen . Alleen vraag me nog af of het handig is om hier bij nog een buisje met gist bij te doen ( heb nu op 23 liter een buisje gedaan ) .

Alexander_H

ik denk dat als je vergisting tot nu toe goed verlopen is, je geen extra gist hoeft toe te voegen.

dannytje90

Oké dankje . Ga ik zo het fruit er bij voegen .

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.