Verwachtte eind SG kveik saison

Gestart door Scimitar, 14-07-2022 13:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Scimitar

Op mijn vakantie heb ik een potje kveik meegekregen van een Noorse brouwer en daar ben ik deze week mee aan de slag gegaan.

Het is mijn derde batch bier die ik brouw, dus wellicht wat ambitieus maar wilde ook niet het risico lopen de gist nog maanden te laten staan en er achter te komen dat het onbruikbaar was.

Stap voor de stap de gister starter instructies uit "verander water in bier" nagelopen om zo een mooie actieve  starter te maken. Dit liep prima.

Via marktplaats had ik een starterpakket met 2 emmers en 2 Brewferm kant-en-klaar (siroop) pakketten gevonden . De gist was over datum en dus perfect om te vervangen door mijn eigen gist. Het betrof hier de Brewferm Belgian saison.

Start SG van het wortsiroop mengsel was exact 1044 zoals de handleiding ook aangaf.
Zondagmiddag is de batch gebrouwen. En zondag avond borrelde het water slot als nooit tevoren. De vergisting temperatuur staat op 35 graden.
Op woensdag borrelt het slot om de 8-15 seconden en ligt het SG op 1022
Op donderdag borrelt het slot om 15-25 seconden en ligt SG op 1020

De Noorse brouwer pochte dat zijn bier altijd na 3 dagen klaar was (hij voegt zelf CO2 toe , geen bottel suiker. dus die tijdswinst snap ik). Omdat hij altijd 'farmhouse' maakte ben ik ook met de Saison gestart. Alleen mijn 3 dagen zijn om en volgens mij zit er nog zat leven in het mengsel.

Er ligt nog een goede laag schuim op het bier en hij borrelt nog dus ik was nog niet van plan te bottelen. Wel vroeg ik me af wat ik moet verwachten bij het eind SG en op welk moment ik zou moeten overhevelen naar een 2e vat.

De handleiding van het starterpakket geeft een eind sg van 1000 aan. Kan ik dat bij deze gist ook verwachten?

Vooralsnog blijf ik meten en kijken tot er bijna geen activiteit meer is. Maar ik vind het zelf altijd interessant om de cijfers bij te houden en te weten waar ik naar toe werk.

Ik heb helaas geen idee wat voor kveik het is. De Noor woonde vlakbij Voss en had zijn gist een paar jaar terug weer van een buurman gekregen.

Gerb

Zolang je niet precies weet wat voor gist of wellicht andere organismen je hebt, kun je het eind SG niet vantevoren weten. Je zult de gist zijn werk moeten laten doen en dan meten. Als de dichtheid langere tijd stabiel blijft, kun je bottelen. Waarschijnlijk zul je een eind SG van 1000 niet halen. Kveik heeft over het algemeen een vergistingsgraad tussen 70 en 80%, dus in principe zou je 1012-1016 kunnen halen.

Mijn ervaring met moutsiropen is dat deze altijd wat zoet blijven, de vergistbaarheid is minder dan 'echte' wort.

Zambezi Special

Mijn brouwsels met Voss Kveik zijn allemaal rond de 1010 uitgekomen. Dat is met "all-grain"..
Kveik gist snel.
Monster nemen, check SG. 1 of 2 (of 3) dagen later weer. Als de waarde hetzelfde is, dan is het uitgegist. Dit kan met een refractometer. Je krijgt dan niet de juiste SG, maar die kan je of later nog meten met een hydrometer, of je kan een conversie tabel gebruiken.
Succes, zal best een lekker biertje worden ;)

Scimitar

Vandaag zit ie weer op de 1020 en activiteit op het water slot is nihil dus ik denk dat we er zo'n beetje zijn. Ik ga hem overhevelen en geef hem dan nog een paar dagen.

Ik meet hem nu steeds met een refractometer die zowel brix als SG als eenheden aangeeft.

Citaat van: Zambezi Special op 15-07-2022  10:30 u... Als de waarde hetzelfde is, dan is het uitgegist. Dit kan met een refractometer. Je krijgt dan niet de juiste SG, maar die kan je of later nog meten met een hydrometer, of je kan een conversie tabel gebruiken...

Hoe bedoel je precies dat het met de refractometer niet juist zal zijn? Moet ik daar nog een marge voor aanhouden?

Hij smaakt overigs nu lauw en zonder koolzuur al best aardig dus ik ben benieuwd

Triplezzz

De refractometer is gemaakt om suikeroplossing te meten.
Zodra er dus alcohol wordt gevormd klopt de meting niet meer.

Zie hier.

en hier voor onder andere de conversie tool.

Scimitar

Ah weer wat leesvoer erbij, dank!

Voor de zekerheid dus nu ook de hydrometer gebruikt en jullie hebben helemaal gelijk
Waar de refractometer nu 1018 lijkt aan te geven geeft de hydrometer 1002 aan. Het is dus bottel tijd

Jacques

Citaat van: Scimitar op 17-07-2022  13:36 uWaar de refractometer nu 1018 lijkt aan te geven geeft de hydrometer 1002 aan. Het is dus botteltijd

Heb geduld. Wacht nog minstens een week met bottelen. Het zou kunnen dat je onder de 1000 uitkomt... Dat wil overigens niet zeggen dat er geen restsuikers meer zijn. We hebben het namelijk altijd over de schijnbare vergistingsgraad en niet over de werkelijke.
Als je een Android telefoon hebt raad ik je aan om de app Brewking te installeren. Die app ziet er grafisch heel goed uit en geeft de schijnbare alsook de werkelijke vergistingsgraad weer.

Scimitar

Ah het zit al in de fles... ik laat hem nu 2 weken op kamertemperatuur staan.

Ik moet zeggen dat ik dit nog moeilijk te bepalen vind.
Omdat er nauwelijks meer activiteit op het waterslot was en de sg niet meer leek te dalen dacht ik dat het moment er was.

In mijn hoofd had ik de angst dat er misschien niet genoeg levend gist meer zou zijn als ik het nog een week liet staan. Maar dat is ongegrond begrijp ik?

Jacques

Citaat van: Scimitar op 17-07-2022  20:23 uIn mijn hoofd had ik de angst dat er misschien niet genoeg levend gist meer zou zijn als ik het nog een week liet staan. Maar dat is ongegrond begrijp ik?

Ja. Zelfs als er 2 weken geen vergisting is geweest komt de hergisting zonder problemen op gang als het begin SG niet boven de 1070 was. Bij een hoger alcoholgehalte heeft de gist meer stress. Boven de 1090 kun je het beste bottelgist gebruiken.

Scimitar

Zambezi Special

Kveik is wel een heel ander geval dan de meeste andere gisten!
Gist gewoon heel snel. En je hebt er ook maar weinig van nodig.

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 18-07-2022  08:13 uKveik is wel een heel ander geval dan de meeste andere gisten!
Gist gewoon heel snel. En je hebt er ook maar weinig van nodig.

Dat wil niet zeggen dat je geen veiligheidmarge hoeft in te bouwen. Even wachten om zeker te zijn dat het bier echt helemaal is uitgegist kan geen kwaad.

Zambezi Special

Citaat van: Jacques op 18-07-2022  16:12 uDat wil niet zeggen dat je geen veiligheidmarge hoeft in te bouwen. Even wachten om zeker te zijn dat het bier echt helemaal is uitgegist kan geen kwaad.
Tuurlijk :)

Ik vind 'm ook lekkerder als je wat meer de tijd neemt.

tdp

Citaat van: Scimitar op 14-07-2022  13:38 uOp mijn vakantie heb ik een potje kveik meegekregen van een Noorse brouwer en daar ben ik deze week mee aan de slag gegaan.

...
Ik heb helaas geen idee wat voor kveik het is. De Noor woonde vlakbij Voss en had zijn gist een paar jaar terug weer van een buurman gekregen.

Gaaf, ik ben pas ook bij deze brouwer geweest! Ik herken de pan boven het haardvuur! Ik ga het nog navragen bij hem welke gist dit is, kom ik op terug! (Binnenkort komt er nog wel een stukje voorbij vanaf mijn kant over deze brouwer!)

Scimitar

Citaat van: tdp op 19-07-2022  10:50 uGaaf, ik ben pas ook bij deze brouwer geweest! Ik herken de pan boven het haardvuur! Ik ga het nog navragen bij hem welke gist dit is, kom ik op terug! (Binnenkort komt er nog wel een stukje voorbij vanaf mijn kant over deze brouwer!)

Ah wat leuk! Doe Kjetill de groeten :-)
Hier zit de eerste brouw in de flessen te wachten tot we ze kunnen aanbreken en van de rest gist zijn gedroogde plakken gemaakt om hier weer verder te verspreiden onder vrienden die ook brouwen. Zijn gist zal niet vergaan  ;D

hansHalberstadt

Citaat van: Gerb op 14-07-2022  14:50 uWaarschijnlijk zul je een eind SG van 1000 niet halen. Kveik heeft over het algemeen een vergistingsgraad tussen 70 en 80%, dus in principe zou je 1012-1016 kunnen halen.
Het was dus 1000 of lager, dus dat betekent dat het geen kveik kan zijn, of het is een kveik die besmet is met een var diastaticus variant. Het is dus even de vraag of je zo'n vervelende langzaam doorgaande gisting hebt die een var diastaticus in het algemeen ongewenst maakt of dat je snel naar de 1000 gaat en daar blijft. In dat geval is het zeker de moeite waard om de gist te bewaren en veilig te stellen. 

Scimitar

Voorlopig zal ik de beste man blijven geloven dat het een kveik is :-)
Maar ik heb er verder nog te weinig verstand van of ervaring mee om verder goede conclusies te trekken.

Deze brouw was met een moutsyroop en een lading kristalsuiker en dat lijkt dus bijzonder efficiƫnt vergist te worden. De volgende stap zal zijn om "ouderwets" zelf te schroten en dat te gebruiken en andere bierstijlen te proberen om te zien wat er dan gebeurt.

hansHalberstadt

Kveik gist is ontstaan door het steeds weer hergebruiken, en dat onder de minst steriele omstandigheden dus zeker niet zoals we dat in onze brouwerijen doen door steeds weer terug te gaan van een reincultuur. daarom zijn die kveik gisten per brouwer verschillend en vaak een mengsel van gisten die een soort natuurlijk evenwicht hebben gevormd in de loop van de tijd. Er zijn dus misschien wel 10000 varianten.

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 21-07-2022  10:30 uKveik gist is ontstaan door het steeds weer hergebruiken, en dat onder de minst steriele omstandigheden dus zeker niet zoals we dat in onze brouwerijen doen door steeds weer terug te gaan van een reincultuur. daarom zijn die kveik gisten per brouwer verschillend en vaak een mengsel van gisten die een soort natuurlijk evenwicht hebben gevormd in de loop van de tijd. Er zijn dus misschien wel 10000 varianten.

Die brouwer gaf ook aan dat hij in bijvoorbeeld Lallemand Voss toch het echte Kveik karakter miste.

Ik ga binnenkort in ieder geval ook met deze gist brouwen. De koperen ketel komt vandaag binnen als het goed is :).

Ik kan wat slurry voor je achterhouden? En natuurlijk een paar biertjes ;-)

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 21-07-2022  11:39 uDie brouwer gaf ook aan dat hij in bijvoorbeeld Lallemand Voss toch het echte Kveik karakter miste.

Ik ga binnenkort in ieder geval ook met deze gist brouwen. De koperen ketel komt vandaag binnen als het goed is :).

Ik kan wat slurry voor je achterhouden? En natuurlijk een paar biertjes ;-)
Ok dat zou mooi zijn. dan kom ik wel een keer jouw kant op. Voss kveik zoals die op de markt is is een reincultuur toch? 
Invriezen met glycerol lijkt me wel een optie om een mengcultuur te bewaren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.