Warmtedraad stinkt

Gestart door Scimitar, 07-07-2022 22:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Scimitar

Na hier in meerdere topics te hebben gelezen over de Warmtedraad als warmtebron heb ik hem ook aangeschaft.

Ik zag hier regelmatig deze voorbij komen
https://www.tuinadvies.nl/tuinwinkel/product/1479

Hij hangt nu in de kast en heb hem paar uur aangehad om te testen.

Heel snel warmt het de koelkast niet op maar langzaam maar zeker wordt hij warmer.

Hoe snel gaat dit bij jullie?

Nu hoop ik dat het nieuwigheid is maar na een paar uur stinkt die kabel nog steeds enorm. Wat is jullie ervaring, trekt dat weg?

Die stank heb je alleen als hij aan staat.

Broewerke

Ik denk dat de kabel z'n warmte niet op de juiste manier kwijt kan.gemaakt om via de grond warmte af te voeren. Wikkel de kabel eens om je vat. Blijft ie stinken dan klopt mijn redenering niet🤣

Scimitar

Ik ga het proberen.

Welke draden gebruiken jullie eigenlijk?
In andere topics zie ik foto's waarbij de kabels door de kast gehangen zijn. Dat is eigenlijk waar ik ook naar op zoek ben. Ik wil de ruimte opwarmen niet het vat, zodat ik er ook 2 kleinere vaten in zou kunnen zetten.

Rob Q

Ik gebruik ook zo'n kabel, ook 30W. Zit met klemmetjes van de Gamma op de wand van de koelkast.
De geur zal bij gebruik weg moeten gaan, maar lijkt me verder niet van invloed op het bier en het eindresultaat. Verder komt de warmte eigenlijk van de vergisting en moet je koelen om te hoge temperaturen te vermijden.

Kokkebil

Ouwerwetse gloeilamp van zo'n 100 Watt ( mag ook wat minder) werkt perfect!
95% van de verbruikte energie wordt omgezet in warmte i.p.v. licht, daarom zijn deze lampen nu in de ban gedaan.
Maar werken als verwarming van jouw klimaatkast perfect!
Gebruik het al jaren echter er is een probleem; nergens meer in een regulaire winkel te koop als om te vervangen gaat als ie stuk gaat.
Kringloopwinkels hebben meestal nog wel een doos van die ouwe meuk ergens staan!
Wat betreft jou verwarmingskabel>
Deze is bedoeld om grond ( oprit) vorstvrij de houden en moet dus zijn warmte direct kwijt ( niet aan de lucht).
Wordt dan te heet en gaat stinken en misschien wel in de fik vliegen!

Rob Q

Dan heb ik niet hetzelfde lint. Deze kan zijn warmte wel kwijt aan de lucht en is trouwens wit van kleur. Kokkebil heeft gelijk dat jouw groene kabel dus grond o.i.d. nodig heeft om de warmte kwijt te raken.

Kokkebil

Citaat van: Scimitar op 09-07-2022  14:19 uIk ga het proberen.

Welke draden gebruiken jullie eigenlijk?
In andere topics zie ik foto's waarbij de kabels door de kast gehangen zijn. Dat is eigenlijk waar ik ook naar op zoek ben. Ik wil de ruimte opwarmen niet het vat, zodat ik er ook 2 kleinere vaten in zou kunnen zetten.

Ik heb de temperatuursensor onder een keukensponsje tegen het gistvat geplakt en gebruik een simpele ouderwetse gloeilamp 220 V (halogeen bijv.) als verwarmingselement!

Scimitar

Ondertussen heb ik de kabel uit de koelkast verwijderd en om het vat gebonden met daaromheen isolatiemateriaal (koeltassen).

Het werkt als een tierelier maar stinkt nog steeds enorm.
Ik denk dat ik de kabel maar retour ga sturen want die lucht is niet te harden en ben bang dat het in de kast en mogelijk het bier gaat trekken.

Overigens ben ik een kveik brouwsel op 35 graden aan het vergisten dus in principe hoef ik niet te koelen nu maar vooral te verwarmen.

Deze groene kabel werd in een ander topic geadviseerd waar juist lampen wat minder de voorkeur kregen. Maar zo leer je weer wat.

Ik ben dus wel benieuwd waar mensen die een kabel hebben ( die niet stinkt :-)) die gekocht hebben. Heeft iemand een linkje?

CeesM

Citaat van: Scimitar op 11-07-2022  11:59 uIk ben dus wel benieuwd waar mensen die een kabel hebben ( die niet stinkt :-)) die gekocht hebben. Heeft iemand een linkje?
Hier dus.

De 25 Watt is meer dan genoeg.

biking rebel

Citaat van: CeesM op 11-07-2022  12:55 uHier dus.

De 25 Watt is meer dan genoeg.

Die werkt prima ja! Ik heb er in elke klimaatkast eentje.

Jaap W

Keramische warmtelamp 100 W (zo een die ook gebruikt wordt om eieren uit te broeden), oude computerventilator er achter voor de luchtcirculatie. Werkt al jaren zeer naar tevredenheid bij mij. Aansturen via de Inkbird, geen enkel probleem. :brouwen:  :beersmiley:  :proost:

Jacques

Citaat van: Scimitar op 11-07-2022  11:59 uIk ben dus wel benieuwd waar mensen die een kabel hebben ( die niet stinkt :-)) die gekocht hebben. Heeft iemand een linkje?

Ik weet niet meer waar ik mijn kabel gekocht hebt. Maar als je zoekt op "warmtekabel terrarium" vind je kabels die geschikt zijn.

Scimitar

Dank!
Ondertussen heb ik contact met de winkel die snappen niet waarom het zo stinkt dus willen ze uitzoeken. Mochten we er niet uitkomen dan ga ik met jullie alternatieven aan de slag

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.