White labs wlp099 gist

Gestart door adewolf, 04-07-2022 21:35 u

Vorige topic - Volgende topic

adewolf

Heeft iemand ervaring met wlp099?
Na 22 dagen nog steeds actief, blijft nog steeds bellen blazen door het waterslot.
Is dat normaal?

Jacques

Citaat van: adewolf op 04-07-2022  21:35 uHeeft iemand ervaring met wlp099?
Na 22 dagen nog steeds actief, blijft nog steeds bellen blazen door het waterslot.
Is dat normaal?

Dit is een zogenaamde diastaticus gist. Dat is een gist die zetmeelsplitsende enzymen uitscheidt. Deze enzymen breken "onvergistbare suikers" af buiten de gistcel. Dit proces gaat langzaam maar gestaag...

Zie ook https://www.brewersjournal.info/diastaticus-yeasts-and-their-role-in-your-beer/

adewolf

Dank je wel, dus gewoon afwachten.
Het gist nog steeds, na 24 dagen.

Jacques

Citaat van: adewolf op 06-07-2022  11:03 uDank je wel, dus gewoon afwachten.
Het gist nog steeds, na 24 dagen.

Ja, gewoon afwachten. Deze gist gaat heel ver door en is eigenlijk bedoeld voor distilleerders. Meet eens voor de aardigheid het SG. Het zou kunnen dat deze onder de 1.000 zit...

adewolf

Na 42 dagen: uiteindelijk sg 1012.
Vroeg me af of of t toch al met al vertraagde fermentatie was en ik er gewoon gistvoeding bij had moeten gooien?
Gebotteld, ben benieuwd

Jacques

Citaat van: adewolf op 22-07-2022  12:29 uVroeg me af of of t toch al met al vertraagde fermentatie was en ik er gewoon gistvoeding bij had moeten gooien?

Een klein beetje gistvoeding kan sowieso geen kwaad. Het kan voorkomen dat je last hebt van een slepende vergisting.
Tegenwoordig voeg ik oude gist toe aan mijn brouwsels aan het begin van het koken. Deze gist wordt kapotgekookt en zorgt voor voedingstoffen voor de gist die geënt wordt na het koelen van het wort.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

En hoeveel gist is dat dan? Want een beetje is zo .....

Jacques

Citaat van: MaJa op 22-07-2022  16:54 uEn hoeveel gist is dat dan? Want een beetje is zo .....

Het komt niet heel erg precies en het ligt ook aan of het gaat om gedroogde gist of om gist van een vorig brouwsel dat bewaard is.

Voor gedroogde gist houd ik 10 à 11 g per 20 liter aan.
Voor gistslurry zo'n 40 tot 50 ml per 20 liter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.