Hop zet uit na koken

Gestart door pivo, 04-07-2022 14:28 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Dit keer heb ik de ali filter geprobeerd ,voor 30 % gevuld met hop.
na koken was de hop helemaal uitgezet tot 100%.
voor het koken gewoon in het wort gegooid , zakt meteen naar de bodem.
Las een bijdrage over zakje met rvs knikkers en dacht moet ik even posten.
Werkt uitstekend, en het brouwsel is ook schoner na koken.
hop.JPG 

Kokkebil

Ik gebruik al heel lang die fruit/groentezakjes van AH.
Mooie ronde kei erin samen met de hop.
Vastknopen aan het handvat van de ketel en dan zakt ie mooi in het wort!
Werkt perfect en goedkoop!

Eriks

Citaat van: Kokkebil op 04-07-2022  16:19 uIk gebruik al heel lang die fruit/groentezakjes van AH.
Mooie ronde kei erin samen met de hop.
Vastknopen aan het handvat van de ketel en dan zakt ie mooi in het wort!
Werkt perfect en goedkoop!
Pas op met weekmakers, hiervoor is het niet bedoeld. Zakje is bedoeld voor kamertemperatuur, niet voor bij 100 graden waarbij de meeste plastics smelten
Bier is niet per se gezond, maar dit al helemaal niet.

Theo Mol

Is er een deskundige in de zaal?
Voor zover ik kan opzoeken zit er geen weekmaker in nylon (polyamide) en smelt dit materiaal bij temperaturen die veel hoger zijn dan de kooktemperatuur van water.

Kokkebil

Citaat van: Eriks op 04-07-2022  22:40 uPas op met weekmakers, hiervoor is het niet bedoeld. Zakje is bedoeld voor kamertemperatuur, niet voor bij 100 graden waarbij de meeste plastics smelten
Bier is niet per se gezond, maar dit al helemaal niet.

Niks aan de hand, hoor!
Zakjes al tig keer gebruikt en zijn nog in prima staat.
Is geen plastic maar een nylon variant volgens mij.

Triplezzz

Citaat van: pivo op 04-07-2022  14:28 uDit keer heb ik de ali filter geprobeerd ,voor 30 % gevuld met hop.
na koken was de hop helemaal uitgezet tot 100%.
voor het koken gewoon in het wort gegooid , zakt meteen naar de bodem.
Las een bijdrage over zakje met rvs knikkers en dacht moet ik even posten.
Werkt uitstekend, en het brouwsel is ook schoner na koken.
hop.JPG 

Ik gebruik ze ook en hang ze met een touwtje aan de rand tijdens het koken.
Ik heb er meerdere voor de verschillende toevoegingen.
Werkt inderdaad perfect.

Eriks

Citaat van: Kokkebil op 05-07-2022  14:35 uNiks aan de hand, hoor!
Zakjes al tig keer gebruikt en zijn nog in prima staat.
Is geen plastic maar een nylon variant volgens mij.
Zegt helemaal niks dat ze nog in prima ogende staat zijn
Ik wil je enkel waarschuwen dat dit hier niet voor bedoeld is/voor ontworpen is en het schadelijk kan zijn voor je gezondheid. Eigen keus wat je ermee doet smile

Jaap W

Die zakjes gebruik ik ook al zolang ze er zijn. Werkt perfect. Ik hang ze op aan een houten roerspaan die ik over mijn kookketel heb liggen. Door een goed "rollende" kook, bewegen ze zich heel mooi door het wort en aan het einde van de kook zijn ze heel makkelijk te verwijderen en heb je een schone wort :proost:  :brouwen:  :beersmiley: 

pivo

Theo Mol

Citaat van: pivo op 06-07-2022  13:03 uNa 5 minuten op Google is het toch niet zo goed om nylon zakjes in kokend water te gebruiken.
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/02652039309374177
https://www.researchgate.net/publication/344026555_Effect_of_hot_water_on_the_mechanical_performance_of_unidirectional_carbon_fiber_reinforced_nylon_6_composites

Daarom wil ik het graag horen of lezen van iemand die het materiaal kent dat we gebruiken.

De eerste koppeling heeft betrekking op nylon folie, dit wordt gebruikt in verpakkingsmateriaal als zakken en dergelijke, onder andere voor voedingsmiddelen; de tweede heeft betrekking op koolstofvezelversterkte kunststof, dit wordt gebruikt in allerlei voorwerpen die structureel licht en stijf moeten zijn, een genoemd voorbeeld is een vleugel van een helikopter.

Mogelijk heeft al dit materiaal overeenkomsten met het spul dat wij gebruiken als hopzakjes maar als geïnteresseerde leek haal ik dat er niet uit.

Voor de goede orde: ik waardeer het als iemand met mij meegooglet maar ik kwam ook terecht in de omstandigheid dat ik iets in de diepte wil weten en dat het opgezochte resultaat heel breed is. Dan weet je heel veel en tegelijk bijna niets.

Kokkebil

Ach, ik zeg maar zo!

De mens lijdt het meest van het lijden, dat hij vreest!

Fractus

Als je wilt weten hoe het met die zakjes zit, moet je denk ik de AH bellen. Het is niet te zeggen welk type nylon ze hebben gebruikt, en welke toevoegingen erin zitten, tenzij je het naar een lab wilt sturen.

Broewerke

Citaat van: Fractus op 07-07-2022  21:36 uAls je wilt weten hoe het met die zakjes zit, moet je denk ik de AH bellen. Het is niet te zeggen welk type nylon ze hebben gebruikt, en welke toevoegingen erin zitten, tenzij je het naar een lab wilt sturen.
Het is mogelijk dat ze bestand zijn tegen koken maar ze zijn er niet voor ontworpen en ik zou ze zeker niet gebruiken temeer je niet zeker weet of het wel echt veilig is. In mijn optiek verkeerde zuinigheid maar hij of zij die er zich prettig bij voelt zeker blijven doen

pivo

@Theo Mol
Sorry iets teveel openstaan aan links op google.
Wil alleen maar aangeven dat er wel heel veel research is gedaan met nylon en dat dus bijna elk soort kunststof wel iets afgeeft /oplost in water.
Of dat de structuur veranderd.
Of het schadelijk is voor de gezondheid geen idee ,maar als ik het zo lees beter niet gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.