Vraagje over toevoegen suiker

Gestart door karel62, 03-07-2022 10:39 u

Vorige topic - Volgende topic

karel62

Hallo
Ik ben bezig met voor mij een nieuw recept.
Volgens het recept moet ik 1kg kristalsuiker toevoegen op het eind van de hoofdgisting
Nu is mijn vraag hoe moet ik de suiker toevoegen en hoe bepaal ik wanneer het eind van de hoofdgisting er is
Moet ik de suiker eerst oplossen in kokend water of kan de suiker er zo in.
BVD Karel

brouwerwaldonk

Het hoeft niet op het einde van de gisting te zijn, op dat 5 of 6 is ook goed. Als ik suiker wil toevoegen dan hevel ik in stappen 2L wort uit het gistvat in een aparte pan en los ik daarin telkens een deel van de suiker op.
Los je de suiker op in heet water dan klopt het recept niet meer.
De suiker er droog aan toevoegen zou ik zeker niet doen, want dan bestaat de kans dat je gistvat overstroomt  door de koolzuur explosie.

Snelbier

Zie ook reacie van Brouwerwaldonk..
- Einde hoofdgisting is het moment dat vergisting minder snel gaat. Waterslot bubbelt dan minder fel. Gist is dan NIET klaar; de nagisting (andere helft van suikers vergisten) kan veel langer duren dan hoofdgisting.
Zoals Brouwerwaldonk aangeeft komt het niet op een dag.. Zelfs na een wéék zal gist die suiker nog verteren. Met correcte timing kán je bier iets verder doorgisten, maar of je het proeft?  :brouwen:
- Je HOEFT suiker niet op te lossen in water, maar als je pure suiker in jongbier gooit (waar al CO2 in zit) kan de boel heftig opschuimen. Vergelijk een schep suiker in een glas Cola..
Alternatief is oplossen in een beetje afgetapt jongbier. Je verdunt je bier dan niet.
 Besmetting mag geen punt zijn, je moet gewoon schoon werken :weetbeter:
Ik calculeer zelf voor bieren met 'late suiker' wat extra water in, recept blijft dan intact zónder jongbier te hoeven aftappen.  Eén deel suiker op 1 water werkt goed. Met minder water wordt de stroop zo dik dat het draden trekt.
- Noot: Late suiker in een CCT kan lastiger zijn.  De zware suiker (ook oplossing) kan in de conus zakken waardoor die deels niet vergist.  In dat geval zal je dus even moeten roeren tijdens dosering.
In een gistvat (of emmer) met vlakke bodem heb je geen probleem, de gist vindt de suiker snel.
Proost, Snelbier

karel62

Bedankt weer voor jullie raad

brouwerwaldonk

De gist kan alijd de toevoeging van suiker nog vergisten omdat dat een zeer gemakkelijke substantie is voor gist om nog aan te pakken. Vooral geduld hebben en niet te snel denken het is gedaan wat meestal niet direct te zien is. Geef de gist de tijd het komt wel goed.

middelaersch

Ik zou die suiker gewoon tijdens het koken toevoegen.

brouwerwaldonk

Citaat van: middelaersch op 03-07-2022  22:22 uIk zou die suiker gewoon tijdens het koken toevoegen.
De suiker toevoegen in het gistvat heeft het voordeel dat de gist eerst de moeilijke suikers uit wort vergist en pas daarna de heel gemakkelijke uit suiker.
Zitten die gemakkelijke er van het begin bij dan worden die als eerste vergist en bestaat de kans dat je door de moeilijke suikers met een slepende gisting te maken krijgt.

karel62

Juist brouwer waldonk zo hoop ik ook om net mijn SG iets lager te krijgen
Dank voor jullie reacties

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-07-2022  07:08 uDe suiker toevoegen in het gistvat heeft het voordeel dat de gist eerst de moeilijke suikers uit wort vergist en pas daarna de heel gemakkelijke uit suiker.
Zitten die gemakkelijke er van het begin bij dan worden die als eerste vergist en bestaat de kans dat je door de moeilijke suikers met een slepende gisting te maken krijgt.

Dat zegt 'iedereen', maar ik heb daar nog nooit last van gehad. Dus ik denk dat dat wel mee valt.

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 04-07-2022  07:08 uDe suiker toevoegen in het gistvat heeft het voordeel dat de gist eerst de moeilijke suikers uit wort vergist en pas daarna de heel gemakkelijke uit suiker.
Gist gaat na een paar uur als een dolle tekeer waarin alles wat in het gist vat zit rond gaat, het is binnen no time gemixt. Dus complexe en simpele suikers zitten dat al door elkaar

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 05-07-2022  21:49 uDat zegt 'iedereen', maar ik heb daar nog nooit last van gehad. Dus ik denk dat dat wel mee valt.
Maar hoe bepaal je dan dat het wel meevalt? Ik kan me voorstellen als je meer gist gebruikt het allemaal wat minder kritisch komt.

hansHalberstadt

Citaat van: Eriks op 05-07-2022  22:51 uGist gaat na een paar uur als een dolle tekeer waarin alles wat in het gist vat zit rond gaat, het is binnen no time gemixt. Dus complexe en simpele suikers zitten dat al door elkaar
Het gaat er niet om of ze door elkaar heen zitten (dat zal zeker het geval zijn), maar of de gist ze kan verteren.

Eriks

Citaat van: hansHalberstadt op 05-07-2022  23:26 uHet gaat er niet om of ze door elkaar heen zitten (dat zal zeker het geval zijn), maar of de gist ze kan verteren.
Begrijp ik, maar de eerste gedachte die gedeeld werd is dat suiker onderop komt en dat daardoor het gist eerst met de complexere suikers uit het wort aan de gang moet. Wat ik zeg is dat het binnen de eerste paar uur bij het op starten van de gist alles al door elkaar zit. Daarmee heeft het gist de keus tussen simpel en complex, en gaat die gedachtegang niet op mijn inziens.

brouwerwaldonk

Citaat van: Eriks op 05-07-2022  22:51 uGist gaat na een paar uur als een dolle tekeer waarin alles wat in het gist vat zit rond gaat, het is binnen no time gemixt. Dus complexe en simpele suikers zitten dat al door elkaar
Dat de gist na een paar uur als een dolle tekeer gaat komt omdat tijdens het maischen ook iets van 15% heel gemakkelijke suikers gevormd worden uit het zetmeel.
ongeveer 3% fructose
ongeveer 7% glucose
ongeveer 5% sacharose
Dat zijn hapklare suikers voor gist en die komen als allereerste aan de beurt.

hansHalberstadt

Citaat van: Eriks op 06-07-2022  07:25 ueerste gedachte die gedeeld werd is dat suiker onderop komt en dat daardoor het gist eerst met de complexere suikers uit het wort aan de gang moet.
Die gedachte klopt volgens mij ook niet. Al tijdens het koken en koelen wordt alles immers al volledig gemengd. De gist pakt altijd eerst de simpele suikers (die dan toevallig rondom de gistcel aanwezig zijn).

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 05-07-2022  23:24 uMaar hoe bepaal je dan dat het wel meevalt? Ik kan me voorstellen als je meer gist gebruikt het allemaal wat minder kritisch komt.

Ik weet welke vergistingsgraad ik theoretisch ongeveer kan verwachten, en welke vergistingsgraad ik in de praktijk haal. Natuurlijk moet je voldoende gist gebruiken.

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 06-07-2022  17:19 uIk weet welke vergistingsgraad ik theoretisch ongeveer kan verwachten
Gecorrigeerd voor suiker dan (100% vergistbaar) neem ik aan? versus moutsuikers ca 65% ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.