Schoonmaken of gewoon door brouwen

Gestart door pivo, 29-06-2022 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Helaas het bier is weer bijna op.
Na succes wil ik het zelfde bier brouwen ,laat ik de laatste paar liter bier in de gist/ketel en vul ik gewoon met verse wort/gist?
Of beter leeg laten lopen schoon maken/spoelen en opnieuw beginnen?

Gerb

In principe kan je verse wort op de gistkoek hevelen. Echter de gist is vermengd met eiwitten, de gist heeft weinig reserves en door de sterk toegenomen hoeveelheid gist, zal een volgende vergisting te snel verlopen en teveel warmte ontwikkelen. En als je het doet, moet je niet te lang wachten. Uit jouw verhaal lijkt het alsof het bottelen van de eerste brouw al een tijdje geleden was.

Het beste is om een deel van de gist te bewaren en de ketel schoon te maken. De gist activeer je vantevoren weer. Hiermee voorkom je risico's.

pivo

Even ter verduidelijking  , ik kook het wort in 1 ketel ,en pomp over naar de 2e of 3e  100 liter ketel.
voeg gist toe en na vergisting tap ik alle gist af ,via de tapkraan in de bodem.
hierin laat ik het gewoon lagerenop 2-3 C . 
in het midden zit een tapkraan voor het tappen.
Het bier is dus perfect zonder gistlaag op de bodem .
Maak ik hem helemaal leeg of pomp ik de nieuwe wort gewoon bij het oude goede bier.
Misschien minder risico op vervuiling bij spoelen ?
Misschien helpt het oude bier de nieuwe vergisting ?

Gerb

Ik kan me geen reden bedenken waarom je gereed bier bij het wort zou laten. Het zal geen beter bier opleveren of helpen met de vergisting.

Voor wat betreft het reinigen van apparatuur: natuurlijk kun je bij een semi-gesloten systeem in theorie doordraaien, maar het risico op vervuiling van kleppen, hoekjes en kruisbesmetting zal alsmaar groter worden.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 29-06-2022  08:52 uHelaas het bier is weer bijna op.
Na succes wil ik het zelfde bier brouwen ,laat ik de laatste paar liter bier in de gist/ketel en vul ik gewoon met verse wort/gist?
Iedereen heeft wel een mening maar het zelf nooit geprobeerd. Ik vermoed dat het prima zal lukken  want ik zie geen grote belemmeringen. en als je het probeert dan ben je de eerste met ervaring. Dus gewoon doen zou ik zeggen. 

ExPeteriment

Citaat van: pivo op 29-06-2022  08:52 uHelaas het bier is weer bijna op.
Als het bier een succes was, zou ik het opdrinken en volgens zelfde recept/ methode opnieuw brouwen, anders wegspoelen. Hoe dan ook is het op, kun je het vat mooi schoonmaken. Ook bij lekker bier hou je bezinksel over waar jij minder aan gehecht bent dan het vat, geeft hooguit onvoorspelbare resultaten.

hansHalberstadt

Citaat van: ExPeteriment op 29-06-2022  21:26 uOok bij lekker bier hou je bezinksel over waar jij minder aan gehecht bent dan het vat, geeft hooguit onvoorspelbare resultaten.
Zeker waar als je op save wilt spelen. maar er zijn ook genoeg brouwers die gewoon het verse wort over de slurry van een eerder brouwsel pompen. En het kan zeker geen kwaad om dat gewoon een keer uit te proberen. evt als je het niet vertrouwt en keer in het klein uitproberen met bv een 1.5 liter frisdrank fles, 1 liter van je brouwsel laten vergisten en als dat klaar is bottelen en van het volgende brouwsel 1 liter er weer bij.

pivo

Dank voor alle reacties ,ik ga het gewoon uitproberen.

pivo

Kleine update , bier vergist snel zoals gewoonlijk.
Het enige verschil wat ik zie is de schuim structuur op het bier bij het gisten.
Bijna scheerschuim zo fijn.
Verbazingwekkend ieder brouwsel zie ik weer wat anders

Broewerke

Vat schoonmaken is ten zeerste aan te bevelen. Er zit altijd een rand van het vorige brouwsel. Gist hergebruiken is best mogelijk. Je neemt een deel en daar doe je wort bij. Gaat na enkele uren al als n speer.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 04-07-2022  15:43 uEr zit altijd een rand van het vorige brouwsel.
Dat is hophars in principe geen probleem zolang je er niet aanzit. Als je het gaat schoonmaken moet je daarna het hele vat desinfecteren. Dus gewoon laten zitten en 2e brouwsel er bovenop of alles schoonmaken en desinfecteren. (Maar dat was hier niet de bedoeling begreep ik).

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 04-07-2022  16:50 uDat is hophars in principe geen probleem zolang je er niet aanzit. Als je het gaat schoonmaken moet je daarna het hele vat desinfecteren. Dus gewoon laten zitten en 2e brouwsel er bovenop of alles schoonmaken en desinfecteren. (Maar dat was hier niet de bedoeling begreep ik).

Inderdaad de eerste ketel waarin het wort gekookt wordt, is schoon en wordt na gebruik schoongemaakt.
De 2e ketel waaring de vergisting en lagering plaats vindt heb ik dus niet schoon gemaakt.
Gewoon nieuwe wort op het oude bier ,en 4 nieuwe zakjes nottingham gist erop.
Vandaag 2 bar , gist als een stoom trein.
Voor de 2e batch in 5 dagen ,doe ik hetzelfde maar gebruik alle bezonken gist van het eerste bouwsel.
Grote emmer eronder ,en door naar de 2e ,net zoals de brouwerijen het hier doen.
Na de info groot volume= minder schoonmaken :)

BrouwMout.nl

Voor mijn 2 zwaarste bieren (RIS en Quad, 10 & 12%) gebruik ik deze methode.
Ik brouw eerst een blond bier van 6% dat ik bottel op de brouwdag van het zware bier.
Als het wort klaar is gaat het in het net vrijgekomen gistvat met de slurry er nog in.
Vergist in een ruk door naar 12%

Koenders

Citaat van: BrouwMout.nl op 05-07-2022  11:02 uVoor mijn 2 zwaarste bieren (RIS en Quad, 10 & 12%) gebruik ik deze methode.
Ik brouw eerst een blond bier van 6% dat ik bottel op de brouwdag van het zware bier.
Als het wort klaar is gaat het in het net vrijgekomen gistvat met de slurry er nog in.
Vergist in een ruk door naar 12%

Met welke gist heb je dat gedaan?

BrouwMout.nl

Citaat van: Koenders op 05-07-2022  16:24 uMet welke gist heb je dat gedaan?
BE-256 en US-05

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.