Ruime tijd na whirlpool

Gestart door Bvk1983, 27-06-2022 17:04 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Mijn volgende brouwsel gaat planning-technisch wat problemen opleveren. Waarschijnlijk krijg ik het niet voor elkaar na het afkoelen direct over te gieten in het gistvat, maar zal daar enkele uren tussen gaan zitten.

Als ik een whirlpool maak en deze met afgesloten deksel op de pan een uur of 3 laat staan, heb ik dan een erg verhoogd risico op infecties?

Snelbier

ERG verhoogd risico? Nee.  Wél meer risico met langere tijd.
Veel droge gisten hebben 8 uur of langer nodig om op gang te komen. Soms een DAG, voordat je uit de 'risico-zone' bent.
Daar kan best een paar uur bij. Liever niet, maar komt meestal goed.
Proost, Snelbier.

Toevoeging: Als je echt bang bent om het wort langer te laten staan kan je er al gist opgooien, of een deel daarvan.
Het principe van 'geilvat', een soort buffer/bezinkvat tussen kook-ketel en gistvat.
Nadeel kan zijn dat de gist snel start, en dat je wort naar gistvat troebel blijft omdat alle 'vuil' opwervelt.
Brouwen blijft 1 groot compromis, keuzes te over.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 27-06-2022  17:04 uAls ik een whirlpool maak en deze met afgesloten deksel op de pan een uur of 3 laat staan, heb ik dan een erg verhoogd risico op infecties?

Waarom wil je een whirlpool uitvoeren na het koelen? Je kunt ook ervoor zorgen dat de meeste trub in de kookketel achterblijft en meteen het wort enten met gist.

Bvk1983

Jullie bedoelen het gist al enten in de kookketel na afkoelen?

Punt is dat ik morgen de tijd heb om te brouwen maar morgenavond een nieuw gistvat ga ophalen. Die zou ik het liefst meteen gaan gebruiken.

Broewerke

Citaat van: Bvk1983 op 27-06-2022  21:14 uJullie bedoelen het gist al enten in de kookketel na afkoelen?

Punt is dat ik morgen de tijd heb om te brouwen maar morgenavond een nieuw gistvat ga ophalen. Die zou ik het liefst meteen gaan gebruiken.
In het verleden inderdaad na koelen laten bezinken en al gedeeltelijk gist toegevoegd. Nu laat ik inderdaad 2 uurtjes bezinken doch afgedekt zonder gist. Er gebeurd echt niks met het wort op die 2 uurtjes. Ik brouw niet zomerdag

Hopfenfox

Same here, na koelen maak ik een flinke vortex met een ontsmette RVS spaan. Die laat alles mooi bezinken en het kleine uur gebruik ik om de andere materialen vast schoon te maken en op te ruimen. Kan geen kwaad, ik stop altijd een gerold stuk keukenpapier in het gat in het deksel zodat er niks bij kan komen. Nog nooit problemen mee gehad.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 28-06-2022  10:05 uNog nooit problemen mee gehad.

Toch is het beter om zo snel als mogelijk is na het afkoelen het wort te enten om zo het risico op infecties kleiner te maken. Iet met een kruik en te water gaan...  :D

Hopfenfox

Dat loste jij toen op door een deel van de gist in de ketel al te enten en de rest in het gistvat. Dat was een goeie tip en doe ik sindsdien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.