Voorstellen: Ralf

Gestart door Goldin, 24-06-2022 17:00 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Hallo,

Na een aantal topics te hebben geopend en veel informatie ingewonnen te hebben is het maar eens tijd om mijzelf voor te stellen.

Ik ben Ralf, 31 jaar en woonachtig in Hardenberg.

In het verleden heb ik als cadeau eens een brouwblik ontvangen. Dit was het mengen van verschillende zakjes met warm water om dit in een blik te gieten en te laten vergisten. Het "bier" wat hier uit kwam was verre van een succes en kreeg een enkeltje gootsteen.

Een paar jaar later wederom een brouwpakket gekregen, dit keer van het befaamde Brewmonkey. Genoeg voor 5 liter blond bier. Dit heb ik tzt met mijn vader gebrouwen en had zich ontwikkeld tot een echt lekker biertje.

Hier is het "fout" gegaan en is mijn interesse voor het brouwen enorm toegenomen en ben ik bang dat ik het virus ook te pakken heb gekregen.

Na succesvol nog een paar 5 liter pakketten te hebben gebrouwen was ik het zat. Een brouwdag is zeker leuk, maar wel veel werk voor 13 flesjes bier. Na enige twijfel besloten om een Brewmonk 30 en een walsenmolen te kopen. Als gistvat gebruik ik zo'n plastic 30 liter emmer met kraantje. Om het geheel te testen hierbij ook een 20 liter tripel pakket aangeschaft.

Dit was het betere werk. Met bijna 2,5 krat zelf gebrouwen "speciaal bier" in 1 sessie ben ik zeer tevreden. Het grootste deel is uitgedeeld en de rest is met smaak zelf opgedronken.

Nu is het tijd om mij meer te verdiepen. In korte tijd heb ik: "Bier brouwen voor dummies" en "Thuis bier brouwen" uitgelezen. Ook heb ik veel informatie op het forum gewonnen en een start gemaakt aan: "Verander water in bier".

Na het eerste brouwsel uit de Brewmonk vond ik het een goed moment om een gistkast te maken. Dus op marktplaats voor een goede prijs een grote koelkast gekocht waarin ik een warmtelint heb geplakt en aanstuur met een Inkbird Wifi.

Onderhand dus al vrij veel materiaal aangeschaft voor een nieuwe hobby, maar nu heb ik gevoelsmatig de basis goed voor elkaar en kan ik het vak beter leren. (Uiteraard heb ik nog een CCT, magneetroerder, refractometer en spullen voor aanpassen van het waterprofiel op mijn verlanglijstje staan ;) )

Met behulp van het forum is een Weizen recept ontwikkeld en vind deze onderhand al weer gretig aftrek en krimpt de voorraad sneller dan verwacht.

Zojuist een grotere voorraad brouwbenodigdheden besteld zodat ik binnenkort een IPA, Quadrupel en een Tripel kan gaan maken.

Hopelijk gaat het mij ooit lukken om een verschillend arsenaal aan zelfgebrouwen bier te hebben staan want geduld is blijkbaar niet mijn sterkste kant. :proost:

Jurrian

Welkom Ralf. Het is zeker een leuke en lekkere hobby!

Jurrian

LAM

Welkom Ralf! Je hebt al flink materialen ingekocht, dat zal zeker van pas gaan komen. Brouw ze! :brouwen:

Johan123

Heel herkenbaar verhaal, brouw ze :beersmiley:

Jaap W

Ralf, van harte welkom op dit nuttige forum. Je bent al goed bezig met aanschaf van brouwbenodigdheden. Ik kan je verzekeren dat je het "brouwvirus" niet zo makkelijk weer kwijt raakt en dat er ook geen pilletjes tegen zijn.  :weetniet:  Succes met je nieuwe hobby en veel brouw plezier.  :beersmiley:  :brouwen:  :proost:

Goldin

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.