Geïnfecteerd bier?

Gestart door Lars23, 19-06-2022 14:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Lars23

thumbnail_Image.jpgHoi,

Ongeveer 9 dagen geleden heb ik een IPA gebrouwd c.a. 18 liter. Alles is goed verlopen, mijn begin en eind-SG kwamen precies overeen met het recept.

Op de vijfde dag na het starten van de hoofdgisting, heb ik gedryhopt. Nu wil ik graag gaan bottelen, maar er zit een soort vliesje op het bier. Is hier sprake van een infectie? (zie foto) Zo ja, wat zou dit voor infectie kunnen zijn? 

Snelbier

Lastig te zien op zo'n foto. De beige bubbels lijkt me iets van gist-rest.
Het olie-achtige vliesje kan van allles zijn, mogelijk begin van KAAM.
Als je een infectie hebt (hoeft niet te zijn) is Kaam de grootste kanshebber.
Zoek op kaam, en vind https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?action=search2#gsc.tab=0
Bottelen van onderuit, dus het vlies achterlaten.
Bier met kaam schijnt best drinkbaar te zijn.  Weggooien kan altijd nog.
Succes, Snelbier.

SanderH

Kaam ziet er toch echt anders uit. Dit zijn duidelijk de resten van de hoofdvergisting in eiwitten, gist en de diverse stoffen uit de hop. Tijdens de hoofdvergisting is het geheel bedekt met een laag van dit, soms kleeft het erg aan de rand van je gisttank, soms totaal niet.

joenedu

Volgens mij kan hop ook zo'n olie-achtig laagje achterlaten...

Broewerke

Geen zorgen, lijkt me echt geen kaam. Kaam zijn witte schimmelachtige blaasjes. Gewoon afhevelen en niet te zuinig willen zijn en de trub in je vat laten. Lijkt me ook stug dat je na 9 dagen kaam krijgt. Kaam houdt van zuurstof.

Koenders

Citaat van: Broewerke op 20-06-2022  17:51 uGeen zorgen, lijkt me echt geen kaam. Kaam zijn witte schimmelachtige blaasjes. Gewoon afhevelen en niet te zuinig willen zijn en de trub in je vat laten. Lijkt me ook stug dat je na 9 dagen kaam krijgt. Kaam houdt van zuurstof.

Kaam ontstaat meestal nadat de gisting al voorbij is. Ik heb hem afgelopen jaar twee keer gehad, vooral omdat ik te lang heb gewacht met bottelen. In combinatie met niet schoon genoeg te hebben gewerkt uiteraard. Zodra je bier vergist is, gewoon bottelen.
Overigens heb ik het bier gewoon op fles gezet en was het best goed te drinken. Een licht zuurtje, maar niet een totaal verpest bier. Zoals al eerder gezegd, weggooien kan altijd nog.

Broewerke

Kaam houd van zuurstof. Daarom na overhevelen, mocht je dat doen, zorgen dat je vat nagenoeg vol is.
Het best gebruik je dan een grote fles die wijnmakers gebruiken. Deze kun je bijna geheel vullen met amper ruimte onder de dop.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 20-06-2022  20:33 uKaam houd van zuurstof. Daarom na overhevelen, mocht je dat doen, zorgen dat je vat nagenoeg vol is.
Het best gebruik je dan een grote fles die wijnmakers gebruiken. Deze kun je bijna geheel vullen met amper ruimte onder de dop.

Kaam (=candida) kan is ook ontwikkelen in anaerobe omstandigheden. Wel is zo dat de aanwezigheid van zuurstof er voor zorgt dat de ontwikkeling veel sneller gaat...

Overigens denk ik niet dat het bier geïnfecteerd is, maar om dat vast te stellen is een foto niet de beste manier. Proef eens van het bier, de smaak van een bier is een veel betere indicatie.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.