Gedroogde sinaasappelschil - bitter

Gestart door HS65, 14-06-2022 09:26 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Ik heb een vraag over het effect van gedroogde sinaasappelschil - bitter.
B
Ik heb een APA gebrouwen (15l) met een IBU van 42. 10 minuten voor einde koken heb ik 10 g Orange Peel bitter toegevoegd. Resultaat is een heerlijk biertje, maar het lijkt mij meer op een IPA. De orange peel zal zeker invloed hebben op de bitterheid, maar de Brewfather software rekent dit niet door in de uiteindelijk IBU.

Klopt deze redenering? Is er een manier om dit wel mee te kunnen nemen in de IBU berekening?

Gerb

De bitterheid van de sinaasappel is niet in IBU uit te drukken, omdat hier een berekening van alfazuren en tijd in zit. De hoeveelheid die je hebt gebruikt is binnen de normale grenzen en zal normaalgesproken niet veel aan bitterheid opleveren.

De reden dat jouw APA redelijk bitter overkomt kan liggen aan: 1) IBU is maar een berekening en kan afwijken 2) Bepaalde hopsoorten smaken meer bitter dan anderen 3) de beleving van bitterheid wordt bepaald door oa. zoetheid, body van het bier. Minder zoet bier geeft een bitterdere indruk.

El Pastor Belga Cusco(MaJa)

Vregeet ook de samenstelling van het water niet bij meer sulfaten komt het al iets bitterder over

HS65

Citaat van: MaJa op 15-06-2022  02:20 uVergeet ook de samenstelling van het water niet bij meer sulfaten komt het al iets bitterder over

Geen last van bij noord Veluws water.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.