Barrel age op eiken

Gestart door Royk, 13-06-2022 07:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Royk

Hoi allemaal,

Ik ben onlangs begonnen met wat bier te brouwen en heb besloten om een gebrouwen quadrupel te laten rijpen op een eiken vat.

Buiten het feit dat er veel risico's aan zitten en er mogelijk al behoorlijk wat beginnersfoutjes zijn gemaakt, smaakte het "jonge" bier al erg goed!

Nu kwamen we bij het overhevelen er achter dat het vat niet helemaal vol zit! Ik ben op de hoogte van het oxidatie risico met teveel lucht, maar kan iemand mij vertellen of dit toch nog kans van slagen heeft? Of dat ik nu gegarandeerd van 25 liter quadrupel azijn aan het maken ben. Het zit er nu 2 dagen op, dus zou ik het dan eventueel kunnen redden door nu toch te bottelen? 

Mvg,

Roy

Timdehart

Je moet sowieso als je gaat barral agen extra bier brouwen.
Het water in het vat verdampt namelijk door het hout heen en je zal eens in de zoveel tijd het vat bij moeten vullen zodat deze tot de rand gevuld is. Voor de korte termijn is het natuurlijk niet helemaal erg dat er wat lucht bovenop zit.

Heb je iets met het houten vat gedaan om het vat te desinfecteren voor je het bier er op hebt gegooid?
Als je dat wel hebt gedaan zou je het risico kunnen nemen. Dan moet je wel als de sodemieter meer bier gaan maken en zodra het enigszins klaar is het er bovenop gooien.

Als je het niet aan durft kun je het ook gewoon gaan bottelen en dan doe je de volgende keer het de "juiste" manier.

Royk

Bedankt voor je reactie!,

Het vat is droog weg gezet en heb ik 2x gespoeld met oxi pro en nagespoeld.

Het idee was ook om meer te brouwen maar dit is dus even mis gecalculeerd. 

Bedankt voor de reactie, ik heb wat handvatten om wat de gaan ondernemen.

Gielus

Beetje late reactie,

Ik ga er even van uit dat je schoon hebt gewerkt tijdens het vullen van het vat. Zolang je het vat dichthoud met een silocone stop of een waterslot heeft het feit dat je een zogenaamde underfill hebt weinig te maken met het krijgen van infecties. Wel met oxidatie zoals je zelf al zegt. Als je niets doet zul je geen azijn maken wel zullen er eerder oxidatie smaken optreden. Denk hierbij aan gedroogd fruit, rozijnen en umami (soyasaus)

Ik zou persoonlijk het vat bijvullen. Dit kan met hetzelfde bier maar kan ook prima met een andere batch of zelfs met een ander soort bier. Een beetje barleywine bij een stout kan bijv. prima.

Brouwerijen vullen regelmatig hun vaten bij mocht een gedeelte van de inhoud verdampen. Het allerbelangrijkste is dat je zo schoon mogelijk werkt en dat alles gedesinfecteerd is.

guest16554

Ik weet niet of ze dat bij bier ook doen, maar bij sterke dranken (wiskey en zo) wordt het vat van binnen even wat gebrand. Dit komt de smaak een houdbaarheid ten goede (houtskool = bacteriendodend).

Jacques

Citaat van: tuk op 01-07-2022  11:46 uIk weet niet of ze dat bij bier ook doen, maar bij sterke dranken (wiskey en zo) wordt het vat van binnen even wat gebrand. Dit komt de smaak een houdbaarheid ten goede (houtskool = bacteriendodend).

Bij bier worden veel oude wijn- en whiskeyvaten gebruikt...

guest16554

:duimop: ... de toegevoegde waarde van eik. T... ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.