Witbier sinasappelschil, citroenschil?

Gestart door hansHalberstadt, 12-06-2022 17:15 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Aankomende week ga ik een witbier brouwen. wil dat gaan doen met dungeschilde sinasappelschil of evt citroenschil of evt beide. met citroenschil (ca 0.5 gram schil per liter bier voor jiwitkloon) heb ik goede ervaringen door die met kokend water te doen in een afgesloten pot laten extraheren en die dan bij het bottelen te gebruiken.

Voor witbier ben ik nog op zoek naar de beste ervaringen mbt schil (ongedroogd dus) van sinasappelen.
hoeveel g/l, wanneer toevoegen, sommigen menen dat gewone sinaasappel een iets bittere/wrange smaak geeft. Ervaringen? 

Broewerke

Het toevoegen van limoenschil einde kook is bij een succes.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 13-06-2022  08:11 uHet toevoegen van limoenschil einde kook is bij een succes.
Hoeveel gebruik je daarvan en in welke vorm? dungeschild, geraspt?
Kun je iets zeggen over de smaak/geur?

Gisteren heb ik een proefje gedaan met een grapefruitschil laten trekken door overgieten met kokend water in een glazen potje met deksel en laten trekken tot het is afgekoeld en toen geproefd.
Daarbij had ik de helft van de schil geraspt tot net niet aan het witte en de andere helft dun geschild met zo min mogelijk wit (dat is heel bitter bij de grapefruit)

Na afkoelen en proeven was er toch wel een significant verschil.
-De dungeschilde schil geurde echt naar grapefruit en smaak was lekker citrus
-De geraspte versie smaakte wat wrang/zurig en een beetje onaangenaam.
De verklaring die ik heb is dat het sap in de schil smaakstoffen bevat die niet zo goed smaken. Die komen allemaal vrij als je het raspt, maar met de dunschiller komt er vooral etherische olie door de schil naar buiten en blijven denk ik de waterige smaakstoffen meer in de schil zitten.

Ik weet niet of dat iemand anders ook is opgevallen?
Ik ga dus in ieder geval voor dunschillen en niet raspen.

Broewerke

Witbier
Rasp van biologische  1 limoen en 1 citroen op 15 liter einde kook. Subtiel geur en smaak. Lekker fris

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 13-06-2022  14:54 uWitbier
Rasp van biologische  1 limoen en 1 citroen op 15 liter einde kook. Subtiel geur en smaak. Lekker fris
Misschien is het rasp effect bij een citroen en limoen anders dan bij een grapefruit zou dan mijn conclusie moeten zijn op basis van wat jij waarneemt en wat ik waarneem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.