Melkbus als gistvat

Gestart door BertMuziek, 12-06-2022 12:11 u

Vorige topic - Volgende topic

BertMuziek

Kan je een aluminium melkbus als gistvat gebruiken?

PP

Aluminium wordt niet aangetast tussen pH 4 en 9.
M.n. het gebied rond pH 4 is kritisch omdat bieren tijdens het vergisten daar onder kunnen duiken (bijv. bij zuurdere bieren, vruchtbieren).
Er ontstaat punt corrosie; kun je met het blote oog zien als je de melkbus inspecteert. Op die plekken is het Al letterlijk opgelost in de vloeistof.
Daarnaast: een Al- oppervlakte kun je niet met een schuursponsje schoonboenen om hop/ eiwit/ gist resten te verwijderen. De passieve laag wordt aangetast; moet eerst weer herstellen.
Uiteindelijk lost er altijd Al in je bier op. Hier wordt door meerdere gezondheidsbronnen voor gewaarschuwd.
Tip: gebruik de melkbus voor opslag.

Groet, Paul

hansHalberstadt

ik zou het ook niet doen. Hoewel de wetenschap verdeeld is over opgeloste aluminium zou ik persoonlijk het risico niet nemen. 

Broewerke

Citaat van: BertMuziek op 12-06-2022  12:11 uKan je een aluminium melkbus als gistvat gebruiken?
nee, niet verstandig.
Wel een RVS melkemmer. Tot 18 liter prima

Zambezi Special

Ik gebruik een 10 ltr rvs melkbus en dat gaat inderdaad prima.

BertMuziek

Bdankt (jij vooral Paul) voor jullie adviezen.
Ik gebruik m voor (mout) opslag!
Bert

hansHalberstadt

Citaat van: BertMuziek op 13-06-2022  11:18 uBdankt (jij vooral Paul) voor jullie adviezen.
Ik gebruik m voor (mout) opslag!
Bert
misschien met een voetbal erin gepropt en gistend bier als alternatief voor carbid met een extra verrassings effect wanneer de knal precies komt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.