Net terug van feestje (niet gedronken wegens rij-verplichting :-/ ), en zowaar nog twee reacties.
Herman thnx voor de link, ga morgenochtend eens kijken. En inderdaad, pils schijnt moeilijk te zijn, leuk om je tanden in te zetten. (Daarbij, als Hollander, zou je toch eigenlijk met pils moeten beginnen...) Ik ga het in elk geval simpel houden, voor zover mogelijk. Ik heb gezien hoe het simpel kan, en ik wil beginnen met een zo 'kaal' mogelijk bier (hopelijk wel lekker!), om later ook werkelijk te kunnen merken wat het verschil is als je het anders doet. Precies om het, zoals Jacques zegt, 'in de vingers te krijgen'. Het wordt dus alléén pilsmout, met één soort hop (Saaz, FWH) en Wyeast Czech. Meteen een goeie om diacetyl te leren kennen denk ik.
En net als zeer complexe recepten (weet je dan nog wel wat je doet?? Weet je nog wat je moet veranderen als iets je niet zint? Lijkt me moeilijk!), stuit het me inderdaad een beetje tegen de borst om meteen alles door een programma te laten uitrekenen. Ik heb er wel lol in om het zelf uit te rekenen, en juist voor dat 'in de vingers krijgen' heb ík tenminste dat soort oefening nodig.
Eerlijk gezegd twijfel ik ook een beetje aan de soort van schijnprecizie die door zo'n programma wordt gesuggereerd; ik denk dat de meeste hobbyisten zo onexact in hun uitvoering zullen zijn dat ze met twee dezelfde recepten zelden eenzelfde bier zullen brouwen. Het kan ook bijna niet anders op hobbyschaal. Het verbaast me dan ook weinig dat juist een zo ervaren en geroutineerde brouwer als jij Jacques juist wel heel enthousiast over zo'n programma bent. Behalve dat je het allemaal wel weet zo langzamerhand, heb je waarschijnlijk ook genoeg precizie om er echt iets aan te hebben.
Ik nog lang niet denk ik, maar ik wil in ieder geval proberen om de randvoorwaarden (schroten, temperaturen, pH, de pitching, oxidatie) zo goed mogelijk voor elkaar te hebben om in elk geval duidelijke fouten in het bier te vermijden en hopelijk een heel lekker bier te maken.