Kroonkurkapparaat, welke?

Gestart door HS65, 09-06-2022 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Wildor

Zoals velen kan ik ook zeker de Griffon/Corona aanbevelen.
Mijn vrouw helpt altijd met het bottelen terwijl ik de flesjes afvul. Ik heb tot nu toe geen klachten gehad en mijn vrouw vindt het leuk om te doen. Ieder flesje sluit keurig af, en blijft nooit in de kop hangen.

Ik wil nooit meer een ander! (geldt voor vrouw en kroonkurkapparaat)

Josss

Ik heb de Lisa een jaartje gehad, met een stuk multiplex als extra voet werkt het makkelijker. Kan je hem ook vastklemmen.

Soms bleef er een hangen, maar er ging er nooit een stuk.

Nu heb ik de Corona, ben ik erg blij mee, werkt een stuk makkelijker en sneller

Jos

Jaap W

Citaat van: Snelbier op 13-06-2022  16:56 uIn de kop zit een magneetje (om doppen vast te houden) en een veertje. Na vastdrukken van de cap drukt het veertje de fles uit de kop. Draai de kop los, en je ziet het. Je voelt het ook in de kop, in het midden zit een sterke veer.  :proost:
Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2022  17:28 uPrecies. En als het flesje dus in de kop blijft hangen zoals bij mij dan drukt die veer het er op een gegeven moment uit, maar dan natuurlijk net als je er niet op bedacht bent met als gevolg een kapotte fles. dus de veerspanning in combinatie met de toleranties van dopje en kop zorgen dus blijkbaar bij een 'X' procent van de geproduceerde apparaten voor dit probleem.   
Weer wat geleerd. Nooit geweten dat er achter het zwarte knopje in die kop een veer zit. Ik dacht dat dat het magneetje was waardoor de doppen in die kop blijven zitten tot je de fles er onder zet. Zo zie je maar weer je bent nooit te oud om wat te leren. :groots:  :proost: 

HS65

Ik heb een kroonkurkapparaat Corona gekocht. Geweldig ding.

De Lise gaat de deur uit. Mag voor een lekker biertje opgehaald worden (regio Zwolle).

Theo Mol

Vanochtend/vanmiddag gebotteld en kroonkurken er opgedaan met, ook al, een Lisa - die ik al dertig jaar heb. Dat werkt best hoor, ik bedien het ding met twee handen en als de hendel omhoog gaat komt het flesje mee dus dat maak ik met een hand los zodat het niet knalt.

Vandaag heb ik vooraf de binnenkant van de kop wat opgeschuurd en gladgepolijst om te zien of het scheelt en het resultaat is nul. Op zich niet slecht want dan heb ik het ding niet vernield. Het bottelen ging als vanouds.
Als test heb ik ook een flesje bier uit de winkel in het kroonkurkapparaat gedaan en het resultaat is gelijk aan zelf kurken: ook met het dopje uit de fabriek wordt het flesje opgetild.

Misschien zijn die kopjes aan de kleine kant en is er ook een model dat net beter past? Het kopje op mijn apparaat is gestanst en het lijkt alsof het randje het deel is met de kleinste doorsnee, mogelijk zijn er ook gedraaide koppen die recht zijn en niet blijven klemmen. De kwestie is, zou zo een op mijn apparaat passen?

Snelbier

Of er een andere kop op past weet ik niet, maar bedenk ook dat de veer+magneet OOK door de kop moet passen.  Dus als de kop op het apparaat past ben je er nog niet.
Mogelijke oplossing voor het knel-probleem: veer sterker maken, bijv door er een stukje metaal tussen te vrotten.
Als het werkt wordt de fles gelost VOORDAT de kop omhoog gaat, dus geen onverwachte lanceringen meer  :groots:
Als het NIET werkt schieten de flessen nog verder weg dan voorheen  :echtboos:
Net zelf 70 flessen gebotteld met Lisa.. Ze zitten dicht, met handen en voeten, zoals gewend.
Proost, Snelbier

Toevoeging:   Bovenstaand idee net zelf getest, WERK NIÉT..  Probleem lijkt in de slechte kop te zitten..
>> Boutje M6 achter de veer, past precies..  Veer strakker, krijg de kop er met moeite op.
  Het magneetje (dat ook je fles wegdrukt) is nu bijna niet in te drukken, zo strak, dat moet goed gaan ??
3 flessen gecapt als test, 2 blijven 'plakken' en schieten een eind weg in onbepaalde richting.
Proef geslaagd, patient overleden.

Broewerke

De gedraaide koppen hebben dit klem probleem niet. Heb in het verleden gewerkt met een gedraaide kop van corona gefabriceerd in een oude boorstandaard. Een ondervloertje van een oude transportband waar je bierflesje op staat beschermd je vastzittende flesje ook.
Als je met bottelen de flesjes moet loshalen dan overweeg echt eens een ander bottelapperaat. Het leven is veel te kort om zo te werken ipv te genieten van de leuke hobby.

Snelbier

Citaat van: Broewerke op 26-06-2022  15:54 u.. dan overweeg echt eens een ander bottelapperaat. Het leven is veel te kort om zo te werken ipv te genieten van de leuke hobby.
Ben het met je eens, maar bekijk het eens vanuit beginnende brouwer die steeds meer kosten voorbij ziet komen, het 'zwarte gat' https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=19544.0#gsc.tab=0
Veel kosten komen weer terug als besparing, maar wanneer? :weetniet:

Broewerke

Daar heb je volledig gelijk in en dat moet ook iedereen naar eigen goeddunken invullen. Alleen wordt er vaker aan veel onnodiger dingen geld uitgegeven en daar heeft men kennelijk minder moeite mee. Ook het kopen van gebruikte spullen is aan te raden, buiten het kostenplaatje is het ook nog eens veel duurzamer. Willen we aan het klimaatbeleid iets doen dan is volgens mij veel te halen op consumptie en verkwisting gebied. Geen onderwerp voor hier en laten wij gewoon lekker op ieders wijze brouwen.

Heliox

Het eningste minpuntje met de Corona vind ik dat deze pers een magneet bevat.

Ik plaats na het vullen en CO2 aftoppen direct de kroonkurk op de fles. Zodat er geen o2 bij kan.

Deze kroonkurk  wordt vaak door de magneet scheef aangetrokken tijdens het zetten van de krimp.  Ik ga deze perskop nog de-magnetiseren tzt.  Verder is het een prima kroonkurk pers.

Maar ieder zijn eigen gebruiken...

Broewerke

Citaat van: Heliox op 26-06-2022  21:21 uHet eningste minpuntje met de Corona vind ik dat deze pers een magneet bevat.

Ik plaats na het vullen en CO2 aftoppen direct de kroonkurk op de fles. Zodat er geen o2 bij kan.

Deze kroonkurk  wordt vaak door de magneet scheef aangetrokken tijdens het zetten van de krimp.  Ik ga deze perskop nog de-magnetiseren tzt.  Verder is het een prima kroonkurk pers.

Maar ieder zijn eigen gebruiken..
Je kunt het magneetje gewoon weglaten als je dat wilt

Heliox

Citaat van: Broewerke op 26-06-2022  21:53 uJe kunt het magneetje gewoon weglaten als je dat wilt

Ik zal morgen eens kijken of dat wil. 

Jacques

Citaat van: Heliox op 26-06-2022  21:21 uDeze kroonkurk  wordt vaak door de magneet scheef aangetrokken tijdens het zetten van de krimp.  Ik ga deze perskop nog de-magnetiseren tzt.  Verder is het een prima kroonkurk pers.

Om het scheef aantrekken te voorkomen heb ik een metalen schijfje geplaatst in de kop.

Heliox

Citaat van: Jacques op 26-06-2022  22:54 uOm het scheef aantrekken te voorkomen heb ik een metalen schijfje geplaatst in de kop/

Als vervangend onderdeel voor het op te vullen gat, waar de magneet gezeten heeft.

Jaap W

Tjonge jonge als ik alle bovenstaande problemen met de LISA lees, heb ik het gevoel dat ik de enige ben die dat apparaat probleemloos gebruikt. (op een enkel flesje na dat soms blijft zitten in de kop, maar even het flesje een beetje scheef drukken en hij is los) :weetniet:
 Apparaat goed instellen, kroonkurk in de dop op het magneetje, flesje er goed onder zetten, handel naar beneden drukken (hoeft niet eens met buitengewoon veel kracht) en doordrukken tot de hoort dat de dop vast klikt. Flesje vasthouden en handel omhoog klaar. Nog nooit een scheve of vervormde of loszittende dop gehad.  :beersmiley:  :brouwen:  :proost:

Heliox

Citaat van: Heliox op 26-06-2022  22:11 uIk zal morgen eens kijken of dat wil. 
Gelukt  👍🏻

Eerst verhit tot 100c en toen eruit getikt.

hansHalberstadt

Citaat van: hansHalberstadt op 27-06-2022  13:52 uIk denk het ook. waarschijnlijk heb jij een zogenaamd nominaal product.  dat is er een die in het midden ligt van de productie toleranties, en daardoor optimaal werkt.

Maar het probleem is zoals het nu lijkt dat de productie voor een groot deel in het gebied valt waar problemen optreden met passingstoleraties en goede werking waar in de knel komt. Daarvoor gebruikt mert vaak een ontwerptechniek die heet 4 sigma of 6 sigma ontwerp. met een 4 sigma ontwerp heb je een kans van bijna 0 dat er problemen zijn. Bij dit ontwerp zijn er waarschijnlijk al problemen als je bv 1 sigma van het nominale geval  af zit. Dat hoort niet, dus is het ontwerp niet goed en krijgt je het effect dat bv 10% of 20% van de producten een probleem geven. 

Jaap W

Duidelijk, als ik bovenstaande zo lees is het bij mij meer een zaak van geluk hebben dat ik een goed apparaat heb. :groots:  :brouwen:  :proost:

Jacques

Citaat van: Heliox op 26-06-2022  23:50 uAls vervangend onderdeel voor het op te vullen gat, waar de magneet gezeten heeft.

De magneet zit er gewoon. Het metalen plaatje wordt op zijn plaats gehouden door de magneet. Het plaatje zorgt voorkomt ook dat er een afdruk komt op de kroonkurk.

Theo Mol

Citaat van: Jaap W op 27-06-2022  17:17 uDuidelijk, als ik bovenstaande zo lees is het bij mij meer een zaak van geluk hebben dat ik een goed apparaat heb.
Ja, je boft. Met deze doe ik het al jaren, groot verschil.
IMG_0346.png

broeder

Citaat van: Jaap W op 27-06-2022  11:10 uheb ik het gevoel dat ik de enige ben die dat apparaat probleemloos gebruikt.
Mooi niet... je bent niet de enige.
Ik gebruik hem of haar (Lisa) ook al vele jaren met plezier.
groet, broeder Willem

hansHalberstadt

Misschien een poll maken zodat iedereen die zo'n ding heeft kan aangeven of die ok is of niet. Dan hebben we harde data waarmee de fabrikant wat moet.

Leon058

Ik wil er wel een proberen op te zetten. Ik heb ook een Lisa, die werkt voor mij OK maar ik moet hem stevig op z'n plaats houden met 1 hand terwijl ik die kroonkurk erop pers. Dat even moeten wrikken met de fles voordat hij los komt herken ik ook. Olijfolie in de kop echter nooit gedaan, niet nodig bij mij. Kan me wel voorstellen dat de Corona een stuk degelijker is. Heb die upgrade nog maar even uitgesteld, want het werkt vooralsnog gewoon voldoende. Mocht hij uit elkaar vallen haal ik een Corona.

Broewerke

Citaat van: Leon058 op 28-06-2022  21:54 uIk wil er wel een proberen op te zetten. Ik heb ook een Lisa, die werkt voor mij OK maar ik moet hem stevig op z'n plaats houden met 1 hand terwijl ik die kroonkurk erop pers. Dat even moeten wrikken met de fles voordat hij los komt herken ik ook. Olijfolie in de kop echter nooit gedaan, niet nodig bij mij. Kan me wel voorstellen dat de Corona een stuk degelijker is. Heb die upgrade nog maar even uitgesteld, want het werkt vooralsnog gewoon voldoende. Mocht hij uit elkaar vallen haal ik een Corona.
Op een plaatje schroeven en deze bij het bottelen met een lijmklem even op de tafel klemmen. Werkt handiger.

Gossi

Twee tengels van een halve meter er onder schroeven en hij staat als een huis. Met één hand te bedienen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.