Kroonkurkapparaat, welke?

Gestart door HS65, 09-06-2022 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

HS65

Hoi.
Momenteel heb ik een kroonkurkapparaat Lisa. Wat een rotding is dat. Je drukt en drukt en hebt totaal geen idee wanneer de kroon er goed op zit. Ik heb zelfs al een flesje kapot gedrukt.   In de jaren 90 had je er een met kop die iets rond was. Je hoorde dan een klik en je wist dat de kroon er goed op zat.

Mijn vraag is dan ook; welke kroonapparaat is gewoon goed?

dannytje90

Kroonkurkapparaat Corona 26 en 29 mm tafelmodel .

pas 1 keer mee gebotteld maar werkte perfect.

Jacques

Citaat van: dannytje90 op 09-06-2022  22:46 uKroonkurkapparaat Corona 26 en 29 mm tafelmodel .

Minstens 20 jaar heb een zo'n kroonkurkapparaat. Ontelbaar veel flessen voorzien van een kroonkurk zonder problemen. Niet goedkoop maar wel heel degelijk.

brouwerwaldonk

https://media.s-bol.com/R5yyOkP8m1Oz/oQPOLoL/465x1200.jpg

Dit is een heel degelijk toestel en elke kroonkurd zit altijd helemaal goed, en de fles komt er vanzelf terug uit. Ik gebruik het al vele jaren.   

Martijn0172

Kroonkurk apparaat Grifo/Corona zonder twijfel

Zambezi Special

Ik gebruik gewoon die goedkope rode. Dat hefboom 2-handige apparaat.
Werkt goed, zolang je geen enorme hoeveelheden hoeft te bottelen. Ik doe kleine batches.

Hopfenfox

Nog een stem voor de Grifo/Corona. Wat een verademing na een jaar worstelen met zo'n tang.

HS65

Veel zijn voor de Grifo/Corona. Goed om te weten.

Zijn er ook brouwers die hetzelfde probleem ervaren met dat ding wat ik nu heb?

Snelbier

Citaat van: HS65 op 10-06-2022  09:42 uVeel zijn voor de Grifo/Corona. Goed om te weten.
Gebruik de Lisa nu 2 jaar. Apparaat is wat 'flexibel', niét de degelijkste.
Met 2 handen bedienen, staander tegenhouden om verbuigen te voorkomen.
Bij doordrukken eerst wat weerstand als de kroonkurk begint te 'zetten', daarna een plopje als de kop over de dop schiet.  Dop zit dan vast, doordrukken heeft geen zin.
En soms blijft een fles in de kop hangen, weet niet of dat bij andere apparaten beter is.
Voor mij voldoet het, maar ik zou een wat steviger model aanbevelen.
Proost, Snelbier.

Michiel8012

Gisteren nog 20 liter met de Lisa gebotteld. Voor mij geen probleem, heb je de kop op de goede hoogte ingesteld? Dan is het voor mij een kwestie van goed doordrukken en hoor je vanzelf een klik wanneer de kroonkurk goed zit. Hij is zeker niet perfect maar voor de prijs lang niet gek.

CeesM

Ik gebruik ook al 5 jaar de Lisa. Al zo'n 1000 flesjes ermee gekroonkurkt. Geen enkele fles dat niet goed gesloten was en geen enkele fles gebroken. Prima apparaat voor die prijs.

chimichi

Citaat van: Snelbier op 10-06-2022  10:26 uGebruik de Lisa nu 2 jaar. Apparaat is wat 'flexibel', niét de degelijkste.
Bij doordrukken eerst wat weerstand als de kroonkurk begint te 'zetten', daarna een plopje als de kop over de dop schiet.  Dop zit dan vast, doordrukken heeft geen zin.
En soms blijft een fles in de kop hangen, weet niet of dat bij andere apparaten beter is.
Proost, Snelbier.

Ik had heel vaak een klemmend flesje wat 2x in een explosie van glassplinters heeft geresulteerd. Het risico dat ik een pees of iets zou doorsnijden tijdens het bottelen + de frustratie, rommel en schrik bij mijn vriendin heeft er voor gezorgd dat ik nu het model Corona heb. Echt een legendarisch ding, bottelen gaat sneller en is veel leuker. Tevens kost het minder kracht wat na 60 liter best fijn is :)

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 10-06-2022  10:26 uEn soms blijft een fles in de kop hangen,
Klopt. Toen ik dat ook had met als gevolg dat het flesje er daarna uitsprong door de veer en kapot sloeg op de grond met allemaal rondvliegende glasscherven heb ik hem gelijk teruggebracht naar de winkel en mijn geld teruggevraagd. Inderdaad een ontzettend waardeloos ding en dus nog gevaarlijk ook. En ik was volgens de winkel natuurlijk de eerste waarvan ze dit soort klachten kregen. Dus zal ook helpen als je terug gaat met dat ding en de klacht meldt.
ik gebruik nu een zelfgebouwd ding van hout met alleen de kop gekocht.

fantastica

+1 voor de grifo/corona. Ik had ook eerst zo een tang die in het starterspakket zit. De corona is een hele verademing.

Schol
Jan

Bvk1983

Hier ook de Grifo/Corona gekocht nadat de plastic capper het begaf. Het is veel geld maar hij is oerdegelijk en werkt met weinig kracht.

marc0871

Citaat van: Snelbier op 10-06-2022  10:26 uGebruik de Lisa nu 2 jaar. Apparaat is wat 'flexibel', niét de degelijkste.
Proost, Snelbier.
Vooral dit eigenlijk.
Als je hem goed afstelt, werkt het elke keer.
Net boven de hals, dat je net het dopje er tussen kan priegelen.
Als je dan drukt totdat ie er overheen plopt, zit ie goed.

Maar zoals gezegd, is het niet het stevigste apparaat.
Vastschroeven op een stevig blok hout, helpt iets.

Niet ideaal, maar het werkt.
Alle waar is naar zijn geld.
Voor die 3 tientjes die ik er toentertijd voor betaald heb, is het voor mij nog geen miskoop.

broeder

Citaat van: Snelbier op 10-06-2022  10:26 uEn soms blijft een fles in de kop hangen, weet niet of dat bij andere apparaten beter is.

Hoi,
ik gebruik deze Lisa al zeker 10 jaar, gemonteerd op een plank.
Als je heel af en toe de kop inspuit met wat siliconenolie en meteen de andere bewegende delen, werkt ie perfect en zonder problemen.
groet, broeder Willem

Jaap W

Citaat van: HS65 op 10-06-2022  09:42 uVeel zijn voor de Grifo/Corona. Goed om te weten.

Ik niet. Ik gebruik die Lisa al vele jaren en met veel plezier. Het is een zaak van goed afstellen van dat apparaat. BNR, Steinie, Vichie flesjes gaat allemaal prima. Er is bij mij nog nooit een flesje kapot gegaan of dat een dop er niet goed op ging. Ik heb er een 26 mm en een 29 mm "kop" bij.
Dus voor mij een goed apparaat. :proost:  :brouwen:

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap W op 12-06-2022  09:09 uHet is een zaak van goed afstellen van dat apparaat.
Bij mij viel er niet zoveel in te stellen. De dopjes bleven soms gewoon vastzitten en door de sterke veer werden ze dan toch op een gegeven moment losgedrukt, maar wel op een ongedefinieerde manier (wegvliegend)
Als sommigen wel een probleem hebben en anderen niet dat is het waarschijnlijk een tolerantieprobleem, maar dan is het natuurlijk nog steeds fout want een apparaat moet over de hele productie heen goed werken en met alle dopjes die aan de specificatie voldoen.

Siliconen olie zal wel helpen maar zou ik toch liever niet hebben in contact met levensmiddelen. 

hansHalberstadt

Citaat van: Sjaak_Deventer op 12-06-2022  19:24 uhttps://www.bmswijndepot.com/nl/catalogus/details/2083/kroonkurkapparaat-max

Topding. Nooit een probleem gehad.
Ziet er mooi en doordacht uit. en nog niet eens duur ook.

Jaap W

Citaat van: hansHalberstadt op 10-06-2022  18:29 uKlopt. Toen ik dat ook had met als gevolg dat het flesje er daarna uitsprong door de veer en kapot sloeg op de grond met allemaal rondvliegende glasscherven heb ik hem gelijk teruggebracht naar de winkel en mijn geld teruggevraagd. Inderdaad een ontzettend waardeloos ding en dus nog gevaarlijk ook. En ik was volgens de winkel natuurlijk de eerste waarvan ze dit soort klachten kregen. Dus zal ook helpen als je terug gaat met dat ding en de klacht meldt.
ik gebruik nu een zelfgebouwd ding van hout met alleen de kop gekocht.

Ik heb het apparaat nog eens goed bekeken, maar ik kan nergens een veer ontdekken waardoor de flesjes eruit zouden kunnen vliegen. Vreemd.  :weetniet:  :weetniet:  :proost:  :proost:

Snelbier

Citaat van: Jaap W op 13-06-2022  14:22 uIk heb het apparaat nog eens goed bekeken, maar ik kan nergens een veer ontdekken waardoor de flesjes eruit zouden kunnen vliegen. Vreemd.  :weetniet:  :weetniet:  :proost:  :proost:
In de kop zit een magneetje (om doppen vast te houden) en een veertje. Na vastdrukken van de cap drukt het veertje de fles uit de kop. Draai de kop los, en je ziet het. Je voelt het ook in de kop, in het midden zit een sterke veer.  :proost:

hansHalberstadt

Citaat van: Snelbier op 13-06-2022  16:56 uIn de kop zit een magneetje (om doppen vast te houden) en een veertje. Na vastdrukken van de cap drukt het veertje de fles uit de kop. Draai de kop los, en je ziet het. Je voelt het ook in de kop, in het midden zit een sterke veer.  :proost:
Precies. En als het flesje dus in de kop blijft hangen zoals bij mij dan drukt die veer het er op een gegeven moment uit, maar dan natuurlijk net als je er niet op bedacht bent met als gevolg een kapotte fles. dus de veerspanning in combinatie met de toleranties van dopje en kop zorgen dus blijkbaar bij een 'X' procent van de geproduceerde apparaten voor dit probleem.   

Snelbier

Citaat van: hansHalberstadt op 13-06-2022  17:28 uPrecies. En als het flesje dus in de kop blijft hangen zoals bij mij dan drukt die veer het er op een gegeven moment uit, maar dan natuurlijk net als je er niet op bedacht bent met als gevolg een kapotte fles. dus de veerspanning in combinatie met de toleranties van dopje en kop zorgen dus blijkbaar bij een 'X' procent van de geproduceerde apparaten voor dit probleem.   
Dat is dus 1 van de redenen waarom ik dit apparaat met 2 handen bedien, zoals eerder aangehaald.
En het 'werkbaar, maar minder degelijk'heb genoemd.
Blijft altijd een verassing naar welke kant het 12e of 20e flesje wordt gelanceerd.
Ik hoef niét per sé een andere/betere, maar als het kreng de geest geeft koop ik zeker géén Lisa meer.
Proost, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.