Weer brouwen met een pan

Gestart door Luie Donder, 06-06-2022 17:19 u

Vorige topic - Volgende topic

Luie Donder

Vandaag de brewmonk laten staan, en gewoon weer eens gebrouwen met een pan, heerlijk!

Een sterke blond, met pilsmout, carabelge, beetje zuurmout en suiker. veel hop, styrian goldings en Saaz, koriander, zoete sinaasappelschil en wat iers mos.

Rendement is echt veel hoger dan in de brewmonk, daarnaast is een pan schoonmaken ook best makkelijk.
SG begin koken 1078, SG in gistvat 1087. 2 zakjes lallemand abbye en dan gaan we dik over de 9%!

Zelfgemaakt hevelfilter gebruikt na het maischen en na het koken, werkt erg goed (zie de achtergebleven erwtensoep na het koken)

Ik denk dat de brewmonk binnenkort op martkplaats gaat, ik vind deze manier van brouwen erg fijn!

01.jpg
02.jpg
03.jpg   
04.jpg
05.jpg

Broewerke

Inderdaad blijft het roeren het ultieme brouwen. Ik zie dat je vakkundig kunt knutselen en wellicht maak je nog een stabiel tafeltje waar je de ketel op plaatst. En ja ik weet dat je constructie best stabiel kan zijn maar toch.

Luie Donder

Inderdaad nog een stabiel tafeltje, misschien in hoogte verstelbaar, maar kratjes blijven ook erg handig.

BrewBird

Goed bezig :brouwen:
Voor mij DE methode.
(heb traditioneel, Easybrew en HERMS Gebrouwen)

Heuvinger brouwerij

Tsja, het net zoiets als mijn voorkeur om mijn wort buiten op een gaspit te koken.
Onlangs mijn gamel buiten dienst gesteld, toen er een 50L rvs pan binnen kwam.
Elektrisch koken beviel mij niet nadat er 2 ketels stuk gingen.
Maischen in de automaat vind ik wel geweldig.

Broewerke

Ook ik heb van potten en pannen, 1pans elektrisch, braumeister.
Allen hebben hun voor en nadelen en je kiest gewoon wat het best bij je past.

hansHalberstadt

Soms kom je er achter dat wat er al bestond toch zo gek nog niet was. Zelf gebruik ik ook een traditioneel 2 pans systeem maar dan wel met een roerwerk, want dat vind ik toch wel erg handig.

Kassuul

IMG_20220520_222553.jpg

Voor mij keep it simple 🍻

Luie Donder

Citaat van: hansHalberstadt op 07-06-2022  12:06 uSoms kom je er achter dat wat er al bestond toch zo gek nog niet was. Zelf gebruik ik ook een traditioneel 2 pans systeem maar dan wel met een roerwerk, want dat vind ik toch wel erg handig.

Als ik weer bij de pannen blijf, wil ik hoogstwaarschijnlijk ook een roerder!

Luie Donder

Citaat van: Kassuul op 07-06-2022  14:51 uIMG_20220520_222553.jpg

Voor mij keep it simple 🍻

Welke inductieplaat gebruik jij?

Kokkebil

Citaat van: Warkald op 07-06-2022  17:00 uAls ik weer bij de pannen blijf, wil ik hoogstwaarschijnlijk ook een roerder!

Dit o.a. ook een reden dat ik overgestapt ben naar de "automaat".
Temperatuur constant houden op de gasbrander en zorgen dat de zaak niet aanbrand is moeilijk.
Je moet er continu bij blijven en roeren en de gasbrander regelen.
Bij de automaat af en toe roeren en je kunt tussen door wat anders doen.
Bottelen bijvoorbeeld of een boodschap! ;D  ;D  ;D  ;D
Maar het klopt inderdaad, rendement is veel beter op de brander.

Pendelaar

Roerwerk is in Duitsland goed verkrijgbaar en werkt perfect ! Brauhardware.de Inhaber Sascha Stau

PDGRRR

Citaat van: Warkald op 07-06-2022  17:01 uWelke inductieplaat gebruik jij?

Ik denk deze, een Primo IKP2 (2 kW)

Kassuul

Maischketel van Brewpaganda (50l) met roerwerk ( smile ), maischen en koken (65l pot) op gasbrander, inductieplaat voor spoelwater (35l pot) ooit bij Aldi gekocht (Primo 2000 W, zet hem altijd op 100°C).

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 07-06-2022  19:03 uDit o.a. ook een reden dat ik overgestapt ben naar de "automaat".

Kun je aangeven om wat voor redenen nog meer? Rondpompen is niet echt een goed alternatief voor roeren ( blijkt oa omdat mensen met een brouwautomaat alsnog moeten roeren om de zaak onder controle te houden en rondpompen tov roeren kost je waarschijnlijk ook rendement, hoewel ik dat nooit hebt onderzocht)

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2022  09:48 uKun je aangeven om wat voor redenen nog meer? Rondpompen is niet echt een goed alternatief voor roeren ( blijkt oa omdat mensen met een brouwautomaat alsnog moeten roeren om de zaak onder controle te houden en rondpompen tov roeren kost je waarschijnlijk ook rendement, hoewel ik dat nooit hebt onderzocht)

Temperatuur constant houden tijdens de maischstappen is ook een gedoe met gasbrander, maar ik overweeg toch om weer ouwerwets met de pan te gaan werken.

Snelbier

De enkele keer dat ik nog met pannen brouw zet ik de maisch in de lauwe oven.
Temperatuur blijft constanter dan op een gasvlam, maar roeren is natuurlijk 'iets met peren'.
Kost wat rendement, maar geeft ook rust. En tijd voor 'boodschappen'
Al met al zou ik mijn brouw-automaat niét kwijt willen. Veel gemak, compact, makkelijk schoonmaken.
En toch kan ik me voorstellen dat anderen terug willen naar 'potten en pannen'..
Proost, Snelbier

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Kokkebil op 08-06-2022  14:02 uEn toch kan ik me voorstellen dat anderen terug willen naar 'potten en pannen'..
Mocht iemand terug willen naar die 40 L gamellen.
Ik wil die 2 die hier in garage staan wel kwijt.

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 08-06-2022  14:02 uTemperatuur constant houden tijdens de maischstappen is ook een gedoe met gasbrander.
Maar ook dat lost zichzelf dus op met een goed roerwerk. Dus als ik het dan samenvat dan is jouw enige reden om aan een brouwautomaat te denken het ontbreken van een roerwerk. 

Kokkebil

Citaat van: hansHalberstadt op 08-06-2022  17:15 uMaar ook dat lost zichzelf dus op met een goed roerwerk. Dus als ik het dan samenvat dan is jouw enige reden om aan een brouwautomaat te denken het ontbreken van een roerwerk. 

Zoiets inderdaad!

ExPeteriment

Voor mij geldt dat bij instappen/voortzetten van mijn brouwhobby, brouwautomaten geholpen hebben. Inmiddels weet ik ook wel dat het met losse potten, pannen en roeren ook anders kan. Toch doe ik dat niet en geniet ondanks de ontelbare tegenwerpingen van deze hobby en maak heel lekker bier. Ik wens ieder ongeacht de werkwijze voldoening uit zijn/haar hobby.

thepsych

Citaat van: Pendelaar op 07-06-2022  19:40 uRoerwerk is in Duitsland goed verkrijgbaar en werkt perfect ! Brauhardware.de Inhaber Sascha Stau

Mooie site met betaalbare spullen oa molens.
Ik blijf zoeken naaar manieren om mijn Grainfather te optimaliseren..

tdp

Vind het zelf ook heerlijk om in pannen te roeren. Afgelopen maandag een demonstratie gegeven bij een festival. Veel mensen vroegen mij ook waarom ik niets geautomatiseerd had en alles manueel deed. De reden bij mij is vooral dat ik door de week de hele dag achter een scherm zit (werk bij een softwareleverancier als medewerker Product Support), en het heerlijk vindt om 'low-tech' bezig te zijn. Heb de opstelling overigens wel zo dat ik het ooit zou kunnen automatiseren, maar dat geheel terzijde ;-)

MicrosoftTeams-image (5).png

Luie Donder

Citaat van: tdp op 09-06-2022  13:22 uVind het zelf ook heerlijk om in pannen te roeren. Afgelopen maandag een demonstratie gegeven bij een festival. Veel mensen vroegen mij ook waarom ik niets geautomatiseerd had en alles manueel deed. De reden bij mij is vooral dat ik door de week de hele dag achter een scherm zit (werk bij een softwareleverancier als medewerker Product Support), en het heerlijk vindt om 'low-tech' bezig te zijn. Heb de opstelling overigens wel zo dat ik het ooit zou kunnen automatiseren, maar dat geheel terzijde ;-)

MicrosoftTeams-image (5).png

Dat heb ik dus ook, ik ben freelance helpdeskmedewerker/werkplekbeheerder, dus zit de hele dag achter beeldschermen, heerlijk om te roeren. Tijdens het verwarmen roer ik bijna continue, als (bv) de 62°C stap is bereikt, dan gaat de deksel op de pan, roer ik elke 5 minuten en check de temperatuur elke 15 minuten (dus effe het gas aan).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.