Hoi Ik ben Ronald

Gestart door Ronald1969, 05-06-2022 22:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Ronald1969

Hallo Allemaal,

Ik ben Ronald, 52 jaar. Ik ben een Brabander (Dongen) die in Gelderland woont. Ik ben een gescheiden vader. Ik heb vroeger wel eens wijn gemaakt, maar bier nog nooit. Ik heb via Bol.com een starterspakketje gekocht van Brewmonkey. Maar de informatie die wordt gegeven is erg incompleet. Volgens mij heb ik in mijn eerste probeersel van vandaag het daarom niet helemaal goed gedaan. Dertig graden Wort is volgens mij ook veel te hoog, om er gist bij te doen. Misschien kunnen jullie mij wat tips geven.

jhazenberg

Welkom Ronald,

Onder het kopje brouwproces kan je veel info vinden. ( niet alleen daar het gehele forum staat er vol mee  :D )

Verder zijn er verschillende boeken die veel info geven over het brouwproces onder andere het boek verander water in bier is een aanrader

Ronald1969

Het gaat er mij om dat ik het al fout heb gedaan bij het maischproces. Maar dat stond ook niet bij het recept. Ik heb de mout er al bij gedaan toen het water lauw was, en heb dat roerend aan de kook gebracht en daarna nog een kwartier.

Maar volgens mij is dat hartstikke verkeerd. Volgens een expert is er nu geen zetmeel omgezet in suiker. Volgens het recept (tripel) is er al 240 gram suiker bij. Nou, hoeveel suiker zou er zijn vrij gekomen als ik het maischpmroces heb gedaan?

Fase 2 heb ik wel goed gedaan, want dat stond wel beschreven. Alleen de temperatuur dat ik de gist er bij deed, iets meer dan 30 graden was ook verkeerd. Dat was veels te hoog (32 graden). Maar nu we een halve dag verder zijn, is het toch aan het gisten geslagen

Maar nu de suikers die vrij zouden zijn gekomen als ik het maischen goed zou hebben gedaan. Hoeveel gram suiker moet ik er nu nog extra bij doen, om dit op te vangen. Het is al aan het gisten. De hoeveelheid mout dat gemaischt is, is 650 gram. en de hoeveelheid wort is 5 liter.

De Hopman

Tja, die pakketten blinken niet echt uit in een enorm gedetailleerde beschrijving. ;)
Even in het kort:
Anders dan bij (vruchten)wijn bevatten gerst, tarwe of andere graansoorten geen bruikbare suiker die de gist kan vergisten. Wel zitten ze boordevol zetmeel, en om dat met behulp van enzymen af te breken tot bruikbare suikers moet je eerst maischen. Verschillende enzymen zijn elk op een andere temperatuur actief, en produceren dan verschillende suikers. Zo worden bijvoorbeeld rond de 62 graden vooral vergistbare suikers omgezet (wat resulteert in alcohol en een droger bier) en rond de 72 graden vooral onvergistbare (wat resulteert in meer restsuiker, en dus een zoeter bier).

Op de gewenste temperatuur laat je het beslag (water+mout) een tijdje staan om de enzymen hun werk te laten doen. Het tijd/temperatuurschema passend bij de biersoort heet een maischschema. Voor elke biersoort is dit schema weer iets anders, maar dit vind je steeds terug bij de verschillende recepten. Voor inspiratie kun je het subforum met recepten eens doorkijken, dan krijg je een beetje een idee.

Aan het eind van het maischen ga je de boel eerst filteren om alle mout uit je beslag te krijgen. Wat je overhoudt is wort. Dat wordt vervolgens gekookt, waarbij je de hop toevoegt. In de regel kook je bitterhop lang mee, voor de bitterheid, en aromahop maar kort (5 à 10 minuten) om de kenmerkende hopgeur te verkrijgen.

Daarna afkoelen tot de gewenste temperatuur voor de vergisting. Een paar graden warmer is niet zo'n punt, maar liefst wel onder de 25 graden. 30 graden is dus inderdaad te warm, maar ook weer niet zo heet dat de gist het niet zou overleven als de boel daarna een beetje vlot afkoelt, dus ik zou zeggen dat de vergisting op zich wel prima zou moeten verlopen. Verschillende temperaturen bij vergisting leveren andere smaken en geuren op, dus kan zijn dat je wel een beetje een smaakafwijking krijgt, maar voor een 1e brouwsel zou ik daar niet zo wakker van liggen. Het maischschema is wat dat betreft belangrijker, en als je vanaf lauw water direct door bent gegaan naar koken zal dat inderdaad vrij weinig suikers hebben opgeleverd, afhankelijk van hoe snel je opwarmt. Heb je er nou een uur over gedaan om van 40 naar 100 graden te komen dan heb je best kans dat er in de tussentijd nog redelijk wat suikers gevormd zijn  ;D

Normaliter meet je altijd je begin SG en eind SG (voor en na de vergisting) zodat je weet hoeveel suiker er is omgezet, maar daar heb je nu niks aan. Ik zou dit lekker laten vergisten, en wanneer het waterslot niet meer blupt de boel nog een week of 2 laten staan voor de zekerheid. Daarna een klein glaasje aftappen en proeven. Zal misschien niet geweldig zijn, maar kijk vooral naar de kleur en de sterkte van de smaak. Is het echt heel waterig dan heb je waarschijnlijk gewoon suikerwater vergist en zal het nooit geweldig worden. Mocht je toch benieuwd zijn kun je natuurlijk gewoon een paar flessen bottelen (met een beetje suiker > +/- 7gr per liter (dus niet per flesje)) en over een maandje 1 lostrekken, en een maand daarna nog eens 1. Geduld is belangrijk, dus niet een week na bottelen een flesje openen en de hele handel wegspoelen als het niet geweldig smaakt. Kan best zijn dat de handel na 2 of 3 maanden beter gaat smaken. (maar regelmatig eentje proeven om te testen is natuurlijk wel leuk en zeker aan te raden.)

Ik hoop dat dit je een beetje op weg helpt. Dit is natuurlijk een heel erg korte versie van het brouwproces, en er komt nog wel meer bij kijken, maar ik hoop dat je nu een beetje een idee hebt van het maischen. Er staat heul, heul, heul veel info hier op het forum, dus gewoon zoeken op 'maischen', 'maischschema', 'vergisting', etc. En zoals hierboven al gezegd: koop het boek 'verander water in bier', lees dat door, en je weet al een hele hoop.
Succes!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.