Wel of geen bottelsuiker

Gestart door rkroon, 05-06-2022 11:24 u

Vorige topic - Volgende topic

rkroon

Hi,

Ik ben, zoals zo velen volgens mij, een kloon van het La Chouffe blond bier aan het brouwen. Dat doe ik aan de hand van dit recept: https://web.brewfather.app/tabs/recipes/recipe/2iQk33qXqQpbfn6o4R8tGjMiQuX4Rt

Alles staat inmiddels lekker te vergisten in de klimaatkast. Er is echter 1 ding waar ik geen duidelijkheid over krijg. Moet ik straks als ik, na de coldcrash, ga bottelen  nog suiker toevoegen. Ik heb zoals het recept aangeeft op de 2e dag van het gisten al behoorlijk (600gr.) suiker toegevoegd.

Fijne pinkersterdagen allemaal!

Bram86

De suiker die je hebt toegevoegd is allemaal opgegeten door de gist dan. De suiker die je tijdens het bottelen toevoegt is voor koolzuur in je bier.

rkroon

Citaat van: Bram86 op 05-06-2022  11:53 uDe suiker die je hebt toegevoegd is allemaal opgegeten door de gist dan. De suiker die je tijdens het bottelen toevoegt is voor koolzuur in je bier.

Hij staat inderdaad lekker te vergisten! Dank voor je reactie!

goom

Als ik jouw vraag zie krijg ik sterk de indruk dat je geen boek gelezen hebt over brouwen.....

hansHalberstadt

Citaat van: rkroon op 05-06-2022  11:24 uMoet ik straks als ik, na de coldcrash, ga bottelen  nog suiker toevoegen. Ik heb zoals het recept aangeeft op de 2e dag van het gisten al behoorlijk (600gr.) suiker toegevoegd.

Bij 20°C lost er 1.7 g/l koolzuur op in het bier en bij coldcrash (2 °C bij omgevingsdruk) lost er 3.1 gram koolzuur op per liter, maar dat gaat wel langzaam als het bier stilstaat, duurt een aantal dagen om van 1.7 naar 3.1 te komen. Uiteindelijk wil je naar 5 a 6 g/l dus moet er nog 2 a 3 gram bij en dat maak je uit 4 a 6 gram bottelsuiker per liter. Dus dat kom je nog tekort. 

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 07-06-2022  20:11 uAls ik jouw vraag zie krijg ik sterk de indruk dat je geen boek gelezen hebt over brouwen.....

Maar wel bekend dat er in koud bier meer koolzuur oplost, dus toch wel iets gelezen. ;)  Kleine moeite om even het antwoord te geven voor mij. Zelf vind ik het ook erg zonde van mijn tijd als men mij het bos instuurt met 'daar moet het ergens staan' Het leven is kort en je kunt dus beter maar je tijd efficiënt inzetten met brouwen en de info op de meest snelle manier achterhalen ipv zoeken.   

rkroon

Citaat van: goom op 07-06-2022  20:11 uAls ik jouw vraag zie krijg ik sterk de indruk dat je geen boek gelezen hebt over brouwen.....

Dat is spijtig om te lezen en had van een 'superlid' eigenlijk een andere reactie verwacht. Ik lees me suf. hier op het forum, op andere blogs en inderdaad ook boeken over brouwen. Maar als beginnende brouwer kun je gewoon af en toe een vraag hebben..zeker met een nieuw recept. Ik ben dan ook blij met de reactie/hulp van Hans. Weer wat geleerd vandaag. Proost!

Kassuul

Misschien kan je ook de app 'Brewing Calculator' op je smartphone installeren, heel handig met o.a. een 'carbonation calculator' waar je enkel het aantal liters bier (dat je gaat bottelen), het wenselijk CO2 gehalte, de teùperatuur van het bier en het soort suiker moet ingeven. Deze app gebruik ik altijd bij het bottelen, nooit probs gehad.

Kassuul

Misschien kan je ook de app 'Brewing Calculator' op je smartphone installeren, heel handig met o.a. een 'carbonation calculator' waar je enkel het aantal liters bier (dat je gaat bottelen), het wenselijk CO2 gehalte, de temperatuur van het bier en het soort suiker moet ingeven. Deze app gebruik ik altijd bij het bottelen, nooit probs gehad.

hansHalberstadt

Citaat van: Kassuul op 08-06-2022  06:54 uMisschien kan je ook de app 'Brewing Calculator' op je smartphone installeren, heel handig met o.a. een 'carbonation calculator' waar je enkel het aantal liters bier (dat je gaat bottelen), het wenselijk CO2 gehalte, de temperatuur van het bier en het soort suiker moet ingeven. Deze app gebruik ik altijd bij het bottelen, nooit probs gehad.
kkopt.Voor dit soort berekeningen is software heel handig. (mijn resultaten komen uit de CO2 calculator van bierpro: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/software/Bierpro/) en ook wel handig om een beetje gevoel voor de materie te hebbben met wat basisgetallen in je hoofd.

Micha

Citaat van: rkroon op 07-06-2022  23:15 uDat is spijtig om te lezen en had van een 'superlid' eigenlijk een andere reactie verwacht. Ik lees me suf. hier op het forum, op andere blogs en inderdaad ook boeken over brouwen. Maar als beginnende brouwer kun je gewoon af en toe een vraag hebben..zeker met een nieuw recept. Ik ben dan ook blij met de reactie/hulp van Hans. Weer wat geleerd vandaag. Proost!

Niet teveel van aantrekken. Zelfs de beste en meest ervaren brouwers zijn allemaal ooit eens begonnen met deze vragen,en sommigen zijn dat bij vlagen wel eens vergeten.  ;D  We zijn hier om elkaar naar een hoger niveau te brengen. Focus op de behulpzame antwoorden en maak er een mooi bier van.

Eric v B

Citaat van: rkroon op 07-06-2022  23:15 uDat is spijtig om te lezen en had van een 'superlid' eigenlijk een andere reactie verwacht. Ik lees me suf. hier op het forum, op andere blogs en inderdaad ook boeken over brouwen. Maar als beginnende brouwer kun je gewoon af en toe een vraag hebben..zeker met een nieuw recept. Ik ben dan ook blij met de reactie/hulp van Hans. Weer wat geleerd vandaag. Proost!
Goom weet (waarschijnlijk) heel veel over brouwen maar sociaal/emotioneel zou hij nog wat kunnen leren.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.