Druk houden met perslucht

Gestart door pivo, 04-06-2022 07:43 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Zou het in order zijn om de gist tank die op druk wordt gehouden door CO2 ,na vergisting op druk te houden met pers lucht ?
Het volgende probleem :  Ik heb het vermoeden dat er ergens iets van druk ontsnapt ,maar kan het niet vinden.  Gevolg grote fles CO2 in 3 maanden leeg.
Vergisting begint met 2 B als het uitvergist is ongeveer 10 dagen , verlaag ik de temperatuur langzaam naar 2 C.
Dan na 4-6 weken gaat de druk naar 0,2B  bij 2C .
koolzuur zit er genoeg in als ik het drink.
Nu was ik jaren geleden in een wijn makerij ,en daar vulden ze de top van de wijn tank met CO2 en een ballon . als de ballon bleef zweven was er genoeg CO2.
Ik denk dat de zware CO2 en  buitenlucht dus gescheiden blijven.
Hoop daarmee infecties door perslucht te voorkomen.
Iemand ervaring ,adviezen ?
Of is er helmaal geen probleem en is de 0,2 bar normaal ?

hansHalberstadt

Toevoeren van lucht nadat de hoofdvergisting heeft plaatsgevonden is een garantie dat je oxidatie zult krijgen, dus nooit doen. Koolzuur is weliswaar zwaarder dan lucht dus zakt naar de bodem, maar de gasmoleculen staan niet stil (brownse beweging) en gaan daarom volledig mengen na een tijdje (enkele uren)

Bier afkoelen naar 2 graden betekent dat er meer koolzuur oplost in je bier en die moet je dus aanvullen. zelf doe ik dat met een systeempje wat 0.1mBAR CO2 druk levert, dus precies genoeg om het aan te vullen, maar wel drukloos, zie ook https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=664895
Alternatief is bv een giststarter maken en dan met een kurk met een dun slangetje de CO2 vanuit die starter in je gistingsvat brengen (bv via t stukje in serie met je waterslot) evt je starter op een graad of 10 zetten zodat die heel langzaam gaat gisten, net voldoende om de oplossende koolzuur in je vat aan te vullen. Dat gaat maar heel langzaam met een paar ml per uur of zoiets.

PS in het genoemde topic nog even verder nagedacht over een nog simpeler oplossing. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669291 werkt eigenlijk hetzelfde als een drukregelaar van een gasfles, maar dan werkend op 0.1mBar ipv 30 of 50mBar.
Maar gasfles drukregelaar werkt in sommige gevallen misschien ook wel goed genoeg en misschien wel goed genoeg voor jouw toepassing. Veel lagere druk geeft ook evenredig minder problemen met weglekken van gas.

pivo

Dank je voor de uitleg .
Verbaas me wel over maar 0.1 mBar.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 05-06-2022  09:02 uDank je voor de uitleg .
Verbaas me wel over maar 0.1 mBar.

0.1 mBar is hetzelfde als een hoogteverschil tussen de 2 kanten van je waterslot van 1mm. stel dat er een lekje zit in je gistingsvat, dan zal je waterslot geen bubbels meer geven maar wel een klein hoogteverschil.dus met zo'n klein hoogteverschil weet je zeker dat er geen lucht van buiten naar binnen kan maar dat je het vat niet onnodig belast, bv een simpel plastic vat met deksel kun je geen halve bar druk opzetten (levert al snel 500kg kracht op je deksel) maar met 0.1mbar is die kracht nog maar 125 gram. dat klinkt een stuk vriendelijker en voorkomt vervormingen en daardoor lekkage. 

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 04-06-2022  07:43 uZou het in order zijn om de gist tank die op druk wordt gehouden door CO2 ,na vergisting op druk te houden met pers lucht ?
Het volgende probleem :  Ik heb het vermoeden dat er ergens iets van druk ontsnapt ,maar kan het niet vinden.  Gevolg grote fles CO2 in 3 maanden leeg.
Jouw bericht triggerde mij om toch maar eens te gaan bouwen van een idee waar ik al maanden mee rond liep.
Dus vandaag maar eens gebouwd, was toch k.. weer de hele dag. https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=669331

pivo

Denk dat ik deze maar bestel , gewoon om te experimenteren.
25 kg bicarbonaat 24 euro , en citroenzuur ,water
https://www.aliexpress.com/item/1005003744892327.html?spm=a2g0o.cart.0.0.35e738daFR36At&mp=1
scheelt wel een hoop rompslomp
iemand advies ?

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 06-06-2022  09:19 uIemand advies?
Lijkt mij dure manier om koolzuur te maken met bicarbonaat en citroenzuur. een CO2 fles met reduceer is veel professioneler, op termijn goedkoper en ook niet halverwege het coldcrashen al leeg als je gewoon even de fles open zet en dan weer dicht dan kan de fles niet leeglopen en heb je en paar liter CO2 in voorraad in het hogrdruk deel van de reduceer. Dus gewoon even 2 x per dag fles open en dicht is voldoende voor coldcrash.

En het reduceerventiel van dit ding levert nog relatief veel druk en dat was mede jouw probleem volgens mij. Vraag is even wat voor gistingevat je hebt en hoeveel druk je daarop kunt zetten voordat het gaat vervormen en lekken.

pivo

Ok dus economisch niet zo n goede zet.
Maximale druk op mijn gistingsvat,  geen idee nu heb ik 2B bij begin vergisting.
Las net dat bij 3-4 c  de koolzuur in de vloeistof zou blijven .
Dus waarschijnlijk helemaal geen lek , maar gewoon de CO2 opname in het koude bier.

hansHalberstadt

Citaat van: pivo op 06-06-2022  10:31 uDus waarschijnlijk helemaal geen lek , maar gewoon de CO2 opname in het koude bier.

Je vergist blijkbaar onder druk (2 BAR?) en dat zakt naar 0.2 BAR na een tijdje bij 2 °C
Bij 2 BAR en 20 °C lost er 5 gram koolzuur per liter op en dat is de normale hoeveelheid in je glas (5 gram per liter).
Bij 2°C zakt de druk dan naar 0.6 BAR voor dezelfde hoeveelheid opgeloste koolzuur.
Als jij dan na een tijdje 0.2 meet bij 2 graden (3.7 gram/liter) dan ben je dus 1.3 gram koolzuur per liter kwijtgeraakt en nog extra koolzuur uit je fles ook kwijt. Dus dan heb je wel degelijk ergens een lek.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.