Giststarter maken met suikerwater?

Gestart door Enos, 01-06-2022 20:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

Als ik ga brouwen maak ik altijd een giststarter totdat ik ongeveer genoeg gistcellen heb, dat doe ik altijd met moutpoeder en water aangemaakt tot SG 1040.

Maar kan iemand mij ook vertellen waarom het niemand met gewoon suikerwater doet dat aangezoet is tot SG 1040, evt wat gistvoeding toevoegen.

Suiker is toch de voedingsbron van gist, wat is de reden.

Enos

Jacques

Citaat van: Enos op 01-06-2022  20:53 uAls ik ga brouwen maak ik altijd een giststarter totdat ik ongeveer genoeg gistcellen heb, dat doe ik altijd met moutpoeder en water aangemaakt tot SG 1040.

Maar kan iemand mij ook vertellen waarom het niemand met gewoon suikerwater doet dat aangezoet is tot SG 1040, evt wat gistvoeding toevoegen.

Suiker is toch de voedingsbron van gist, wat is de reden.

Enos

Suiker en mineralen (=gistvoeding) zijn niet de enige voedingstoffen die een gistcel nodig heeft om te groeien.
Ook aminozuren en lipiden heeft de gist nodig voor gezonde gistcellen. Die stoffen zitten wel in wort/moutextract maar niet in (kristal)suiker.

Heuvinger brouwerij

Ik heb eens een tijdje appelsap gebruikt.
Gegeven moment heb ik eens 24 flesjes hete wort gebotteld en dezen tot 98°C verhit in mijn Lidl inkookautomaat.
Dit kratje met wort staat voor de zekerheid buiten, echter is er nog geen een gesprongen.
Maw de sterilisatie is goed verlopen.
Ga ik een giststarter maken, dan pak ik een flesje wort uit voorraad.

Spyro

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 02-06-2022  00:20 uGa ik een giststarter maken, dan pak ik een flesje wort uit voorraad.
Doe ik ook. Gewoon hete wort van +/-1040 SG in hete opgewarmde flessen bottelen (zodat ze niet kapot knallen bij vullen), voorzien van een kroonkurk. Daarna omgekeerd laten afkoelen (om de kroonkurk en sluitrand ervan te pasteuriseren mocht het nodig zijn...). Heb zelf steeds zo een opkweekwort in voorraad, zo kan je eender welke gist gebruiken en/of opkweken. Geen zin in opkweek? Gewoon korrel gebruiken...  :brouwen:

seed7

Citaat van: Enos op 01-06-2022  20:53 uMaar kan iemand mij ook vertellen waarom het niemand met gewoon suikerwater doet dat aangezoet is tot SG 1040, evt wat gistvoeding toevoegen.

Gist wordt "lui" van simpele suikers. (maar je merkt er niet veel van op onze schaal)
Gist groeit harder van maltose.

ingo

Broewerke

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 02-06-2022  00:20 uIk heb eens een tijdje appelsap gebruikt.
Gegeven moment heb ik eens 24 flesjes hete wort gebotteld en dezen tot 98°C verhit in mijn Lidl inkookautomaat.
Dit kratje met wort staat voor de zekerheid buiten, echter is er nog geen een gesprongen.
Maw de sterilisatie is goed verlopen.
Ga ik een giststarter maken, dan pak ik een flesje wort uit voorraad.
Einde kook vul ik champagneflessen met loeiheet wort en sluit af met rubber kap. Trekt vacuüm en bewaart heel lang. Ideaal als aanvulling maischwater zwaar bier of als starter. is al steriel

Enos

Ok bedankt allemaal.
Dan ga ik even een brouwsel maken voor de starter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.