Vergisten en afvullen onder druk

Gestart door joenedu, 31-05-2022 16:46 u

Vorige topic - Volgende topic

joenedu

Ik ben me al een tijdje aan het inlezen en speuren naar informatie over vergisten en afvullen onder druk, maar kan nog niet echt de vinger leggen op wat ik nodig zou hebben om die stap te maken. Kan iemand uitleggen wat je minimaal nodig hebt? Ik ben gekomen tot dit lijstje:
- passend vergistingsvat (zoals Fermzilla)
- drukset
- drukregelaar
- tegendrukvuller (iTap, beergun, oid)
- CO2-fles (en eventueel reserve)

Ik heb vast nog meer nodig.
Tevens weet ik niet wat een drukset precies doet. Betekent het niets anders dan dat het een tool is om je vat onder druk te zetten?
En met een drukregelaar kan je bepalen hoeveel druk er in het vat komt?
Alvast dank voor de antwoorden.

jwf

Je lijstje is redelijk compleet. Als je wilt vergisten onder druk heb je ook nog een overdruk ventiel met drukregelaar op je vergistingsvat nodig (spunding valve). Daarnaast een selectie aan bierslang, koppelingen en sodakeg aansluitingen (voor gas (grijs) en vloeistof (zwart) - verschillen van elkaar). Zorg dat je iets kiest dat op elkaar past. Toen ik mijn set aan het samenstellen was heb ik mijn slangen etc. bij tapclean gekocht, ze waren ook erg behulpzaam over de telefoon.

Daarnaast moet je nadenken over hoe je dit alles gaat schoonmaken, het is handig om reinigingsvloeistof en ontsmettingsvloestof door je slangen te kunnen pompen (kegland heeft hier een goedkoop handpompje voor dat op een pet fles past)

Ook is het goed om je vat (en je flessen) te kunnen koelen voordat je gaat afvullen, anders krijg je schuim.

Denk ook na over hoe je bijvoorbeeld wilt koudhoppen. Je kunt een vat onder druk niet zomaar openmaken. Mijn oplossing is om twee vaten te hebben: wanneer ik wil koudhopppen pomp ik mijn jongbier over van het vat waar de hoofdgisting plaatsvond naar een ander (CO2 gespoeld) vat waar de hop al in zit. Dit is niet een bijzonder elegante oplossing maar het werkt.

Tot slot, en wellicht ten overvloede: de beergun is geen tegendrukvuller, je kunt er wel je flessen met CO2 mee spoelen maar dat gaat allemaal onder normale atmosferische druk.

succes!

jwf

Erny

De enige aanvulling die ik nog heb op JWF is dat de slangen die je gaat gebruiken voor koppeling bestand moeten zijn tegen druk. De standaard siliconenslangen zijn prima zolang je maar direct alles afkoppelt. Laat je de setup even met rust en aangesloten dan kan het zo zijn dat bij veel druk de siliconenslangen uitzetten met als risico dat het gaat lekken of los schieten.
Ik weet niet hoe ze heten maar er zijn slangen beschikbaar die iets harder zijn en niet uitzetten. Deze slangen zitten bijvoorbeeld ook standaard geleverd bij de beergun. 

joenedu

Bedankt voor de aanvullingen, wordt erg gewaardeerd. Het is eigenlijk mijn bedoeling om niet te tappen, maar om flesjes te kunnen vullen (het ruilen met medebrouwers blijft erg leuk en wordt op de tap lastig).

Lijstje wordt dus:
- passend vergistingsvat (zoals Fermzilla)
- drukset
- drukregelaar
- tegendrukvuller (iTap, beergun (geen tegendrukvuller), oid)
- CO2-fles (en eventueel reserve)
- Spunding valve
- slangen
- koppelingen
- sodakeg aansluitingen

Pieter1954

Ik ben ook geïnteresseerd in deze materie. Wellicht kan iemand eens een gedetailleerd proces hiervan beschrijven en een YouTube filmpje ervan kan maken.
Het kan misschien helpen om veel voorkomende beginnersfouten en dito aanschaf/mislukkingen te voorkomen.

Alexander_H

Citaat van: Pieter1954 op 30-08-2022  21:14 uIk ben ook geïnteresseerd in deze materie. Wellicht kan iemand eens een gedetailleerd proces hiervan beschrijven en een YouTube filmpje ervan kan maken.
Het kan misschien helpen om veel voorkomende beginnersfouten en dito aanschaf/mislukkingen te voorkomen.

Ik ben ook geïnteresseerd, en ondervind ook een overkill aan informatie op internet, maar meestal gericht op keggen. Ook ik gebruik liever flesjes.

joenedu

Het was inderdaad ook een beetje mijn hoop dat dit zo zou ontstaan, vandaar de start van de inventarisatie ook. Ik zal binnenkort eens afspreken met een bevriende brouwer die dit al voor elkaar heeft, als je de opstelling kunt zien is het meestal ook al handiger dan communiceren via whatsapp.

Wijbrouwers

Dit onderwerp is inderdaad iets waar een weldaad aan informatie over te  vinden is waardoor je al heel snel door de bomen het bos niet meer kan zien.

Zou mooi zijn als  iemand zin en tijd heeft om zich vanaf het begin hier aan te wagen en gedetailleerd een verslag maakt zodat anderen het ook kunnen doen.

Ben zeer benieuwd naar de bevindingen.

Pieter1954

Tot voor kort had ik een Grainfather G30 en vergiste ik altijd ongeveer 23 L in een 31 L Curver vat. Deze GF30 heb ik verkocht en een G40 gekocht. Als ik nu een volle bak ga brouwen heb ik een groter gistvat nodig. Nou zat ik eerst te denken aan een 60L Curver vat maar het onder druk werken heeft ook mijn interesse. Wel wil ik blijven afvullen op flessen. Ik wil me niet wagen aan kegs/vaatjes en een tap. Dan is hier het eind zoek en wordt het veel te druk in huis .......!

Dus met een goede voorlichting wil ik misschien wel een Fermzilla 55 kopen. Of iets gelijkwaardigs, beter, anders, etc.?

Wie neemt de handschoen op?

Diekster bier

Ik heb een Fermzilla 55 en ik zit te denken om daaraan een itap te koppelen. De andere oplossingen die ik heb gezien lijken allemaal teveel schuim te geven. Een beetje is niet erg, want dan heb je minder zuurstof, maar ik zie veel wat wat lijkt op gepruts als ik de filmpjes op YouTube zie.

Ik bottel nu nog niet vanuit de fermzilla, dus ben ook benieuwd.

Eerst mijn herms afbouwen....

WJW

Beste brouwers,
Ik ben me aan het oriënteren op de mogelijkheden om onder druk te vergisten. Met name hoppige bieren, pale ales en dergelijke, en eventueel pilseners en andere ondergisters zou ik op die manier willen vergisten.

Daarvoor heb ik onder andere de Fermzilla 27L op het oog.

Waar ik nog niet helemaal uit kom is, of ik om (goed) onder druk te vergisten ook een mogelijkheid nodig heb om CO2 toe te voegen. Ik heb nog geen CO2-systeem.
Kun je puur voor vergisting onder druk ook gebruik maken van de drukopbouw door het vergistingsproces zelf? Of is het toch beter om het gistvat (sneller) op druk te brengen met extra CO2?

Nog een extra vraag over de Fermzilla. Zijn er hier mensen die deze gebruiken? Zo ja, hoe gebruiken jullie de Fermzilla bij het bottelen? Anders gesteld: Kun je eenvoudig direct vanuit Fermzilla bottelen?

Alle input is van harte welkom. Alvast dank voor het meedenken.

Spyro

De eerste 24 uur ben je beter of is het zelfs aangeraden om de gist "normaal" in gang te laten schieten, daarna kan je bijvoorbeeld een spunding valve gebruiken om de druk op bijvoorbeeld 1 Bar te kunnen regelen. Onder druk vergisten wil wel zeggen dat er een heel deel CO2 aanwezig is hierdoor einde gisting, dus "normaal" bottelen zal dan niet meer lukken ivm veel schuimvorming en je zal dit onder tegendruk moeten doen. De vergisting kan je zo wel sneller laten verlopen, ook omdat er minder esters gevormd worden dan, dus een biertje wat op 18 graden zou moeten beginnen kan je dan al starten op bijvoorbeeld 21 graden, dus die gaat sneller vergisten zonder bijsmaken. Wel even opzoeken welke gisten tegen druk kunnen, een Saison bijvoorbeeld kan daar niet tegen. Ik heb al met succes de M31, de M41 en een WY-1388 gebruikt onder 1 Bar drukvergisting.

WJW

Dank voor je reactie. Wat is dan de beste oplossing om onder tegendruk te bottelen?

Theo Mol

Citaat van: WJW op 12-10-2022  19:30 uNog een extra vraag over de Fermzilla. Zijn er hier mensen die deze gebruiken? Zo ja, hoe gebruiken jullie de Fermzilla bij het bottelen? Anders gesteld: Kun je eenvoudig direct vanuit Fermzilla bottelen?

Ik heb de afgelopen paar jaar een Fermzilla gebruikt, "gewoon" met waterslot, om te vergisten en eenvoudig de eerste bezonken gist te verwijderen. Daarna laat ik het wort uitgisten boven de klep dus de opvangbeker gaat er niet terug op.
Om te bottelen hevel ik het bier af om zoveel mogelijk gist achter te laten. Dat werkt goed want ik kan makkelijk de droesemkop van de hevel gecontroleerd in het conische deel van het vat laten zakken, zodat er nauwelijks droesem meekomt. Ik gebruik een bottelemmer omdat ik het makkelijker vind daarin de suiker door het bier te mengen, bovendien tilt en tapt het voor mij ook makkelijker.

Spyro

Citaat van: WJW op 12-10-2022  22:18 uDank voor je reactie. Wat is dan de beste oplossing om onder tegendruk te bottelen?
Ik gebruik deze (op Ali zijn ze wel beterkoop...) en ben er zeer tevreden van, het bottelen gaat wat minder snel maar je hebt het voordeel dat je geen trub op de bodem van je flesjes hebt, dus die kan je in een paar keer uitschenken zonder troebel bier te hebben in je glas....

joenedu

Ik heb hier ook al eens een draadje over gestart. Ik lees even mee, in mijn IPA's mis ik ook die kenmerkende hopneus, dat je met onder druk vergisten en afvullen wél kan krijgen.

WJW

Dank voor de link naar je draadje. Deze had ik nog niet gevonden. Er staat veel nuttige info in. Ik had er best op kunnen aansluiten met mijn vragen, als ik het zo zie.

Jacques

Citaat van: WJW op 13-10-2022  16:42 uDank voor de link naar je draadje. Deze had ik nog niet gevonden. Er staat veel nuttige info in. Ik had er best op kunnen aansluiten met mijn vragen, als ik het zo zie.

Samengevoegd.

alstro

Citaat van: Spyro op 13-10-2022  10:09 uIk gebruik deze (op Ali zijn ze wel beterkoop...) en ben er zeer tevreden van, het bottelen gaat wat minder snel maar je hebt het voordeel dat je geen trub op de bodem van je flesjes hebt, dus die kan je in een paar keer uitschenken zonder troebel bier te hebben in je glas....
Ik kom op een vergistingsvat uit als ik op link klik?

Spyro

Citaat van: alstro op 13-10-2022  22:57 uIk kom op een vergistingsvat uit als ik op link klik?
Raar....  ???

Jacques

Citaat van: alstro op 13-10-2022  22:57 uIk kom op een vergistingsvat uit als ik op link klik?

Ik niet...

WJW

Ik had gisteren ook een paar vreemde links. Nu lijkt het weer ok.

Lijkt het jullie verstandig om dan toch een CO2 fles en zo'n tegendrukvuller erbij te doen? Het geeft zo te zien iets meer flexibiliteit.
Ik wil bij voorkeur vergisten in de Fermzilla, zo mogelijk onder druk bij sommige bieren. Als het kan dan ook nog carboniseren en daarna bottelen direct vanuit het gistvat.

alstro

Citaat van: Spyro op 14-10-2022  00:11 uRaar....  ???

Nu is die weer goed, heel raar inderdaad

WJW

Zijn er nog mensen met ervaring met de Fermzilla en carboniseren en bottelen direct vanuit de Fermzilla?

joenedu

Citaat van: WJW op 16-10-2022  20:59 uZijn er nog mensen met ervaring met de Fermzilla en carboniseren en bottelen direct vanuit de Fermzilla?

Beetje laat antwoord, maar een kameraad van mij doet dit. Hij liet me ook wat proeven, dus met een beergun in een glas, dat smaakte heerlijk. Hij heeft laatst een iTap aangeschaft, dat werkt volgens mij ook prima.
Oh wacht, je bedoelt natuurlijk bottelen direct vanuit de Fermzilla, maar daar heb je dus ook nog apparatuur voor nodig, helaas. Maar ik moet zeggen dat ik nog steeds aan het sparen ben  :-[ dus nog geen ervaring uit eigen hand.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.