Hop uit de tuin

Gestart door Arne8, 31-05-2022 14:53 u

Vorige topic - Volgende topic

Arne8

Hallo allen,

Vorig jaar bij verschillende vrienden in de tuin wat hop geplaatst.
Nu wil ik hiermee een blond bier brouwen waarbij ik hoop dat de hop er wat doorkomt om het verschil te proeven.

Zou het mogelijk zijn om met volgend recept de hop uit eigen tuin te proeven?

Voor 23 liter
- 5,76 kg pilsmout
- 0,95 kg Munich
- 0,58 kg Aroma 50
- 0,28 kg kristalsuiker
=> in totaal start SG van 1066 zou dit moeten uitkomen in de veronderstelling een bier van 6,9% uit te komen

- Saaz hop 75 min 5,7 IBU
- Saaz hop 10 min 0,6 IBU
- Hop uit eigen tuin 75 min koken en aanvullen tot aan 30 IBU

Als jullie zaken zouden weglaten of aanvullen geef zeker jullie feedback!
Zelf nog niet super veel brouwervaring

Groeten Arne

LAM

Ik denk dat IBU aanvullen lastig wordt. Je kunt eventueel jouw eigen hop gebruiken als aromahop. Maar omdat je de alfa en betazuur concentraties niet kent zou ik als bitterhop gewoon een hop van de brouwwinkel gebruiken.

Jacques

Citaat van: Arne8 op 31-05-2022  14:53 uHop uit eigen tuin 75 min koken en aanvullen tot aan 30 IBU

Waarom zo lang koken? 45 minuten is lang genoeg.
Als je niet wat wat de bitterheid is van je hop is het altijd de vraag hoe bitter je bier wordt. Maar eerlijk gezegd is een IBU-waarde niet alles zeggend, de bitterheid van een bier is van meer factoren afhankelijk. Mijn advies is gewoon gebruiken en rustig afwachten hoe het uitpakt.

tdp

Ik brouw tegenwoordig praktisch al mijn bieren met hop uit eigen tuin. Ik gebruik de hop zowel als bitterhopgift, als aromahop of als koudhop. De schatting van de de alfazuren van je hop is wellicht lastig, maar wanneer je daar een vaste lijn in hanteert kun je daarmee wel schatten wat de bitterheid is. Ik heb ooit van forumlid EBC de 'regel' overgenomen om aan de bovenkant van de range te gaan zitten van de alfazuren. De reden die hij (volgens mij) aangaf was dat doordat je met de hand plukt je een hoger alfazuur percentage hebt.

Door de bovenkant van de range te nemen, alsook de bovenkant van de range in je recept, kan het alleen maar lager uitvallen qua bitterheid. Volgens mij werkt forumlid Henielma juist andersom, maar ook met bevredigende resultaten.

PP

Ik gebruik mijn eigen huismix aan hoppen.
Ik ben enkele jaren geleden uitgegaan van 6% bitterstoffen (op droge stofbasis).
Na het plukken droog ik de hoppen aan de lucht tot ca. 50% droge stof; ik pers het restant in handige porties samen en vries het in.
Mijn ervaringen met eigen gekweekte hoppen zijn goed; ik brouw IPA en ook andere bieren met deze hop mix.
Als aroma hop werkt de mix ook prima.
Succes met het experimenteren.

Groet, Paul

middelaersch

Arne,

zelf brouw ik vrijwel uitsluitend met eigen geteelde hop. Maar ik weet wel welke rassen ik in de tuin heb, en dus ook hoeveel alfazuur daar ongeveer in zit. Dat maakt veel uit.

Wat voor hop heb je in je tuin staan? Het maakt qua bitterheid / alfazuur nogal uit of dat b.v. Target is of Fuggles, om maar iets te noemen.

Als je dat niet weet zou ik de zelf geteelde hop bij voorkeur als aromahop gebruiken.

Arne8

Citaat van: middelaersch op 01-06-2022  18:07 uArne,

zelf brouw ik vrijwel uitsluitend met eigen geteelde hop. Maar ik weet wel welke rassen ik in de tuin heb, en dus ook hoeveel alfazuur daar ongeveer in zit. Dat maakt veel uit.

Wat voor hop heb je in je tuin staan? Het maakt qua bitterheid / alfazuur nogal uit of dat b.v. Target is of Fuggles, om maar iets te noemen.

Als je dat niet weet zou ik de zelf geteelde hop bij voorkeur als aromahop gebruiken.

Hallo,

Ik heb 4 verschillende (Merkhur, Tettnanger, Cascade en dan nog één uit een bosje van bij ons maar die rook vrijwel niet bij het drogen dus daar verwacht ik niet te veel van)

Ik heb van de gekende soorten steeds de alfa van op Brouwland genomen als indicatie

Heuvinger brouwerij

Hoppecruyt publiceert ieder jaar analyses van hun hoppen.
Is misschien wat exacter dan wat Brouw land vermeld.

B_M_B

Even aansluitend op een van de vele tuinhop berichten, een vraagje. Ik heb sinds 2 jaar tuinhop: in 65L bakken langs de schutting. Een Hallertau tradition plant, die heerlijke hop geeft en een plant die Cascade zou moeten zijn, maar die ik via via gekregen heb. Deze plant levert hop met wel wat hop geur, maar hij geeft, ook bij toepassing van veel hop, geen aroma of smaak aan het bier, ook nauwelijks bitterheid, laat staan iets wat doet denken aan grapefruit-citrus.
Nu is de vraag; is het gewoon geen Cascade maar een andere (sier??) hopras. Of kan het doordat de omstandigheden (kleine pot, droogt soms wat uit) er helemaal geen smaak aan zit. Wat denken de meer ervaren hopverbouwers hier op het forum?

EvdBroek

Misschien is het klimaat hier minder geschikt voor Cascade om zich smaakvol en aromatisch te ontplooien.
Ik had in mijn vorige tuin een Hallertau maar die gaf ook weinig aroma

Jacques

Citaat van: EvdBroek op 18-01-2025  16:05 uMisschien is het klimaat hier minder geschikt voor Cascade om zich smaakvol en aromatisch te ontplooien.
Ik had in mijn vorige tuin een Hallertau maar die gaf ook weinig aroma

Dit jaar ben ik bij een paar professionele Nederlandse hoptelers op bezoek geweest. Het was opmerkelijk te horen dat Amerikaanse hopsoorten die hier geteeld worden een hoger alfazuurgehalte hebben dan in de VS.

Henielma

Citaat van: tdp op 31-05-2022  19:24 uDoor de bovenkant van de range te nemen, alsook de bovenkant van de range in je recept, kan het alleen maar lager uitvallen qua bitterheid. Volgens mij werkt forumlid Henielma juist andersom, maar ook met bevredigende resultaten.
Ik brouw ook al jaren alleen met eigen tuinhop, bitterhop, aromahop en ook koudhop. Per hopsoort ga ik ongeveer midden tussen het minimum en maximum van die hopsoort zitten. En compenseer het alfazuurpercentage dan nog als het drooggewicht meer dan 20% is van het geplukte gewicht. Wanneer je jaren achter elkaar met je eigen hop brouwt stem je vanzelf het recept af op het bepaalde alfazuurpercentage. Tussen de jaren zit niet zoveel verschil in alfazuurpercentage.

Cascade hop gaat overigens prima in Nederland. Nu een heerlijke eigen Cascade IPA op tap thuis. De kunst is om deze hop zo laat mogelijk te plukken. Net voordat die bruine blaadjes krijgt en net voordat het gaat regenen. Dit jaar rond 20 september geplukt. Aan het einde wordt het hoparoma steeds sterker en dat wil je hebben.

B_M_B

Dit horende ga ik denk toch een andere Cascade plant/stek regelen. Mede ook omdat mijn Hallertau een prima resultaat geeft en de Cascade het dus in nl wel goed zou moeten doen, denk ik dat de Cascade plant die ik heb gewoon stiekem een ander ras is.
Heb er ooit mee gedrooghopt, uit wanhoop ca 10 g/l, en nog steeds nul aroma.
Dank voor de reactie!

Jacques

Citaat van: B_M_B op 19-01-2025  13:40 uDit horende ga ik denk toch een andere Cascade plant/stek regelen. Mede ook omdat mijn Hallertau een prima resultaat geeft en de Cascade het dus in nl wel goed zou moeten doen, denk ik dat de Cascade plant die ik heb gewoon stiekem een ander ras is.
Heb er ooit mee gedrooghopt, uit wanhoop ca 10 g/l, en nog steeds nul aroma.
Dank voor de reactie!

Ik sluit niet uit dat je de Cascade later moet oogsten van de Halletau voor een beter hoparoma. Hobbytelers oogsten vaak hun hop te vroeg. Het is lastig als de bloemen groot zijn er goed uitzien, maar een tijdje geduld maakt veel uit. Afgelopen jaar heb ik de bloemen van een hopplant van de buren steeds in de gaten gehouden. De bloemen mogen een klein beetje bruin worden zoals Henielma ook al schrijft.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.