Te hoge temp vergsitingskast

Gestart door Edelman2, 28-05-2022 08:39 u

Vorige topic - Volgende topic

Edelman2

Ik heb een witbier gemaakt waarbij mijn temperatuurmeter buiten de vergistingskast is komen te hangen. Resultaat :30 graden in de vergistingskast. Nu is 3 dagen later mijn eind sg al over de verwachte sg heen. Ik ga hem morgen nog een keer meten maar zie ook al geen beweging meer in het waterslot. Iemand een idee wat dit met het bier zal doen?

hansHalberstadt

Wat het met het bier zal doen zul jij straks al eerste weten, m.a.w. dit soort problemen ervaren is soms goed omdat het je dwingt om buiten het gangbare te gaan.

Het hangt denk ik een beetje van je gist af. Bij hoge temperatuur gaan gisten andere smaken vormen, bv esters:snoepjes, banaan, of kruidige smaken. En de gisting gaat veel sneller en je krijgt ook snelle autolyse als het is uitgegist, dus niet te lang bij hoge temperatuur laten staan als het is uitgegist. 

Edelman2

Citaat van: hansHalberstadt op 28-05-2022  09:02 uWat het met het bier zal doen zul jij straks al eerste weten, m.a.w. dit soort problemen ervaren is soms goed omdat het je dwingt om buiten het gangbare te gaan.

Het hangt denk ik een beetje van je gist af. Bij hoge temperatuur gaan gisten andere smaken vormen, bv esters:snoepjes, banaan, of kruidige smaken. En de gisting gaat veel sneller en je krijgt ook snelle autolyse als het is uitgegist, dus niet te lang bij hoge temperatuur laten staan als het is uitgegist. 

Ik ga hem gewoon overhevelen en langzaam de temp terug laten gaan. Ik zie wel wat het wordt. Bedankt voor je snelle reactie

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.