Waterslot vol met gist

Gestart door Chris k, 27-05-2022 18:58 u

Vorige topic - Volgende topic

Chris k

Hoi allemaal,
Ik heb een vraagje waarop niet helemaal het antwoord op kan vinden. (via zoek functie of het beginners forum. Mea culpa als dit wel zo is) Dus ik probeer het zo.

Omdat ik nieuw ben wil ik mij graag even voorstellen en uitleggen wat mijn situatie is.

Mijn naam is Chris, 38 jaar en werkzaam als service engineer. Mijn hobby's zijn mijn moestuin, (en met name pepers kweken) gamen en, met hoge waarschijnlijkheid, nu ook bierbrouwen! Ik ben begonnen met brouwen een aantal weken geleden (als vaderdag kado voor mijn schoonvader) met bier brouwen, en die 1e batch heeft mij/ons echt gegrepen om meermaals per jaar te gaan brouwen!

Dus nu bezig met onze 2e batch waarbij ons opviel dat bij dit recept (standaard brouwpunt blond) meer inhoud had (qua volume) dan het vorige recept.

Wij brouwen gewoon met het standaard emmertje en dito waterslot. Bij de eerste batch, nog wat ruimte had om het waterslot "in de lucht te hangen" heb ik bij de 2e batch dat niet. Hierdoor komen wij er achter dat tijdens de hoofdgisting (wat pracht borrelt) niet alleen koolzuur naar boven komt maar ook gist.

Nu mijn vraag(en)
1) kan dit kwaad qua gisting?(alcohol percentage?)
2) kan dit bederf veroorzaken?
3) wat kan ik het beste doen? Aftappen bijvoorbeeld, waterslot er uit halen en schoonmaken etc etc.

Alvast hartelijk dank voor uw antwoord!

Met vriendelijke groet
Chris

Chris k

(Foto van het waterslot)9D89B44F-CB2F-4419-A00E-887FD741EE11.jpeg

hansHalberstadt

In principe gaat alles een kant op. Namelijk naar buiten, Dus zal qua besmetting wel meevallen. Wat ik zou doen nu is het waterslot eruit halen zolang het nog gist en schoonmaken en dan weer terugzetten.

Wel heel goed uitkijken want bij het indrukken van de deksel loop je de kans dat je er koolzuur uitperst en daarna een vacuum trekt waardoor je waterslot dan wel de andere kan op gaat en het spul alsnog in je bier kan komen. Even het rode dopje eraf en met je vinger (of stukje tape) de bovenkant goed luchtdicht afsluiten als je het eruit haalt zodat er niets terug kan.

Snelbier

Niets schokkend, welkom bij de club van 'overlopers'..
Je raakt zo wat gist kwijt, maar is meestal niet erg.
Besmetting geen punt, de vuiligheid gaat naar buiten  8) .
 edit: zie ook reactie van HansHalberstadt.
Waterslot er af, en schoonmaken met heet water. Waterslot vullen, en terug op de emmer.
Als de hoofdgisting (hevig schuim) voorbij is zal het waterslot gewoon werken zoals het hoort.
- Als vergisting nog teveel schuim geeft kan je eventueel een 'blow-off' maken;
Slang in het gat van de emmer en laten hangen in pot met iets water..
Als het schuim zakt: waterslot weer terug zetten.
Succes,  Snelbier.

Jacques

Citaat van: Snelbier op 28-05-2022  09:07 u- Als vergisting nog teveel schuim geeft kan je eventueel een 'blow-off' maken;
Slang in het gat van de emmer en laten hangen in pot met iets water..
Als het schuim zakt: waterslot weer terug zetten.

Inderdaad, een blow off is de oplossing als het schuim uit het gistvat komt.
Het is niet nodig om later de blow off te vervangen door een waterslot.

John

Bij blowoff wel uitkijken met bottelen vanuit kraan: trekt waterreservoir van blowoff leeg.

Jacques

Citaat van: John op 30-05-2022  21:46 uBij blowoff wel uitkijken met bottelen vanuit kraan: trekt waterreservoir van blowoff leeg.

Dat is bij een waterslot niet anders...  ;)

John

Klopt, alleen zit er doorgaans wel wat meer water in pot voor blowoff.

Chris k

Hartelijk dank allen voor de reacties :groots:  (sorry voor de late reactie van mijn kant!).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.