Cold crash tot -3 graden

Gestart door LAM, 27-05-2022 17:18 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Goedemiddag mede brouwers,
Afgelopen is mijn dunkel weizen druk aan het vergisten geweest. Omdat ik hem nog wel heel erg troebel vond dacht ik eens te experimenteren met een cold crash. Het jongbier een tijdje tot een lage temperatuur tegen het vriespunt brengen. Echter, mijn koelkastje was iets te enthousiast en is tot bijna -3 gezakt. Het bier is niet bevroren door het alcohol- en suikergehalte maar ik maak me wel een beetje zorgen om de gist. Zou de gist hierdoor bezweken zijn? En is de kans dus aanwezig dat ik straks geen koolzuur in mijn bier kan krijgen?

Groetjes LAM

DeAik

Twee jaar geleden hetzelfde meegemaakt met een Vienna Lager. Die was wel bevroren. En gist leefde nog. Maar was uiteraard een lagergist met waarschijnlijk meer lage temperatuur tolletantie.
In jouw geval zou ik een bottelgist toevoegen...denk ik.

Jacques

Citaat van: LAM op 27-05-2022  17:18 uGoedemiddag mede brouwers,
Afgelopen is mijn dunkel weizen druk aan het vergisten geweest. Omdat ik hem nog wel heel erg troebel vond dacht ik eens te experimenteren met een cold crash. Het jongbier een tijdje tot een lage temperatuur tegen het vriespunt brengen. Echter, mijn koelkastje was iets te enthousiast en is tot bijna -3 gezakt. Het bier is niet bevroren door het alcohol- en suikergehalte maar ik maak me wel een beetje zorgen om de gist. Zou de gist hierdoor bezweken zijn? En is de kans dus aanwezig dat ik straks geen koolzuur in mijn bier kan krijgen?

Groetjes LAM

Het ligt aan de tijd dat je bier deze temperatuur gestaan heeft. Als dat een paar uur is geweest dan is er niet zo veel aan de hand. Maar je kunt altijd voor de zekerheid bottelgist toevoegen.

Overigens zin er andere methoden om helder bier te krijgen. Denk aan brouwzouten en de pH tijdens het koken van het wort.

LAM

Citaat van: Jacques op 27-05-2022  20:59 uOverigens zin er andere methoden om helder bier te krijgen. Denk aan brouwzouten en de pH tijdens het koken van het wort.
Het gaat sowieso om een vreemd biertje, het is gebrouwen met oude weizen als brouwwater. Dus met de pH en de brouwzouten zat ik sowieso al aardig in de knoop  ;D   :o  :nut:

hansHalberstadt

Zolang de gist niet bevriest (=scherpe kristallen vormen die de celwanden beschadigen) zou ik niet weten wat er fout gaat. De alcohol zal binnen de cel dezelfde concentratie hebben als er buiten. De suikerconcentratie zal anders zijn vanwege osmose effecten en chemische pompsystemen in de cel. voor alcohol is het ca 0.5°C verlaging per procent alcohol. https://www.biernet.nl/algemeen/weetjes/wanneer-bevriest-bier
dus bij -3 zal het nog wel goed gaan.
evt zuig je wat gist op van de bodem en kijkt of je het weer snel aan de praat krijgt met een pakje appelsap als check.

LAM

Hmm als ik zit zo lees denk ik dat ik zometeen gewoon ga bottelen en dan wel zie of het wat wordt. Desnoods is het een kwestie van flesjes openmaken, een druppeltje gist emulsie toevoegen en weer afsluiten. Dit doe ik vooral omdat ik door al mijn gist heen ben en ik geen zin heb om weer op een pakje gist te wachten van de brouw winkel :)
Bedankt voor de reacties!

CeesM

Ik snap het nut van coldcrashen niet. Als het bier na enting 2 1/2 tot 3 weken op vergistingstemperatuur staat is het vrij helder. Dus waarom sterk af laten koelen voor het bottelen terwijl je voor de hergisting weer hogere temperaturen nodig hebt.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 28-05-2022  12:11 uIk snap het nut van coldcrashen niet

Komt waarschijnlijk uit het denkwereldje van de pils waarbij je een lagerstap doet bij lage temperatuur om het bier helder te krijgen en de smaak te verbeteren.
Of je dat zo kunt doortrekken naar een bovengistend bier is dan de vraag. (zelf doe ik dat niet vanwege beperkte koelmogelijkheden en niet overtuigd van de toegevoegde waarde) In ieder geval heb je na de hoofdgisting eerst een periode van hogere temperatuur nodig om de gist de kans te geven om wat ongewenste stoffen op te ruimen. als je gelijk gaat coldcrashen werkt dat averechts daardoor. 

Jacques

Citaat van: CeesM op 28-05-2022  12:11 uIk snap het nut van coldcrashen niet. Als het bier na enting 2 1/2 tot 3 weken op vergistingstemperatuur staat is het vrij helder. Dus waarom sterk af laten koelen voor het bottelen terwijl je voor de hergisting weer hogere temperaturen nodig hebt.

Ik heb in verleden gecoldcrachd. Daar ben ik weer vanaf gestapt omdat het naar mijn idee weinig toevoegt. Het bier wordt toch wel helder en door het op een hogere temperatuur te houden gist het beter uit en heb je minder snel last van overschuimers.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.