Condenskap

Gestart door Zwanenburg, 25-05-2022 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Zwanenburg

Na een jaar brouwen in de woonkamer, komt er over een maand een bijkeuken om in te brouwen. We wilden voor de afzuiging van al het vocht een condenskap aanschaffen (erg prijzig) en vroegen ons af of er mensen op het forum zitten die hier andere, goedwerkende oplossingen voor hebben (bedacht). Zijn in onze zoektocht natuurlijk al het één en ander tegengekomen, maar ideeën en oplossingen zijn altijd welkom! Alvast bedankt!

CeesM

Mijn ketel staat voor het fornuis in de keuken. Tijdens het koken heb ik de afzuigkap aan op standje 2.
Geen last van laaghangende bewolking of regen. ;)

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 25-05-2022  20:42 uMijn ketel staat voor het fornuis in de keuken. Tijdens het koken heb ik de afzuigkap aan op standje 2.
Geen last van laaghangende bewolking of regen. ;)
Heb je wel eens gekeken wat er in je afzuigkap en afvoerkanaal gebeurt?

hansHalberstadt

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?msg=491237
In het kanaal van je afzuigkap heb je altijd afkoeling dus ook al haal je de filters eruit, dan nog zal de kookdamp op een bepaald punt in het afzuig systeem 100% luchtvochtigheid bereiken en condensvorming optreden. Met een nevelcondensor sla je de stoom al neer voordat het de afzuiger bereikt.

brouwerwaldonk

Hier hangt een omvormer van de zonnepanelen in de ruimte waar ik brouw. Bij teveel vocht valt die uit. Daarom hang ik aan 3 zijden van de dampkap grote flappen plastiekfolie tot naast de kookketel, die vormen een tunnel onder de dampkap waardoor alle waterdamp wordt opgezogen en afgevoerd. Simpel, goedkoop en heel doeltreffend.

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-05-2022  10:04 uopgezogen en afgevoerd.
Hoe ziet jouw afvoerkanaal eruit?

brouwerwaldonk

Citaat van: hansHalberstadt op 26-05-2022  10:09 uHoe ziet jouw afvoerkanaal eruit?
De dampkap hangt tegen een buitemuur. Daar is aan de achterkant van de dampkap een groot gat geboord van 110mm zodat de afgevoerde lucht met waterdamp rechtstreeks naar buiten wordt geblazen. Afgelegde weg van de lucht uit de dampkap is 30 à 35cm. 

Spyro

Citaat van: hansHalberstadt op 26-05-2022  03:45 uin het kanaal van je afzuigkap heb je altijd afkoeling dus ookal haal je de filters eruit, dan nog zal de kookdamp op een bepaald punt in het afzuig systeem 100% luchtvochtigheid bereiken en condensvorming optreden.
Daarom hebben industriële dampkappen van (groot)keukens en frituren een schuine opstelling van de "filters", als er condens optreedt druipt die niet in uw pannen maar loopt schuin naar beneden af in een afvoerkanaaltje, dus de kunst is om de damp-/afzuigkap niet vlak te hangen....

CeesM

Citaat van: hansHalberstadt op 26-05-2022  03:27 uHeb je wel eens gekeken wat er in je afzuigkap en afvoerkanaal gebeurt?
Als het goed is wordt de vochtige lucht afgevoerd naar buiten. Ik heb nooit condensdruppels onder mijn afzuigkap zien hangen. Mocht het gebeuren dan kan het niet in mijn ketel terugvallen, want het staat niet onder de afzuigkap.

hansHalberstadt

Citaat van: CeesM op 26-05-2022  10:58 uAls het goed is wordt de vochtige lucht afgevoerd naar buiten. Ik heb nooit condensdruppels onder mijn afzuigkap zien hangen. Mocht het gebeuren dan kan het niet in mijn ketel terugvallen, want het staat niet onder de afzuigkap.
Die condens ontstaat in je afvoerkanaal want dat is relatief koel dus krijg je daar condens. Ik heb laatst een grote ventilator geinstalleerd (van een miele droger) en dacht daarmee mijn nevelcondensor overbodig te maken. Leek prima te werken zo vanaf de brouwruimte gezien. totdat ik zag wat er in het afvoer kanaal gebeurde. daar stond gewoon een plas water en lekte de muur in. En omdat die pijp bij mij door de kelder 3 meter horizontaal loopt is dat niet handig.

tdp

Het is een beetje afhankelijk van hoe groot je brouwsels zijn. Ik had een standaard wasemkap in de brouwerij hangen, die kon mijn 20 liter brouwsels prima aan. Opgeschaald naar +/- 45 liter, wat zorgde voor een tropisch regenwoud klimaat in de brouwerij. Nu een professionele afzuiging in de brouwerij hangen, en geen last meer van condens oid. Een raampje/deur open doet overigens ook veel!

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 26-05-2022  10:40 uDe dampkap hangt tegen een buitemuur. Afgelegde weg van de lucht uit de dampkap is 30 à 35cm. 
Dan zit je in een gunstige situatie en hoe je niet veel moeite te doen.

Bij mij heb ik helaas een afstand van meer dan 3 meter te overbruggen naar buiten toe en omdat ik in de kelder brouw moet de afzuigbuis ook nog aan het einde een bocht omhoog maken. 

Brouwerij KOR

Ik gebruik een semi professionele horeca afzuiger. Doordat de filters schuin staan vangt deze een groot gedeelte van het condens op in een opvangbak. Ik ben er erg tevreden over!

Gr Ruud

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.