ONK 06 B2 - Alt - Pieter Vreuls

Gestart door Adrie, 05-06-2006 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Adrie

Naam hobbybrouwer die het recept aangeleverd heeft: Pieter Vreuls
Bron van het recept: eigen recept
Locatie op het forum waar discussie over het recept heeft plaatsgevonden: -

Naam brouwsel: Pianta Alt
Biertype:    Alt
Begin SG:    1059
Eind SG:    1014
Kleur (berekend):   40 EBC volgens Pieter Vreuls, 25 volgens Promash (Morey)
Berekende bitterheid:   42 EBU volgens Pieter Vreuls, 61 volgens Promash (Generic)

Per 10 liter wort:

Mout & suiker
2130 gram   60%   pilsmout   3 EBC
1070 gram   30%   Münichmout   15 EBC
360 gram   10%   CaraMunichmout   120 EBC

Water
10,8 liter maischwater
10,7 liter spoelwater

Maischschema
20 min   52 °C
30 min   63 °C
30 min   73 °C
5 min   78 °C

Hop
11,1 gram   Magnum   13 % alfa   pellets   kooktijd 80 min
8,89 gram   Target   8,9 % alfa   pellets   kooktijd 45 min
8,89 gram   Hallertau Perle   3,9 % alfa   pellets   kooktijd 10 min

Kooktijd
Totale kooktijd wort: 90 min

Gist
Naam gist:   Wyeast 1007, German Ale   vloeibare gist

Vergistingstemperatuur en duur
Hoofdgisting bij 19°C
Lagering bij  11°C

Bijzonderheden:
2e prijs klasse B bij het ONK 2006. Score: 88 punten.

MO

Een alt van 7.1% alcohol? Waar gaat dit nou weer over?

Verder wel een heel mooi, eenvoudig recept.

Herman

Mmm
Citaat van: MO op 05-06-2006  21:21 uEen alt van 7.1% alcohol? Waar gaat dit nou weer over?

Verder wel een heel mooi, eenvoudig recept.
Ik vraag me inderdaad af hoe je dit bier in klasse B kunt inzenden. 1.064 is wel wat meer dan 1.059, voor de rest ziet het er smakelijk uit (lekker veel hop).

Oscar

Citaat van: Herman op 05-06-2006  22:09 uMmmIk vraag me inderdaad af hoe je dit bier in klasse B kunt inzenden. 1.064 is wel wat meer dan 1.059, voor de rest ziet het er smakelijk uit (lekker veel hop).

Ik vraag ma dan af waarom de keurmeester dit niet geproefd heeft... Ruim 7% alcohol moet je er qua smaak toch wel uithalen denk ik.....

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: Oscar op 05-06-2006  22:57 uIk vraag ma dan af waarom de keurmeester dit niet geproefd heeft... Ruim 7% alcohol moet je er qua smaak toch wel uithalen denk ik.....

Dat dit bier beter en voller van smaak was zal bij de beoordeling door de keurmeester wel een rol hebben gespeeld.

Een keurmeester is geen analytisch apparaat. Hij moet het doen met zijn eigen smaakorganen. Ook ik heb wel eens tijdens keuringen getwijfeld over de zwaarte van een bier.
Met een refractometer, hydrometer en Promash op een laptop kan een keurmeester het begin SG achterhalen maar dat is natuurlijk een heel gedoe waarvoor je tijdens een keuring geen tijd voor hebt. Het zou goed zijn bij grote wedstrijden als het ONK dat er assistenten beschikbaar zijn die bepaalde bieren controleren.

MO

Jacques,

Het start SG moet je gewoon opgeven hoor, dus de keurmeester had dit moeten weten en het bier moeten afkeuren! Ik weet het, het is allemaal wel makkelijk commentaar leveren vanuit je luie stoel, maar als Oscar's russian imperial stout wordt afgekeurd om onbegrijpelijke redenen (ik heb hem net nog op - geen brouwfout te bekennen, geproefd bij 16 °C en hij kwam niet de fles uit, en ik blijf erbij: behoorlijk stijlvast), dan mogen de heren het streng zijn wel consequent toepassen en een alt van 7% maximaal een zesje geven!

Oscar

Citaat van: MO op 05-06-2006  23:36 uik heb hem net nog op - geen brouwfout te bekennen, geproefd bij 16 °C en hij kwam niet de fles uit, en ik blijf erbij: behoorlijk stijlvast

Proef verslag MO.... Proef verslag......  Alvast Dank  :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

Oscar

Citaat van: MO op 05-06-2006  23:36 uhet start SG moet je gewoon opgeven hoor, dus de keurmeester had dit moeten weten en het bier moeten afkeuren!

Dit had al bij de organisatie moeten gebeuren! Ik heb bij het ONK 2005 enkele inzenders er op gewezen dat hun begin SG niet binnen de klasse valt.... Kreeg daar positieve reacties op, waardoor ze alsnog hun bier in een andere klasse indeelde of aangaven dat ze een typefout hadden gemaakt. De Keurmeester krijgt de opgegeven waarde van het Begin SG niet te zien aangezien deze niet op het flesjes staan.

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Helemaal correct Oscar! Als bij het inzenden duidleijk was dat het bier ten onrechte is ingezonden is in een verkeerde klasse moet deze ingrijpen. Als keurmeerster weet je de begin SG waarden niet. Dat is maar goed ook omdat je anders bieren zou kunnen gaan herkennen. Ook keurmeester lezen mee op dit forum.  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.