Doorstroming braumeister

Gestart door Broewerke, 24-05-2022 17:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Broewerke

Omdat ik graag experimenteer ga ik een vraag stellen waarvan ik weet dat er wellicht wat reacties op komen.
Ik heb begrepen dat de mout in de korf van de braumeister tussen de fijne en grove filters ligt.
Als ik nu de bovenste eens het grove filter op de mout leg een daarop het fijne. Er lijkt me dan meer doorstroming door het fijne filter en verwacht niet dat het fijne filter sterk omhoog komt. Heeft iemand dat al eens geprobeerd? Oplossingen zoals andere filters zijn mij bekend. Het gaat er mij om of het verwisselen van de bovenfilter met grof en fijn zinvol is, met name meer doorstroming.

Jacques

Bij een Braumeister heb je 2 fijne filters en 2 grove filters. Je doet eerst de grave filter in de moutkorf. Deze vormt de bodem van de korf. Vervolgens leg je een fijne filter op de grove filter. Stort het geschrote mout in de korf. Roer het beslag goed door. Er mogen geen klonten zijn of delen van de mout die niet vochtig zijn. Leg vervolgens de fijne filter op de de mout en daarna de 2e grove filter.

Met andere woorden: er is geen verschil tussen de onder- en bovenkant.

alstro

Citaat van: Jacques op 24-05-2022  21:08 uBij een Braumeister heb je 2 fijne filters en 2 grove filters. Je doet eerst de grave filter in de moutkorf. Deze vormt de bodem van de korf. Vervolgens leg je een fijne filter op de grove filter. Stort het geschrote mout in de korf. Roer het beslag goed door. Er mogen geen klonten zijn of delen van de mout die niet vochtig zijn. Leg vervolgens de fijne filter op de de mout en daarna de 2e grove filter.

Met andere woorden: er is geen verschil tussen de onder- en bovenkant.

Roerde jij vroeger tussendoor ook nog wel eens tijdens Maischen ? Ik heb vorige week eerste keer met een braumeister gebrouwen en had een erg lage SG moet ik zeggen. Heb helemaal niet geroerd ook niet met vullen.

Jacques

Citaat van: alstro op 24-05-2022  22:20 uRoerde jij vroeger tussendoor ook nog wel eens tijdens Maischen ? Ik heb vorige week eerste keer met een braumeister gebrouwen en had een erg lage SG moet ik zeggen. Heb helemaal niet geroerd ook niet met vullen.

Ja, ik roerde elke 15 minuten. Roeren zorgt voor een hoger rendement. Dat is ook bij andere brouwautomaten.
En verder heb je ten opzichte van een traditionele pan met een hevelfilter een veel lager rendement.
Gemak heeft zijn prijs...  ;)

Martijn0172

HEel veel gebrouwen met de 50 liter variant. Ik roerde twee keer, ongeveer 5 minuten na het inmaischen en een kwartier na. Eigenlijk was rendement altijd hetzelfde. Wanneer ik met de extension set werkte was het rendement 65-68€ (12-14kg in de moutpijp). En wanneer ik met de standaard filter platen werkte was het 68-70% (10-11kg)

hans_nwk

Citaat van: Martijn0172 op 25-05-2022  06:20 uWanneer ik met de extension set werkte was het rendement 65-68€ (12-14kg in de moutpijp).
Dat is een goed rendement!
 8)  :proost:

Broewerke

De laatste keer had ik met 70 min koken van 5,2 kg mout 18 liter in gistvat met 17,2 brix. Rendement is geen probleem, zeker niet als hobby. Spoel maar n paar liter en druk 1 liter uit mout dmv er heel zachtjes op te drukken. Grof geschroot ivm stomen en roer niet. Daar heb ik geen braumeister voor.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 25-05-2022  08:25 uDaar heb ik geen Braumeister voor.

Een Braumeister is niet ontworpen om te roeren, maar het helpt wel en het is een vrij kleine moeite...

Broewerke

Dat zal best kunnen maar ben tevreden met rendement en ofschoon het inderdaad niet zoveel werk is doe ik de moeite niet. Hij/zij die dit wel doet moet t zeker blijven doen.

Theo Mol

Ik heb dan wel geen Braumeister (wel een andere BM), mijn ervaring is dat regelmatig roeren in het eerste kwartier van het maischen goed helpt voor een vlotte doorstroming. Als ik het niet doe wil er wel eens veel water op het mout komen te staan waardoor de pomp droogloopt, als ik het wel doe komt dat niet voor.
Wel of niet, ik ben er even lang mee bezig en raad eens wat me het beste bevalt ...

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 28-05-2022  12:28 uIk heb dan wel geen Braumeister (wel een andere BM), mijn ervaring is dat regelmatig roeren in het eerste kwartier van het maischen goed helpt voor een vlotte doorstroming. Als ik het niet doe wil er wel eens veel water op het mout komen te staan waardoor de pomp droogloopt, als ik het wel doe komt dat niet voor.
Wel of niet, ik ben er even lang mee bezig en raad eens wat me het beste bevalt ...

Een Speidel Braumeister werkt heel anders dan een BrewMonk. Bij een Braumeister wordt het wort van onder naar boven gepompt. Maar dit verschil maakt niet zo veel uit. Bij beide systemen krijg je een beter rendement als je door de maisch roert.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.